3866
Sök

320i-04 startar inte

299 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
#1
Bilen har alltid gått bra men ibland har den dött när man kört, oftast om du kört på motorväg ett tag för att sedan sakta in vid en rondell eller annat så tvärdör den.(automatlåda) ett par gånger när man ska starta den har de inte hänt nått, det klickar till bara men startmotorn går inte i, så har man fått ändra på växlingslägerna sen funkar de och så har den startat direkt. Nu en dag så var den plötsligt stendöd, helt omöjlig att få igång. Tänder till något lite ibland men långt ifrån så att den ska hoppa igång. Bränslepumpen går igång men jag tycker den låter ovanligt högt och när den sen slutar tycker jag mig ibland höra ett bubblande ljud. Stiften är blöta men ingenaning om det är tillräckligt. Då min farsa oftast kör bilen kan jag inte minnas om bränslepumpen alltid låtit så högt och min farsa sa att han trodde inte den hade låtit så innan. Felsökt den och den hittar genast att något är fel men ingen felkod, har inte lärt mig den riktigt än me live data o allt som finns men ska läsa instruktionsboken senare idag! Men någon som har någon koll på vad felet kan vara? Bränslepump/kamaxelgivare? Motorn har kompression och när man kör på startmotor är de som att den går runt visst antal varv, sen tänder till, sen samma rytm hela tiden, spelar ingen roll om man gasar eller ej.
Tacksam för svar!


6 110 Inlägg
25 mars 2016
#2
Tänder den på startgas?

299 Inlägg
25 mars 2016
Trådstartare
#3
Har inte testat med startgas. Vatt lite anti mot de när en del säger man bara ska använda de i ytterst nödfall men man kanske skulle testa de!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
25 mars 2016
#4
styrenhet för bränsleinsprutning?
Senast redigerat av tommen1 (25 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 110 Inlägg
26 mars 2016
#5
Vore intressant att veta om det finns bränsletryck

299 Inlägg
26 mars 2016
Trådstartare
#6
Var hittar jag styrenheten till bränsleinsprutningen? Har haft väck bränslepumpsreläet o putsat till kontakterna, även en annan geupp säkringar i reläboxen i motorutrymmet men alla var hela. Skruvar en del med bilar men vill inte bara köpa massa grejer på måfå tills man hittar felet, hade vatt skönt o fått veta vad det kan vara fast vet att det kan vara många saker. Tar man ut säkeinger till bränslepumpen o kör på startmotorn luktar det bensin och då tänder den inte till något alls. Men kan bränslepumpen gå när man slår på tändningen även ifall reläet är trasigt? Stiften var ju lite blöta när jag kollade..har en känsla av att de är bränslet som strular men om det är bränslepumpen, filtret,reläet, eller annat vet man inte..hade vatt skönt o slippa bogsera till verkstad men i värsta fall får de bli så!


6 Inlägg
26 mars 2016
#7
Har ungefär samma problem med min 318 som inte startar
En tråd finns om det här på forumet.

Kan komma med lite förslag på vad jag kollat hittils.

Det som styr signalen till bränsle relät är styrboxen, både den och relät till den sitter i den så kallade e-boxen som sitter under motorhuven på förar sidan närmast torpedväggen.

Kolla dels så relät är helt och att styrboxen inte har en massa kondens i kablarna eller i värsta fall vatten i boxen (rätt vanligt)


Mät också bränsletrycket på fuelrailen så den får fra m rätt mängd soppa.

Ohm mät också så spridarna öppnar.

Mitt problem är att varken pumpen eller spridarna vill starta.

299 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#8
en liten uppdatering..kollade idag styrenhet och alla relä och allt, såg normalt ut och ingen fukt alls. bilen har nu stått en vecka men exakt samma sak ändå..kopplade in min felkodsläsare och den visar fel men inga koder. körde lite live data och jag vet inte riktigt vad allt betyder men det som ändrar sig av alla grejer från det att tändningen är på tills jag kör på startmotorn är följande:
RPM från 0-167
SPARKADV från 6.0-4.0
MAF(g/s) från 0-2.73
TP(%) från 7.1-0

några av dom här värdena som kanske inte riktigt stämmer?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 april 2016
#9
Är det kollat att tändstiften har gnista ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

299 Inlägg
4 april 2016
Trådstartare
#10
har inte kollat det. varit utomlands ett tag nu inte kunnat kolla något mer förrens idag. hade bort kamaxelgivaren och rengjorde kontakten och kollade kablaget lite men gjorde ingen skillnad..ska ta och kolla gnistan imorgon efter jobbet om jag har tid! det luktar ju bensin om den i alla fall när man kör på startmotorn så kanske är tändningen som strular...den har gått klockrent och aldrig vatt svårstartad, dock dött någon enstaka gång ibland men gått igång lika snabbt igen. kan det vara kamaxel eller vevaxel givare som spökar? läst att ofta med vevaxelgivare börjar man märka de mer och mer, bilen känns orkeslös och kan vara svårstartad men det har aldrig denna varit.. kan en kamaxel givare ge dom här symtomen att den helt plötsligt inte går att starta? finns inte tillstymmelser till start, dock tänder den till med samma rymt varje gång, typ att motorn går runt några varv sen tänder den till sen lika många varv igen för att tända till igen. När jag kollar stiften är det bara ta ut tändspolen, se till att den är jordad och lägga stiftet mot blocket?


299 Inlägg
5 april 2016
Trådstartare
#11
Med en foxwell NT301. Finns en grön lampa, en gul och en röd..när mätningen är klar tänds genast den röda lampan som visar att något är fel på bilen. Men inga felkoder dyker upp. Aha okej, kanske inte är till mycket nytta då..är så trött på o skruva med bilar varje kväll så får väl beställa bärgning till verkstad så man kan få de fixat nångång och att jag slipper byta ut halva bilen innan den går igen, haha.


6 171 Inlägg
5 april 2016
#12
Hej!
Det första du ska göra när en bilmotor inte fungerar är att kolla tre saker.
1. Får stiften gnista?
2. Får förbränningsrummen soppa?
3. Får motorn luft?
Får motorn detta så kan den inte vägra att gå! Enkelt va?!

För att du ska kunna testa om det blir gnista så ska batteriet var laddat, det betyder att du ska ladda batteriet ca 12-16 timmar och batteriet ska då lämna minst 12,5-12,6v (när du tagit bort laddaren och mäter över plus och minuspolen).
För att se om det blir gnista skruvar du bort ett stift , sätter på tändhatten på stiftet och håller stiftet mot motorblocket samtidigt som du vrider om tändningen. Det ska komma en blå gnista från stiftet om allt funkar som det ska. Testa alla stift!
Du ska alltså Inte ta bort kabeln från tändspolen till fördelaren , då får du ju ingen ström till tändstiften.

Sen ska du kolla att det kommer soppa fram till spridarna!Ta loss slanganslutningen på antigen spridarbryggan eller vid bränslefiltret och vrid om tändningsnyckeln! Det ska nu spruta sopa ur slangen.

Lufttillförseln brukar inte vara något problem...
Senast redigerat av jaka54 (5 april 2016)


6 110 Inlägg
7 april 2016
#13
jaka54 skrev:
För att du ska kunna testa om det blir gnista så ska batteriet var laddat, det betyder att du ska ladda batteriet ca 12-16 timmar och batteriet ska då lämna minst 12,5-12,6v (när du tagit bort laddaren och mäter över plus och minuspolen).
För att se om det blir gnista skruvar du bort ett stift , sätter på tändhatten på stiftet och håller stiftet mot motorblocket samtidigt som du vrider om tändningen. Det ska komma en blå gnista från stiftet om allt funkar som det ska. Testa alla stift!
Du ska alltså Inte ta bort kabeln från tändspolen till fördelaren , då får du ju ingen ström till tändstiften.

Den här bilen har ingen fördelare, det var ganska länge sedan biltillverkarna slutade använda det. BMW har inte haft på över 20 år. Och om motorn snurrar någorlunda kvickt på startmotorn finns det ström nog till tändspolarna.


Sök