Griffin skrev:
ok jag har lärt mig att man ska ha dumpen nära spjällhuset.
och att man ska ha den... själv så skiter jag i det och har kvar den som prydnad istället.. det är ju en grej mindre som kan krångla vet ja

Mvh Mats
Helt riktigt, man måste inte alls ha dump.
tänk dig själv scenariot att du är ute på långfärd, & dumppackningen går sönder eller du skjuter slangen mellan I/C-röret & dumpen,,,, hur lagar man det mitt ute i ingenstans ?
Då är det klart bättre att köra utan

Ang: placeringen så enkelt sagt - Vart byggs trycket upp ifrån ?
Jo, från turbon, därför borde dumpen sitta så nära där som möjligt.
Min allra högst egna teori är att - har man halvlång väg från turbo till spjällhus - så montera dumpen nära turbon, för då släpps övertrycket ut där & trycket som innan byggts upp "stannar" kvar lite längre i delarna efter dumpen (I/C & röret efter i/C) så när man kliver på gasen igen så får man snabbare upp trycket igen (minimalt snabbare, men så borde det funka, då man slipper "fylla" upp I/C & röret igen helt....)