Har en ke70 från -81 som jag tänkte få lite stil på. Är svag för jdm-look och tycker det är skitballt med massa camber och djupa fälgar. Gillar när saker och ting är välgjorda och hoppas denna bil kommer ge ett gött intryck... Visa mer
I måndags var jag ute en sväng igen. Börjar bli lite kallare nu känner man när man ska pilla med fingrarna under en motorhuv.
På min egen bil blev det bara att lägga lite underredsgrejs i hjulhusen fram.
Nästa steg är egentligen att lacka lite stag o grejer fram plus växellådan. Men dom grejerna är på blästringen nu (inte växellådan den står o skäms i ett hörn)
Istället blev det att äntligen få igång kompisens s13 som står i porten bredvid min. Den har inte varit igång på ett par år. Igår hände det, mycket felsökning och köp av ny bränslepump och reläer o grejer de senaste veckorna för honom. Men kul att den gick igång nu! Provrundan på uppfarten nästa gång vi är ute i garaget!!
Och så fick jag ju hem lite delar som blivit blästrade och pulverlackade
Styrknut (känns det som att det heter?) Länkarmar Bromsok Och ett par bitar som ska sitta på blocket så växellådan får alla sina fästpunkter.
Har gett mig på att byta kolvar o grejer i bromsarna nu men det där Dammskydden bråkar som fasen, vet inte hur det ska gå till att då dit det. Men det får bli nästa veckas bekymmer.
Sen är det kanske dags att bygga ihop lite framvagn så får vi se hur det blir :-)
Har satt ihop ett bromsok nu. Hoppas att dammskyddet till kolven sitter kvar nu. Känns nästan som att dammskyddet kanske inte är till den här modellen av bromsok. Finns ett par olika till Ke70.
Satte dit dom här med nya bussningar också.
Sen försökte jag pressa in nya bussningar i kontrollarmarna också. Men kan vara så att jag får köpa en ny bussning igen... jag hitta en bit rör som satt perfekt på för att kunna pressa in men själva metallkragen på bussningen böjde sig istället för att åka in. Kuken får man säga då, och det gjorde jag också... tyvärr ingen bild på olyckan. Men tror jag skulle ha nåt att trycka på mittenröret i bussningen också för att det skulle gå. Eller finns det nåt smarta sätt att pressa in bussningar på?
Ikväll bytte jag ut dammskydden på båda bromsoken. Tog inga bilder på själva gummigrejerna men såhär ser oken ut nu.
Jo jag hade ju tabbat mig lite med en bussning till kontrollarmarna också... Inte bra: Ny och bra:
Med fräscha bussningar i blev det såhär fint: Och på bilen med moment och sånt viktigt: Har börjat ta isär fjäderbenen nu också. Har nya bromsskivor och hjullager liggande. Ska försöka mig på att bygga om till coilover med sånna där sleeves.
Föresten. Hur vet man om dämparna är slut eller ok?
Börjat titta i manualen hur jag ska sätta dit svänghjul och koppling och sånt igen så jag kan få dit växellådan. Måste leta i mina gömmor efter rätt bultar o sånt, saker o ting har ju en vana att försvinna när det var flera år sen man tog bort dom :-)
Började ta isär fjäderben också. Kanske skrivit det förr men tänkte göra coilovers av dom med sånna där coilsleeves.
Bromssköldarna verkar ha gjort sitt också. Kan man köra utan bromssköld utan problem eller bör man ha det?
Börjat titta i manualen hur jag ska sätta dit svänghjul och koppling och sånt igen så jag kan få dit växellådan. Måste leta i mina gömmor efter rätt bultar o sånt, saker o ting har ju en vana att försvinna när det var flera år sen man tog bort dom :-)
Exakt, händer ju ibland att man får in småsten mellan sköld och skiva som låter skit
Du har så rätt! känns nästan säkrare att köra utan när du lägger fram det så fint tycker att vi bestämmer det här och nu. bromssköldar är för idioter! och dåligt ur säkerhetssynpunkt också! den där lilla stenen som fastnar kan ju ha sönder saker kanske flyger den iväg när den lossnar och hamnar på en stackars pensionär som man kör förbi.
Exakt, händer ju ibland att man får in småsten mellan sköld och skiva som låter skit
Du har så rätt! känns nästan säkrare att köra utan när du lägger fram det så fint tycker att vi bestämmer det här och nu. bromssköldar är för idioter! och dåligt ur säkerhetssynpunkt också! den där lilla stenen som fastnar kan ju ha sönder saker kanske flyger den iväg när den lossnar och hamnar på en stackars pensionär som man kör förbi.
Bromssköldar kan man ha på dayly driver som går året runt, men en entusiastbil klarar sig fint utan. Tittar man på tv program där dom custombygger eller renoverar så är det väldigt sällan dom sätter dit nya sköldar, bara vid extrem originalrenovering vilket jag misstänker att varken du eller jag kommer göra
Var ute en sväng i garaget idag igen. Nu går det långsamt igen. Kändes som jag hade lite flow när jagvhar fått hem pulverlackade grejer som man kunde pilla med.
Men jag fick bort dämparen ur fjäderbenet allafall
jo. Jag beställde coilovers också. tittat lite på youtube och sökt runt i oändligt med forum på vad bästa sättet är att få ordning på fjädrar/dämpare.
Av en slump råkade jag på en video med en som svetsar fast en hel coilover på hubben. det såg riktigt nice ut tycker jag så jag beställde coilovers till en honda civic 2006-2011. verkar vara ok längd på dom och själva dämparen skruvas ner i en gängad hylsa som civicens hub och sånt sitter i. den hylsan ska jag svetsa fast på min hub. bekdämparna ska passa mer eller mindre bolt on också. kan behöva en annan bussning bara.
tydligen är det ett ganska vanligt tillvägagångssätt bland folk som kör bmw e30. bara se till att man får ordentliga svetsar.
Det skulle skickas från tyskland så får se när det kommer hem. kommer ett inlägg då såklart.