3767
Sök

Passat 3bg -03 SRS systemet indikerar för fel (som inte finns) på passagerarstolen fram.

330 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
Släcker man lampan håller sig felet borta i ett par omstarter, sen återkommer det igen. Har provat att byta stolen, eftersom det var vad man indikerade för.

På de här bilarna sitter det en strömbrytare i handskfacket för att ställa av / på. Samma handskfack som det regnat in i, troligtvis via batterilådan och en igensatt bottenplugg. Jag funderar på om det kan vara något med brytaren, men eftersom jag inte vet vad strömbrytaren egentligen gör, så har jag ju ingen aning om i fall den kan ge upphov till felaktig indikering.
Så jag antar att min egentliga fråga är vad strömbrytaren "gör". Är det bara en korkad strömbrytare borde det inte vara mycket som spökar, möjligen kan den ha oxiderat. Då borde det gå att ersätta den med en lös 2-läges brytare. Om det är en "smart" grej, med en handfull elektronik, är läget värre. Någon som vet hur det ser ut, och vad som kan spöka, utöver brytaren?

Tacksam för er tid, era åsikter, och all hjälp.
B!

42 Inlägg
16 februari 2016
Det finns även en airbag sensor under/bakom passagerarstolen som brukar gå sönder.
Om det indikerar något fel i systemet så finns det nått fel... vad läser du av felkoder med?

330 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
Något i stil med Bosch Mastertech VCI, och datormjukvara till den. Kan försöka kolla det nästa gång jag är i verkstan och har killen till att koppla upp sig.
Vilket får bli rätt snart. Körförbud om det inte besiktigas till slutet på månaden, och det är slitvargen jag kör med dagligen...
B!
Senast redigerat av Mr_B (17 februari 2016)

Sök