2653
Sök

Vart få tag på hylsa?

50 Inlägg
3 april 2016
Trådstartare
#1
Köpte min v70 för några månader sedan, skulle byta däck idag och såg att det satt låsbult på varje däck...

Letat i hela bilen men hittar inte den passande hylsan, dock hittade jag dom gamla muttrarna.

Det är exakt sånna http://www.scstyling.com/falgar-4/tillb … cwod6VIKWw

Någon som vet vart man får tag på bara hylsan?

Orkar inte åka till däckverkstan då dom säkert lär ta extra när det är låsmutter och jag inte har hylsan hmm


4 474 Inlägg
3 april 2016
#2
tror inte du kan få tag en hylsa om du inte har coden .
Däckverkstan har specialhylsor,kostar inget x-tra för dom att ta bort dina låsbultar,ser nu att du bor i Stockholm,då kanske dom vill sno dig på lite pengar....sätt dit dom vanliga bultar sen eller köp en ny sats o håll hårt i hylsan

352 Inlägg
3 april 2016
#3
Tror allt du kan lossa dom med en vanlig hylsa som du får knacka på


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 april 2016
#4
Ännu enklare: Ring upp tjommen som bytte sist och du har löst problemet..
Han har väl hylsan hemma istället för bilen p gr av lösdrivarna som vill ha däcken letar ju i bilen såklart..roll
Frågan var ju , var få tag på hylsan..tongue
Senast redigerat av tommen1 (3 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 161 Inlägg
3 april 2016
#5
Hej!
Du kan ta en vanlig hylsa och hamra  på den med hammare sedan är det bara att skruva loss och kasta låsbulten!


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 april 2016
#6
Alltid ska det vara nån som har en ÄNNU enklare lösning..mad
Senast redigerat av tommen1 (3 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 474 Inlägg
3 april 2016
#7
Precis,så är det alltid oavsett vad det är frågan om

7 454 Inlägg
5 april 2016
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Du kan ta en vanlig hylsa och hamra  på den med hammare sedan är det bara att skruva loss och kasta låsbulten!

Så gör många gummigubbar.
Men man får betala för 4 sabbade hylsor och 4 nya muttrar/skruvar.

6 161 Inlägg
6 april 2016
#9
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.


Forummoderator
26 361 Inlägg
6 april 2016
#10
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 121 Inlägg
6 april 2016
#11
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Man skaffar låsmuttrar som har invändig låsning, inte omöjligt, men svårare att få bort utan rätt hylsa.

Har sett exempel där man "saknar" rätt hylsa och för att ta bort låsbultar med invändigt lås tar man en järnstång och svetsar på några loppor alt slår in en utvändig torx-hylsa i dem.
Senast redigerat av viccoA (6 april 2016)


1 705 Inlägg
6 april 2016
#12
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Allt beror på kvalitén på låsmuttrarna/bultarna.
Dom bra varianterna har invändigt mönster, där är det betydligt svårare att "vålda" på en icke-passande hylsa. Dom billiga varianterna har utvändigt mönster och där räcker det att några hörn passar för att man ska kunna dra loss den.


Forummoderator
26 361 Inlägg
6 april 2016
#13
viccoA skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Man skaffar låsmuttrar som har invändig låsning, inte omöjligt, men svårare att få bort utan rätt hylsa.

Har sett exempel där man "saknar" rätt hylsa och för att ta bort låsbultar med invändigt lås tar man en järnstång och svetsar på några loppor alt slår in en utvändig torx-hylsa i dem.

rcy skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När brosan hade  problem på sin nyinköpta Audi 100 Turbo -91:a att få bort låsmuttrarna (som det naturligtvis saknades låshylsa till) tog jag bara en 17mm hylsa och slog på! Samma 17mm hylsa användes på alla fyra hjulbultarna och 17mm hylsan förstördes inte.

Ursäkta lite offtopic men..om det är så enkelt som du säger, varför skaffar man då speciella låsmuttrar?

Allt beror på kvalitén på låsmuttrarna/bultarna.
Dom bra varianterna har invändigt mönster, där är det betydligt svårare att "vålda" på en icke-passande hylsa. Dom billiga varianterna har utvändigt mönster och där räcker det att några hörn passar för att man ska kunna dra loss den.

Tack för svaren.
Man började ju som undra egentligen vad dom var bra för när det verkade så enkelt att plocka av dom..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

50 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#14
Mailade ett däck företag och dom skulle ha 350kr per bult!! För o ta bort skiten, någon i Stockholm som vet ett bra ställe som tar bort?

Är ju inte dom mest komplicerade låsmuttrarna direkt.


6 161 Inlägg
26 april 2016
#15
Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.


50 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#16
jaka54 skrev:
Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.

Jo jag vet, men känns inte värt o ta sönder en hylsa hmm Någon verkstad måste ju ha en hylsa liggandes, är ju rätt så simpel design.

Och jag har den som jag länkade i första inlägget, världens simplaste med utvändigt spår.
Senast redigerat av Rezonen (26 april 2016)


JFfoto
26 april 2016
#17
Rezonen skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Som vi sagt tidigare så är det bara att använda en lite trängre vanlig hylsa som man slår fast på den befintliga hjulmuttern...om du har låsmutter med yttre fästen vill säga. Har du den modernare typen av låsmutter med inre spår så måste du nog svetsa fast en stång på muttern.

Jo jag vet, men känns inte värt o ta sönder en hylsa hmm Någon verkstad måste ju ha en hylsa liggandes, är ju rätt så simpel design.

Och jag har den som jag länkade i första inlägget, världens simplaste med utvändigt spår.

Är det inte värt att offra en liten hylsa än att sitta och leta och leta efter den rätta hylsan? En vanlig hylsa är väl billigare också än om du hittar den rätta låshylsan eller lämna in bilen.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
26 april 2016
#18
Rezonen skrev:
Köpte min v70 för några månader sedan, skulle byta däck idag och såg att det satt låsbult på varje däck...

Letat i hela bilen men hittar inte den passande hylsan, dock hittade jag dom gamla muttrarna.

Det är exakt sånna http://www.scstyling.com/falgar-4/tillb … cwod6VIKWw

Någon som vet vart man får tag på bara hylsan?

Orkar inte åka till däckverkstan då dom säkert lär ta extra när det är låsmutter och jag inte har hylsan hmm

Om det är exakt likadana som på bilden, varför köper du inte en sats för 295 kr. Då har du ju en hylsa plus 4 nya skruvar. Om du tycker 295 kr är dyrt så tror jag inte att det blir billigare nån annan stans.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

50 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#19
Ne ska slå på en vanlig hylsa på skiten, ska jag ta 12kants hylsa eller räcker det med vanlig 6kants som är lite mindre?


6 161 Inlägg
26 april 2016
#20
Hej!
Jag tog en 12 tands hylsa men det kanske går med en 6 kants också . -Pröva!



Sök