2868
Sök

Cheva 350 Megasquirt eller förgasare

91 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#1
Hejsan har äntligen hittat motorn jag tänker bygga. Det blev en Cheva 350 SB som jag tänkte renovera och sätta i lite roliga toppar i och en vass kam. Nu till min fråga ska ha motorn till drifting och undrar då vad passar bäst för mig en fin förgasare eller ett Megasquirt ms1 v3. Jag har ett MS1 som ligger nämligen vet inte om man kanske får ut mer ur en Förgasare? Siktar på 300-400HK någonstans runt där. Säg vad ni tycker.
PS. Svara inte bara förgasare eller MS utan förklara gärna varför just fögge eller MS. Tack.
Med vänlig hälsning Lang.

962 Inlägg
18 april 2016
#2
Jag skulle välja förgasare av anledningarna.

1. Lätt att bestycka.
2. Om du lär riva något på motorn så är det bara den ivägen och inte tusen trassliga andra saker.
3. Kommer du verkligen ha nytta av sprut då du kommer ligga och dra på varv länge?
4. Du behöver ingen dator för att hålla på med bilen.
5. Klart du kan få ut den effekten med en förgasare såvida det andra är bra grejer.
6. Ju mindre elektroniska komponenter ju mindre problem.

Så resonerar jag men nu får jag nog mothugg men jag ser mer till det praktiska än stirrar mig blind på vad som ger mest effekt på en kurva.
Men vad som är bäst för dig vet bara du. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

91 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#3
Tack för ett jätte bra svar. Så även att jag har ett megasquirt go for Fögge tycker du?smile

962 Inlägg
18 april 2016
#4
langen93 skrev:
Tack för ett jätte bra svar. Så även att jag har ett megasquirt go for Fögge tycker du?smile

Absolut. smile

Ändamålet du ska ha motorn till är ju enkelt i sig, inte som att leta hundradelar på att åka rakt fram. Jag tror att hålla det enkelt är både ekonomiskt och ett vinnande koncept här, du får ju mer tid att köra än att stå på huvudet under huven. smile

Sen får vi hoppas att andra flikar in här om åsikter.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

8 Inlägg
18 april 2016
#5
Jag byggde megasquirt på min 350 förra vintern, förbannat enkelt då man kan använda en vanlig hei fördelare som både trigger och fördelare. Jag som inte använt förgasare i någon större utsträckning tycker insprut är fantastiskt,  kontroll av både tändning och blandning, möjlighet till dashlogger, kylfläktstyrning, loggning osv.

91 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
#6
Okey så du anser MS alltså?smile

8 Inlägg
18 april 2016
#7
Ja absolut jag tycker då det, blir ju lite mer jobb/pengar än en förgasare men enligt mig är det värt det. Blir ju lite kringutrustning som inte behövs om man åker förgasare. Jag har ett insprutsinsug liggandes om det är intressant.
Mvh

91 Inlägg
19 april 2016
Trådstartare
#8
Jag skickad ett mail till dig om insuget:) Föresten väldigt bra respons grabbar, fortsätt gärna med era idéer alltid skönt att ha några att bolle frågor med^^

5 738 Inlägg
19 april 2016
#9
Personligen skulle jag säga Megasquirt också, mera meck att få igång det jämfört med en förgasare men när insprutet sitter där och man fått igång det så är det så satans bekvämt att justera tändning och bränsleblandning.

Gör man en seriös kabelhärva så blir det inte mycket mer ivägen än en förgasare heller.
Och en bredbandslambda på åtminstone ena avgasbanken är ju ett måste oavsett vilket bränslesystem man väljer då det blir många gånger lättare att få till en bra bränsleblandningm och MSet kan man ju låta automappa bränslet efter BBL-värden om man köpt en Tunerstudio licens.


926 Inlägg
19 april 2016
#10
En förgasare brukar inte fungera lika bra när man åker och sladdar. Soppan hamnar inte i munstyckena som det är tänkt, går fett eller magert beroende på vilket håll man svänger åt. Då KANSKE insprutning kan vara bättre.
För den delen, att bestycka en förgasare är inte så lätt heller. Ska man börja från grunden, helt utan kunskap tror jag det är lättare att förstå en insprutning än en förgasare. Men det beror på hur man är lagd.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 april 2016
#11
Insprutning vinner alltid. Ingen åker förgasare utan att ha järnkoll på vad bestyckning betyder. Dem har också koll på att man måste besöka hemliga harry i Östra uppslöinge för att få det rätt. Då slickar han på tändstiften, smakar på glykolen och gör lite magic, sen funkar det ett tag. Skulle bilen sluta funka igen av någon anledning så blir det 50+50mil igen till samma kille....

Nä, insprut är så jäkla mycket smidigare. Trycka plus eller minus och vips funkar det. I med E85, ändra en siffra från 14.6 till 10,0 och vips funkar det igen. Så jäkla smidigt, så att någon förespråkar förgasare ja... jag förstår det inte, men å andra sidan kan jag elektronik hyfsat bra.  Bara en sådan sak som att kunna göra en choke-funktion som funkar utan att bilen har hicka i 45minuter innan den är varm.

Kör insprutning!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

91 Inlägg
21 april 2016
Trådstartare
#12
Låter som att jag ska köra på megasquirtet . Jag hade det till min b230 vad måste jag göra för att det ska funka till V8

8 Inlägg
21 april 2016
#13
ska du köra samma MS som du hade på volvon eller köpa nytt? Som jag skrev innan funkar MS bra på csb om du triggar via en hei fördelare, en sån kan du plocka från valfri 80 tals van. Sök på Megasquirt Hei så förstår du hur du ska koppla. Sen förutom det behöver du det vanliga, insugstempgivare,vattentemp,lambda,tps givare och såklart ett insug med spridare och spjällhus. Rekommenderar inte att köpa ett orginal tpi eller tbi då dom inte klarar så bra effekt.

91 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#14
hade tänkt att använda samma Megasquirt, Jag har redan vattentemp och lufttemp plus bredbandslamda blir att fixa iordingen en bra lösning på Tpsen

7 Inlägg
9 maj 2016
#15
Känns som att du borde veta svaret på din fråga utan att du behövt en tråd då du har erfarenhet från MS och även har mestadels av utrustningen liggandes så är detta (imho) en "no-brainer".

Förgasare skulle jag ENDAST köra på en enthusiast bil, finns absolut ingen anledning att köra det annars.
Senast redigerat av MrMagnus08 (9 maj 2016)


Sök