Påbörjade installationen med slutsteget och basen, Jag ska berätta hur jag gjorde så någon annan kanske får användning av det i framtiden.
1. Lossa minus och pluspolen och om du har möjlighet ladda batteriet.
2. Lossa panelen under ratten, sitter med nittar som du trycker med en mejsel på (behövs oftast nya)
3. Lossa styrenheten som sitter intill torpedväggen.
4. Leta reda på vart du vill dra din +30 kabel dvs strömkabeln som ska försörja slutsteget, jag drog den genom denna genomförningen, vet ej om den är original men tror det. Den passade skit bra. Ett tips är att använda vaselin så glider kabeln in jätte enkelt.
5. Lossa tröskellisterna på bägge sidorna av bilen (totalt 4 stycken) alla sitter fast med 3-4 skruvar. Ta bort "saab-emblemet" som sitter på listen för där sitter en skruv. Sen är det bara att rycka bort den för den sitter med clips.
6. För genom kabeln och lägg den intill den stora kabelstammen snyggt så kommer inget krabba. Jag körde med 21mm2 och det passade jätte bra. men går nog också köra med något större. Dra kabeln efter kabelstammen, ända bak till högtalarna i bagaget.
7. Installera dina lågnivåkablar i stereon. Gör samma sak på denna sidan. Här kan du också passa på att dra din remotkabeln. Dra dessa exakt likadant som din +30 kabel. Dra fast dem med buntband under handskfacket så dem inte skavs sönder..
8. För att ta reda på vilken som är "remotekabeln" så brukar det stå på stereon vilket stift ifrån iso-kontakten. På vissa stereos kan det också heta "antenn". Du kan säkert mäta fram dig till det också. Men på min iso-kontakt så var det iallafall stift nummer fem. Skala av den kabeln som går in till iso-kontakten och ta din kabel och vik på den och lödd fast den, lägg också eltejp runt din lödning.
9. För att det skulle bli så cleant som möjligt ifrån sladdar så kapade jag i plåten som sitter bakom sätena, detta är absolut inget måste, men det blev bättre för mig, under denna "tröskeln" så drog jag också min remotekabel. Det kan ju variera vilken sida du vill ha dina sladdar, så du får anpassa dig efter det..
10. Jorda din kabel till slutsteget, jag gjorde det i en plåt som det redan satt en bult i. Lägg på lite fett och dra sedan åt den ordentligt.
11. Jag satt fast min säkringshållare på plasthöljet till en kabelstam. Borrade två hål, drog genom två skruvar och kapade av dem så dem inte kan kortsluta något, sedan la jag superlim på fram och baksida för det inte ska kunna skakas av. Sätt dit kabeln på pluspolen och dra åt ordentligt.
12. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning.
Lycka till.
Här är ett resultat på hur det ser ut. Jag hade inte tillgång till någon häftpistol idag, så kablarna syns fortfarande lite mycket, funderar på att bygga ut basen så den fyller hela bagaget, ser lite mesigt ut nu.. Men den spelade på bra iaf.