viccoA skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.
Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?
Man skaffar låsmuttrar som har invändig låsning, inte omöjligt, men svårare att få bort utan rätt hylsa.
Har sett exempel där man "saknar" rätt hylsa och för att ta bort låsbultar med invändigt lås tar man en järnstång och svetsar på några loppor alt slår in en utvändig torx-hylsa i dem.
rcy skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.
Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?
Allt beror på kvalitén på låsmuttrarna/bultarna.
Dom bra varianterna har invändigt mönster, där är det betydligt svårare att "vålda" på en icke-passande hylsa. Dom billiga varianterna har utvändigt mönster och där räcker det att några hörn passar för att man ska kunna dra loss den.
Tack för svaren.
Man började ju som undra egentligen vad dom var bra för när det verkade så enkelt att plocka av dom..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.