4087
Sök

Trimmas nya motorer ? Vart kommer effekt ökningen?

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#1
Funderat lite över nyare motorer kontra de för ca 10 år sedan.

Som ex en 2lit snurra från ca 95 låg på ca 110-120hk

För ca 10 år sedan hade Vw motorer (bensin utan turbo) som ex 1.8lit 125hk och 2.0lit 150hk dessutom med xtra ventiler.

Nu får man t ex 147hk från en 1.8lit från Toyota och 184hk från en 2lit från MB. Bensinare utan turbo.

Hur kommer de sig? Litar man mer på kvalitén så man tar ut mer eller är de olika mät metoder?
Senast redigerat av Adder (11 april 2016)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

7 274 Inlägg
11 april 2016
#2
Sitter ofta turbo på små motorer nu.


5 119 Inlägg
11 april 2016
#3
Turbo, bättre motorstyrning och snävare toleranser gissar jag på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#4
Mickius skrev:
Du kanske får skriva lite specifikt vilka motorer du pratar om. Bensin/Diesel?

Är motorerna ifrån samma märke? Osv osv

1.8lit diesel på 125 hk smile ? Alla är bensinare utan turbo. Märke står.

Brains skrev:
Sitter ofta turbo på små motorer nu.

Ingen av de nya motorern i ex har snurrbo.

mb_pucken skrev:
Turbo, bättre motorstyrning och snävare toleranser gissar jag på.

Ingen turbo i ex ovan. Visst att bättre styrning kan inverka men 35hk?

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

528 Inlägg
11 april 2016
#5
Mycket som ändrats.  Kanske högre kompression i motorerna? Bättre motorstyrning ger säkert att man kan justera tändningen bättre.  En modern bensin-4 kan ibland låta som en disel. detta trodde jag iaf berodde på högre komp.

925 Inlägg
11 april 2016
#6
Om man generaliserar så kan man väl säga att effekten ökar ca 1 hk/år från en 2liters motor. Det blir lite bättre hela tiden.
Insprutning var ett stort steg från förgasarmotorerna på -80talet. Men det som kanske varit största steget är ett exakt tändsystem. Det gjorde att man kan hantera högre kompression.
Så har miljökraven satt hinder för hur effektökningsutvecklingen gått frammåt. Men variabla kammaxlar har gjort att man både kan uppnå miljönivå OCH högre effekt.

Så det är många små steg som gjort att effekten är så hög som den är i dag. Och kombinationen av dom.

Mats

Adder
972 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
#7
Hade inte miljötänket funnits hade vi sett 2lit snurrar på 200-250hk som Gt86/BRZ?


Känns ändå på nått sätt visst 10 år är en tid men 10-tals hästar och en helt annat miljötänk plus slla regler känns som en ekvation som är svårlösligt men ändå gick ihop.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

1 861 Inlägg
11 april 2016
#8
Alltså det blir ju mindre toleranser mer avancerade motorer som tål mer, mer avancerade program dom designar spisarna med som ger dom bättre info om vad motorn kan klara... Bättre motorstyr och mer avancerade labb att testa motorerna i har dom ju med! Och ja framgång över lag ^^



Sök