3066
Sök

Förbjudet att spela DVD vid färd med bilen???

Rallyförare
1 075 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
Stämmer detta? Knappast troligt eller?
En polare sa så till mig iallafall...

Nån som kan bekräfta/dementera?

7 120 Inlägg
28 december 2006
Vad jag hört så ska det var förbjudet, ja.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2006
Har inte hört att det skulle vara förbjudet att varken spela eller titta, dock kan ju det sistnämda vara väldigt olämpligt när man kör tongue

Det går väl under samma regler som bilstereo, ännu så länge.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Miklen
28 december 2006
E ju upplagt för tolkning.. En skärm därfram så familjen eller polarna kan titta på film..eller skärmar därbak.. D som e olagligt är väl att som förare titta på den winkwink Men ja vet inte riktigt faktiskt.. det kanske bara e tillåtet i baksätet

48 Inlägg
28 december 2006
jag har själv kopplat förbi spärren i min bil men det är nog mest för usa vad jag vet =/

Miklen
28 december 2006
Kanske e dags att säga att en diskussion om huruvida det är lämpligt att titta eller inte titta på dvd film när man kör inte behöver dyka upp här wink

Kan mycke väl vara så att det är förbjudet i usa..säkert oxå i tyskland då bmw har denna funktionen me spärr när bilen rullar..

Rallyförare
1 075 Inlägg
Nattdrömmare
137 Inlägg
28 december 2006
huh ?? hur ska man göra då man har kraftiga planer på att koppla in xbox i bilen, vad ska sheriffen säga då man har kontrollen i knät då dom stoppat en ? tongue

..:: mer vild än tam ::..

draminbil.nu
1 382 Inlägg
28 december 2006
Någon som har någon fakta att tillföra?
Förutom i stil med "vad jag hört", alltså länkar till något ställe där det står att det är förbjudet eller någon som verkligen har frågat en Polis..
Själv kan jag tyvärr bara svara att jag aldrig hört någon som sagt att det är förbjudet i sverige innan jag läste här wink

1 893 Inlägg
28 december 2006
Ifall chaufören sitter och tittar på en film eller spelar X-box, så har han/hon väl tur om farbror blå hinner stoppa framfarten, innan ett träd, stolpe eller underredet på mötande lastbil gör det. wink

Skämt åsido. Lagen behöver inte specificera just DVD tittande för att det skall vara förbjudet för chaufören under färd. Det går ju under paragrafen "sunt förnuft", eller som farbror blå säkert skulle påpeka "Vårdslöshet i traffik" med indraget körkort, dryga böter m.m.

1 893 Inlägg
28 december 2006
Frågan var iofs "Förbjudet att spela DVD vid färd med bilen???"
Jag sticker ut hakan lite och säger "det är INTE förbjudet" att spela DVD under färd!
Dock får inte föraren titta på annat än vägen.
Man måste ju kunna spela DVD'n för ungarna i baksätet och sambon på passagerar platsen.
Eller..?

Miklen
28 december 2006
carnageman skrev:
Och hur försvarar man i sånna fall gps-skärmen? smile

Det gör man inte den e livsfarlig.....

747 Inlägg
28 december 2006
Fan om det är otur... Jag som hade på porrfilm nere på Vallåkra och gled runt med... Inte fan kan man stänga av då... Inte när Jenna Jamesson håller på med slickepinnen i munnen för att sedan får den i framstjärten... Fan va folk glode när de hörde hennes ljuvliga stön... tongue

Älgahäng Räjsing Club

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 december 2006
Rent logiskt och smart tänkt så är det inte så svårt att säga att DVD-film (eller annan film) är VÄLDIGT olämpligt att titta på under färd. För föraren förstås. Baksäte/passagerarplats kan ju se så mycket film dom vill eftersom dom inte styr bilen.

Jag skulle inte vilja se film medans jag kör. Och jag tror inte att farbror blå tycker om det så mycket heller. Dom lär ju stoppa dig för att du kör vingligt eller nåt...

Porrfilm i passagerarsätet, nästan värt att testa det bara för att se hur tjejen reagerar xD

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Team Tondöv
649 Inlägg
29 december 2006
Det är INTE förbjudet att spela DVD vid färd, så länge det är någon annan än föraren som tittar på filmen. Blir föraren påkommen med det är det vårdslöshet i trafik som gäller. I USA däremot är det helt förbjudet i vissa stater.

Sök