4228
Sök

Volvo 850 GLT chip

2 452 Inlägg
9 april 2016
#21
möjligt mot en orginal turbo ...kanske första 20 meter ja....men sen då....

döden kommer tillbaka

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2016
#22
turbodeath skrev:
möjligt mot en orginal turbo ...kanske första 20 meter ja....men sen då....

Varför skulle en bil med mindre effekt åka snabbare?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#23
Turbo effekten kommer først senere.
GLT knasterne er skrappere end turboerne og derfor sætter mange GLT knaster i turbomodellerne.
GLT spjældhuset er også større end på turbo mener jeg.
En turbo har flere HK, men det hele drejer sig om optrækket.
Gør som jeg og modificer spjældhuset, chip ecu til mere optræk, større udstødning med mindre modstand og du får bedre optræk.


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2016
#24
knaster hit knaster dit, mer effekt hela vägen talar väl sitt språk? det är ju inte tomgång man använder när man åker 0-100km/h

Från ett annat forum, en original sugis, en chippad sugis och en turbomotor original.


glemmy;4732605 skrev:
Trimmad sugmotor har väl en ganska brant effektkurva = lägre vridmoment än en turbomotor.
Med andra ord har turbomotorn ett övertag tack vare högre medeleffekt.
Men eftersom att du skriver att de ska ha samma vridmoment kanske sugmotorn vinner tack vare att den inte har något turbo-lag?

Titta! en som är påläst smile

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulver än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

För volvon gäller att rött är effekt, blått vridmoment.

PS, detta är innan man chippar S40:n
http://imageshack.us/a/img849/806/bmsbmw328ipowerboxdyno.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 april 2016
#25
Chippar vi dessutom turbobilen så...... (siffrorna på Volvon är från BSR)


http://i68.tinypic.com/2m3fu45.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

17 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
#26
Dette er mit rullefelt test inden chip. Har ikke fået målt efter chip, så ved ikke nuværende effekt

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/17 … er/?page=2

(ved ikke hvordan man indsætter billed)


2 452 Inlägg
9 april 2016
#27
jag kör jämnt mot 850 turbo som är orginal med min gamla 850 glt som har 193 hk samnt 255 nm....

döden kommer tillbaka


Sök