JapMax skrev:
Vad jag förstår så ska impellrarna/axeln glappa lite längsgående, men inget i sidled.
Helt tvärt om....radiellt glapp (upp/ned) skall finnas men inte axiellt (in/ut).
Dock glappar ALLA lager något så är man lite finkänslig och snurran är relativt tom på olja
kan man känna det axiella glappet oxo.
JapMax skrev:
i sidled glappar den ca 0.5mm om man juckar på den, men den går inte i kompressorhuset.
Vilket låter som att den glappar precis som den skall.
JapMax skrev:
Det blir även ett kletigt ljud när man juckar på den, typ från lagrena troligvis.
De radiella lagrena (2st) är av så kallad "flytande lager" vilket innebär att när de trycksätts med olja kommer oljan att fylla upp glappet/spalten mellan lager/axel/lagerhus och turbinaxeln "flyter" i olja.
Detta gör att det inte finns någon metallisk kontakt mellan delarna och axeln snurrar i olja, ett krav för att kunna nå det enorma turbinvarvtalen.
Det "kletiga ljud" du hör nu är alltså olja som ligger i huset och kletar i "glappet"
JapMax skrev:
Vad kan va fel?
Det behöver alltså inte var något fel så länge det axiella glappet inte är stort.
JapMax skrev:
Turbon är alltså helt ny.
...och "pinsamt billig".....
Kan den måhända vara till en SAAB?
SDCC sålde ut ett helt bord med sådana för 2 år sedan (nya) jääääkligt billigt, kan det var en sådan du fått tag i kanske?