3620
Sök

9-3 OG, as1 uppgradering

22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#1
Äger en saab 9-3og 2001a med as1 ljudsystemet, dvs 2st 3,5" i instrumentpanelen och 2st 6x9" i hatthyllan. Jag är absolut inte tillfredsställd utav originalljudet och har därmed planer på att installera 2st 6,5" i sidodörrarna fram. Ber er att ha lite tålamod och överseende då jag fortfarande är rätt grön på billjud.

Har bytt ut original HU mot JVC KW-R910BTE och kontrollerat att kablar finns framdragna i dörrsidorna. Däremot är jag lite kluven om vart de tar vägen. Som jag har förstått det så har de kraftigare ljudsystemen ett original slutsteg dit dessa kablar går trots att as1 saknar detta steg?
Har kollat runt lite på lösa 6,5" element och kitsystem och det jag fastnade för var ett kit från MDS. Är dock osäker hur detta skall kopplas med nuvarande kablaget.
http://www.mds.se/fp-650-2.html
Hade helst viljat slippa både extern slutsteg och baslåda för att få ett hyfsat bastryck och bra ljud(subjektivt jag vet). Det jag saknar just nu är det där bastrycket i musiken, men vill inte att basen ska ta över musiken helt och hållet. Är jag helt ute och cyklar om jag tror att ett par 6,5"or i dörrarna kan hjälpa mig åstadkomma detta?

Så en sammanfattande frågeställning:
Är kitet jag länkat en lämplig lösning för uppgraderingen jag söker?
Vart tar kablarna menade för högtalare i dörrsidorna vägen?
Hur kopplas detta isåfall ihop med mitt nuvarande ljudsystem och kan det göras utan att behöva köpa ett externt slutsteg?

1 777 Inlägg
14 mars 2016
#2
Du kan inte driva allt utan slutsteg, för det behövs 6 kanaler och stereon har bara 4. En enklare lösning är faktiskt ett slutsteg med subwoofer om du vill ha mer botten, men vill du samtidigt uppgradera ljudet, köp kitet du hade tänkt och koppla bort 3,5" i brädan och ersätt de med kitets diskant. Då får du bättre högtalare och lite mer bas. Nåt snöre som jag inte skulle kalla kabel är inkluderad i paketet, använd det om du inte hittar. Montera diskanterna på A-stolpen och rikta de snett inåt mot innerbackspegeln. Då får du bäst ljudbild.
Senast redigerat av Bassiehof (14 mars 2016)

22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#3
Bassiehof skrev:
Du kan inte driva allt utan slutsteg, för det behövs 6 kanaler och stereon har bara 4. En enklare lösning är faktiskt ett slutsteg med subwoofer om du vill ha mer botten, men vill du samtidigt uppgradera ljudet, köp kitet du hade tänkt och koppla bort 3,5" i brädan och ersätt de med kitets diskant. Då får du bättre högtalare och lite mer bas. Nåt snöre som jag inte skulle kalla kabel är inkluderad i paketet, använd det om du inte hittar. Montera diskanterna på A-stolpen och rikta de snett inåt mot innerbackspegeln. Då får du bäst ljudbild.

Tack för din input.
Faktum är att jag vill komma undan relativt billigt och med ett slutsteg och baslåda flyger summan iväg rätt kvickt i min mening.
Ett alternativ till jag kom på var att strunta i 6x9orna där bak och ersätta dess plats i HU med 6,5" i dörrarna. Skulle detta fungera? Eller räcker min HU ens till för att driva dom skapligt?  Kopplas kit diskanterna isåfall i "slinga" så att säga via midbas och delningsfilter?
Senast redigerat av Smeck (14 mars 2016)

1 777 Inlägg
14 mars 2016
#4
Smeck skrev:
Bassiehof skrev:
Du kan inte driva allt utan slutsteg, för det behövs 6 kanaler och stereon har bara 4. En enklare lösning är faktiskt ett slutsteg med subwoofer om du vill ha mer botten, men vill du samtidigt uppgradera ljudet, köp kitet du hade tänkt och koppla bort 3,5" i brädan och ersätt de med kitets diskant. Då får du bättre högtalare och lite mer bas. Nåt snöre som jag inte skulle kalla kabel är inkluderad i paketet, använd det om du inte hittar. Montera diskanterna på A-stolpen och rikta de snett inåt mot innerbackspegeln. Då får du bäst ljudbild.

Tack för din input.
Faktum är att jag vill komma undan relativt billigt och med ett slutsteg och baslåda flyger summan iväg rätt kvickt i min mening.
Ett alternativ till jag kom på var att strunta i 6x9orna där bak och ersätta dess plats i HU med 6,5" i dörrarna. Skulle detta fungera? Eller räcker min HU ens till för att driva dom skapligt?  Kopplas kit diskanterna isåfall i "slinga" så att säga via midbas och delningsfilter?

6x9 har ungefär lika stor konarea som en 8" rund bas, så om du ersätter de med 6,5" blir det inte mer botten iaf. Den nya stereon räcker till lika bra som original kan man väl säga. Om stereon har finessen, använd högpassfilter för högtalarna kan inte spela djupbas ändå.
Senast redigerat av Bassiehof (14 mars 2016)

22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#5
Bassiehof skrev:
6x9 har ungefär lika stor konarea som en 8" rund bas, så om du ersätter de med 6,5" blir det inte mer botten iaf. Den nya stereon räcker till lika bra som original kan man väl säga. Om stereon har finessen, använd högpassfilter för högtalarna kan inte spela djupbas ändå.

Det är framförallt framljud jag vill åt, hur det låter i baksätet tänker jag inte lägga någon tid eller pengar på. Och det lilla bastrycket man får i framsätet från 6x9 är minimalt. Däremot om jag skulle sätta mig i skuffen så är det halvdugligt i mitt tycke. Så låt oss leka med tanken att de existerande 6x9 satt i dörrarna nu så hade jag förmodligen inte klagat över ljudet, möjligtvis kvalitén tongue
Tyvär finns det bara inbyggt lågpassfilter i stereon.

Om varken du eller någon annan har någon annan åsikt/lösning att vika in med så lägger jag nog en order på kitet frammåt i veckan och kör på den planen. Om jag nu inte skulle bli nöjd med det så finns ju alternativet att bara komplettera med ett steg så jag får ut max ur alla högtalare i bilen. Eller ja, om någon har fått syn på något exklusivt erbjudande på ett liknande kit där steg ingår får ni gärna hänvisa!
Senast redigerat av Smeck (14 mars 2016)

1 777 Inlägg
14 mars 2016
#6
Du fördubblar ljudtrycket (+3db) med 4 högtalare jämfört med 2. Lyssna själv i en bil med 4 högtalare och fader. Tar du bort de bakre blir det klenare ljud och, när det gäller standardljud, mindre ljudbild. Det sista lär inte du drabbas av eftersom du flyttar ljudbilden framåt kan man väl säga, men de små 3.5" i brädan spelar ingen bas alls. De presterar ingenting under 200 hz.

22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#7
Bassiehof skrev:
Du fördubblar ljudtrycket (+3db) med 4 högtalare jämfört med 2. Lyssna själv i en bil med 4 högtalare och fader. Tar du bort de bakre blir det klenare ljud och, när det gäller standardljud, mindre ljudbild. Det sista lär inte du drabbas av eftersom du flyttar ljudbilden framåt kan man väl säga, men de små 3.5" i brädan spelar ingen bas alls. De presterar ingenting under 200 hz.

Jo är ju som sagt grön inom detta och har ingen större uppfattning om hur ljudbilden kommer att bli. Men utifrån vad jag kan så tror jag att det ändå blir ett bra steg mot ljudet jag vill åstadkomma. Och som sagt är blir jag nu inte nöjd så går det ju att kompletera med steg! Tack för tipset om diskanter i A stolparna också.

1 777 Inlägg
14 mars 2016
#8
Men då uppnår du bara en del av vad du hade tänkt dig. Det kan omöjligt bli mer botten med bara 2 6,5". Men du gör som du vill. Ska du skaffa slusteg är det inte värt att driva 6x9 med det, inte 6.5" heller utan då ska du ha en riktig subwoofer.

22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#9
Bassiehof skrev:
Men då uppnår du bara en del av vad du hade tänkt dig. Det kan omöjligt bli mer botten med bara 2 6,5". Men du gör som du vill. Ska du skaffa slusteg är det inte värt att driva 6x9 med det, inte 6.5" heller utan då ska du ha en riktig subwoofer.

Jo jag vet, men det känns som att det blir en bit på vägen. Hade jag haft pengar till att byta ut allt samt slutsteg och baslåda(tar förgivet att du menar det med subwoofer) så hade jag givetvis gjort det men nu ser ekonomin ut som den gör för tillfället.
Kan ju bygga på progressivt när pengarna finns och börja så här långt om du hänger med.
Jag hoppas ju på att kunna "flytta" fram botten i ljudet genom att byta ut 6x9orna där bak. Förmodligen tillfälligt då. Och kanske förbereda kablage till ett steg för att sedan smidigt kunna lägga på 6x9 och kanske baslåda i framtiden.

1 494 Inlägg
14 mars 2016
#10
Tror inte heller att fler högtalare kommer hjälpa dig, känns ungefär som att 2 hjul extra på bilen skulle få den att gå fortare. Tror nog en liten aktiv sub skulle bli bättre isf, dom är inte så dyra. Har du bra grejer och installerar rätt så kan ett 2/3 vägs framsystem lira gött också.


22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#11
Fjong skrev:
Tror inte heller att fler högtalare kommer hjälpa dig, känns ungefär som att 2 hjul extra på bilen skulle få den att gå fortare. Tror nog en liten aktiv sub skulle bli bättre isf, dom är inte så dyra. Har du bra grejer och installerar rätt så kan ett 2/3 vägs framsystem lira gött också.

Stötte på ett begagnat paket som såg ganska lovande ut som förmodligen hade gett ett bra mycket bättre lyft än vad jag kommit fram till.
Vad tros om de här grejjerna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Kicker_ … 17&w=1
Eller ja kanske till och med satsa på ett helt paket redan från början. Rena djungeln därute lol
http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dbx … -1653.html
Senast redigerat av Smeck (14 mars 2016)

272 Inlägg
14 mars 2016
#12
Vad du än gör så förlita dig inte på original-högtalarna uppe på instrumentbrädan. Detaljrikt är verkligen inte ett adjektiv jag skulle sätta på ljudet ur dem! Jag vet visserligen inte vad du lyssnar på för musik, men det jag lyssnar på blev totalt ihopgrötat och nästan otydbart av originalsystemet fram.


3 120 Inlägg
14 mars 2016
#13
Smeck skrev:
Fjong skrev:
Tror inte heller att fler högtalare kommer hjälpa dig, känns ungefär som att 2 hjul extra på bilen skulle få den att gå fortare. Tror nog en liten aktiv sub skulle bli bättre isf, dom är inte så dyra. Har du bra grejer och installerar rätt så kan ett 2/3 vägs framsystem lira gött också.

Stötte på ett begagnat paket som såg ganska lovande ut som förmodligen hade gett ett bra mycket bättre lyft än vad jag kommit fram till.
Vad tros om de här grejjerna?
http://www.blocket.se/jonkoping/Kicker_ … 17&w=1
Eller ja kanske till och med satsa på ett helt paket redan från början. Rena djungeln därute lol
http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dbx … -1653.html

Rätt väg att gå, båda paketen är ett stort lyft från orginalljudet!


22 Inlägg
14 mars 2016
Trådstartare
#14
Trekmeister skrev:
Vad du än gör så förlita dig inte på original-högtalarna uppe på instrumentbrädan. Detaljrikt är verkligen inte ett adjektiv jag skulle sätta på ljudet ur dem! Jag vet visserligen inte vad du lyssnar på för musik, men det jag lyssnar på blev totalt ihopgrötat och nästan otydbart av originalsystemet fram.

Om jag nu kör på Hertz paketet så lämnar jag original ljudet som det är då 3000 är min absolut max budget bortsett från kablage.
Senast redigerat av Smeck (14 mars 2016)

1 777 Inlägg
15 mars 2016
#15
Smeck skrev:
Trekmeister skrev:
Vad du än gör så förlita dig inte på original-högtalarna uppe på instrumentbrädan. Detaljrikt är verkligen inte ett adjektiv jag skulle sätta på ljudet ur dem! Jag vet visserligen inte vad du lyssnar på för musik, men det jag lyssnar på blev totalt ihopgrötat och nästan otydbart av originalsystemet fram.

Om jag nu kör på Hertz paketet så lämnar jag original ljudet som det är då 3000 är min absolut max budget bortsett från kablage.

För det första innehåller Hertz paketet ett 5,25" kit. Slutsteget är specat i 2 ohm, så du kan räkna med kanske 50 w i 4 ohm. Det är bättre att satsa på kvalitet och sen bygga vidare när du får råd. Kicker paketet är nog mest anpassat för så mycket bas som möjligt, inte en verklig ljudupplevelse. kör på det kit du hade tänkt från början eller satsa de 3000 du har på ett bättre kit och sen köper du ett riktigt slutsteg för en 4-6000 när du får råd. Mosconi har små slutsteg som är enkla att montera nära framsystemet.

1 777 Inlägg
15 mars 2016
#16
Fjong skrev:
Tror inte heller att fler högtalare kommer hjälpa dig, känns ungefär som att 2 hjul extra på bilen skulle få den att gå fortare. Tror nog en liten aktiv sub skulle bli bättre isf, dom är inte så dyra. Har du bra grejer och installerar rätt så kan ett 2/3 vägs framsystem lira gött också.

Det är fysikens lagar att fler element producerar ett högre ljudtryck. Prova med balansen i bilen eller hemmet så får du uppleva ett mirakel!

22 Inlägg
15 mars 2016
Trådstartare
#17
Bassiehof skrev:
Smeck skrev:
Trekmeister skrev:
Vad du än gör så förlita dig inte på original-högtalarna uppe på instrumentbrädan. Detaljrikt är verkligen inte ett adjektiv jag skulle sätta på ljudet ur dem! Jag vet visserligen inte vad du lyssnar på för musik, men det jag lyssnar på blev totalt ihopgrötat och nästan otydbart av originalsystemet fram.

Om jag nu kör på Hertz paketet så lämnar jag original ljudet som det är då 3000 är min absolut max budget bortsett från kablage.

För det första innehåller Hertz paketet ett 5,25" kit. Slutsteget är specat i 2 ohm, så du kan räkna med kanske 50 w i 4 ohm. Det är bättre att satsa på kvalitet och sen bygga vidare när du får råd. Kicker paketet är nog mest anpassat för så mycket bas som möjligt, inte en verklig ljudupplevelse. kör på det kit du hade tänkt från början eller satsa de 3000 du har på ett bättre kit och sen köper du ett riktigt slutsteg för en 4-6000 när du får råd. Mosconi har små slutsteg som är enkla att montera nära framsystemet.

Man kan välja antingen 5,25" eller 6,5" till paketet. Alltså dessa.
http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dsk-1653-.html
Är inte riktigt haj på impedansen fungerar när man kör ett slutsteg anpassat för t.ex 2 ohm och högtalare samt bas på 4 ohm. Tänkte inte riktigt igenom det. Så med det steget hade jag alltså fått ut ca 50 rms till 6,5" och kanske 90 rms bryggkopplat till suben?

Alltså ärligt talat visst låter det lockande med ett rejält steg för 4-6000 kr för att driva hela kalaset men det finns inte i min värld att lägga det endast på ett steg. Jag är inte ute efter ett "mind-blowing" ljud utan bara en ganska rejäl uppgradering (vilket i princip vad som helst är i mitt fall).
Jag är inte villig att sträcka mig mycket mer än 3000 på ljudkomponenterna.
Senast redigerat av Smeck (15 mars 2016)

1 777 Inlägg
15 mars 2016
#18
Smeck skrev:
Bassiehof skrev:
Smeck skrev:

Om jag nu kör på Hertz paketet så lämnar jag original ljudet som det är då 3000 är min absolut max budget bortsett från kablage.

För det första innehåller Hertz paketet ett 5,25" kit. Slutsteget är specat i 2 ohm, så du kan räkna med kanske 50 w i 4 ohm. Det är bättre att satsa på kvalitet och sen bygga vidare när du får råd. Kicker paketet är nog mest anpassat för så mycket bas som möjligt, inte en verklig ljudupplevelse. kör på det kit du hade tänkt från början eller satsa de 3000 du har på ett bättre kit och sen köper du ett riktigt slutsteg för en 4-6000 när du får råd. Mosconi har små slutsteg som är enkla att montera nära framsystemet.

Är inte riktigt haj på impedansen fungerar när man kör ett slutsteg anpassat för t.ex 2 ohm och högtalare samt bas på 4 ohm. Tänkte inte riktigt igenom det. Så med det steget hade jag alltså fått ut ca 50 rms till 6,5" och kanske 90 rms bryggkopplat till suben?

Det är ett svagt steg, det är poängen. Det ger lite mer än hälften av den angivna effekten i 4 ohm. Jag skriver så för att du inte ska bli lurad när du jämför slutsteg. Det vanliga när det gäller bilslutsteg är att ange effekten i 4 ohm (hemmaprylar 8 ohm) och när de anger effekten i 2 ohm fördubblas effekten nästan, vilket förstås är missvisande i en direkt jämförelse.

1 777 Inlägg
15 mars 2016
#19
Vad jag har läst om Hertz DSK är att ljudet är hårt och vasst. Jag skulle gå upp några hundralappar till DLS Reference RMC http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rmc62.html är betydligt bättre än RC http://www.brl.se/sv/artiklar/dls-reference-rc62.html om man jämför data.

22 Inlägg
15 mars 2016
Trådstartare
#20
Hm.. Det kanske är bättre att satsa på ett framsystem samt slutsteg för de 3000kr jag har satt som max. Och då allts ett tvåkanals och sedan driva en framtida baslåda på ett monosteg. Efter att ha läst runt en hel del så verkar detta var en mer vanlig lösning än att köra båda delarna på ett fyrakanals. Låt säga det första MDS paketet eller det billigare DLS alternativet för 1450kr som länkades till och ett 2kanaligt slutsteg för 1500kr.
Känns som att så fort det går över till fyrakanaligt så reduceras watt ut ganska kraftigt i varje kanal.


Sök