2902
Sök

Bilen vrider sig!

10 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#1
Hej! Jag skulle behöva hjälp av någon som är kunnig eller som har haft samma problem, vill inte ha 1.000 svar av någon som gissar sig fram nu.
Min bil (volvo s60) började bete sig konstigt helt plötsligt.
När jag kör och bromsar in så liksom "vrider" sig bilen..
Ratten är som vanligt bara det att bilen vrider sig, känns som att den skulle kunna snurra runt om jag trycker till mer ordentligt på bromsen..
Vad kan detta vara? 😱

201 Inlägg
27 mars 2016
#2
Mallan92 skrev:
Hej! Jag skulle behöva hjälp av någon som är kunnig eller som har haft samma problem, vill inte ha 1.000 svar av någon som gissar sig fram nu.
Min bil (volvo s60) började bete sig konstigt helt plötsligt.
När jag kör och bromsar in så liksom "vrider" sig bilen..
Ratten är som vanligt bara det att bilen vrider sig, känns som att den skulle kunna snurra runt om jag trycker till mer ordentligt på bromsen..
Vad kan detta vara? 😱
Fast gissningar är nog det enda du kan få med tanke på att ingen här har testat eller kollat din bil..

Rent spontant säger jag kasst bromsok ? Ev. kassa bussningar i framvagn.

10 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#3
Okej, jag får be någon kolla det, är inte roligt att åka runt såhär iaf. 😊

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
27 mars 2016
#4
Mallan92 skrev:
Hej! Jag skulle behöva hjälp av någon som är kunnig eller som har haft samma problem, vill inte ha 1.000 svar av någon som gissar sig fram nu.
Min bil (volvo s60) började bete sig konstigt helt plötsligt.
När jag kör och bromsar in så liksom "vrider" sig bilen..
Ratten är som vanligt bara det att bilen vrider sig, känns som att den skulle kunna snurra runt om jag trycker till mer ordentligt på bromsen..
Vad kan detta vara? &#128561;
Du menar alltså att den drar åt höger/vänster? Säger som JBeam.....det kan nog vara ett dåligt ok. Dåligt ok på vänster/drar höger och vice versa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

962 Inlägg
27 mars 2016
#5
Av texten att döma så utläser jag att problemet ligger bak på bilen pga hävverkan, börja titta om alla hjul är åtdragna, sen kan du ju prova att bromsa på någon grusplan och titta hur bromsarna är, 70% ska ju vid normala fall vara på främre axeln. Blir det mer uppluckrat i gruset på något hjul bak eller båda så är det bromsarna bak som tar mer. Anledningen kan vara många men rekommenderar oavsett att du lämnar in bilen omedelbart för den är inte körduglig i trafik, om du nu inte kan skruva själv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

10 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#6
Den vrider sig så att fronten vrids till höger och bakre delen till vänster hmm

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 mars 2016
#7
Kan vara precis som killarna skriver ovan. Kolla ex ringtrycket först i alla däcken, hade vädigt lågt tryck i ett av däcken på pappas bil och den "svängde" en del när man bromsa bl.a

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 mars 2016
#8
Kan det inte vara något stag bak ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

451 Inlägg
27 mars 2016
#9
Innan alla gissar sig fram så åker du till närmaste bilprovningen och lånar deras bromsprovare och återkommer med dina värden här

.slut

10 Inlägg
27 mars 2016
Trådstartare
#10
Jag har lika mycket luft i alla däck, ny luftade.
Men ska kolla bromsarna i morgon, blir jag ej klok av det så skriver jag väl igen wink

962 Inlägg
27 mars 2016
#11
Mallan92 skrev:
Jag har lika mycket luft i alla däck, ny luftade.
Men ska kolla bromsarna i morgon, blir jag ej klok av det så skriver jag väl igen wink
Ja men kör för fan lugnt med bilen, helst inte alls om jag får råda.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

1 966 Inlägg
27 mars 2016
#12
Låter precis som en tvåa som kännetecknas "ojämn bromsverkan". Se över bromsar och hjulupphängning

Känns väldigt långsökt att det skulle vara något annat som felar.

Men, och det finns ett men. Som vanligt med bilar vet man inte alltid vad det är för fel. Förrän det är löst, vill säga. Då är det "plättlätt".


Sök