4228
Sök

Bmw f10 diesel med mycket vägljud/vindljud/däckljud

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Hej!

håller på och bli galen med detta nu, Har en 520d f10 som låter mycket över 80-90km tim? då menar jag vägljud,vindljud, kommer från en e39 525 där allt var knäpptyst i kupen, men märke nu så fort jag bytte till f10 att det är mycket mer vägljud än e39an. kan detta vara möjligt? finns det nått man kan göra för att dämpa ljudet? kan först berätta att mina sommardäck är 17 tum av märken sailun atrezzo, tror det är kina däck.. kan det vara däcken som är den stora boven? kan väl inte komma så mycket vind och väg ljud bara för att det är dåligt däckmärke??

finns det nått medel man kan applicera tex på vindrutan/lister/dörrlister för att reducera ljud? någon spray eller fog etc?

har verkligen läst överallt och blir galen snart. är det bara att köpa nån sorts silikon spray och bara köra runt vindrutan?

snälla hjälp^^

mvh

414 Inlägg
8 maj 2016
Däck gör mycket ändå och ja, Sailun är kinadäck.

Vad har du för vinterdäck? Om du har dubbfritt så kan du montera dem och ta en tur och se om det är tystare vilket det brukar bli.

168 Inlägg
8 maj 2016
Du kan ju börja med att byta till riktiga däck. Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 är nog de tystaste man kan hitta som fortfarande har grymt bra egenskaper.

4 822 Inlägg
8 maj 2016
det är fruktansvärt stor skillnad på vägljud på olika däck märken samt att det även är skillnad imellan dom olika modellerna.

det satt några skit däck på min impreza när jag köpte den och tyckte att det var rätt högt vägljud och när jag sen satte dom däcken på min dåvarande bruksbil istället så vart det ett jävla vägljud då det hördes betydligt bättre i den då den bilen gick betydligt tystare än vad imprezan gör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
fick tyvärr inte med några vinterdäck men tänkte köpa dubbfria sen när vinter närmar sig, vilka däck rekommenderas då? vill ha de absolut tystaste då. Men får man vindljud med på köpet ifall man har skitdäck? eller kommer vindljud från nått annat håll som man kan tysta ner på nått sett? orkar inte åka till bmw för nått sånt så jag skulle isf åka till min favorit verkstad , men tänkte ifall det finns nått fog eller spray som man kan lägga till nånstans på lister och vindrutan.

vad tycker ni?  många tros gilla dom där landsail däcken, dom säger att dom ska va väldigt tysta, men dom är också billiga. är det också skitdäck?

kollar ni oftast på vad db ligger på när ni köper däck eller finns det nått speciellt märke som är super tyst?

tack för alla svar
Senast redigerat av panda666 (8 maj 2016)

Evildan
8 maj 2016
Fogskum kanske fungerar?
Eller så har du som så många andra köpt dig en skev smälld autobahnkryssare.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Fogskum kanske fungerar?

säg inte så jag blir nojjig nu^^ vad för fogskum och vart kan man lägga den?
och hur menar du med smälld? vart kan den vara smälld?

Evildan
8 maj 2016
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Fogskum kanske fungerar?

Kan vara smälld var som helst och dåligt riktad.
Import?
Via öststat?
Via firma? Googla firman.
Det kan vara två ihopskarvade bilar, inte vanligt men inte heller sällsynt.
Har du bilens fullständiga historik?
För övrigt anser jag att e39 är bättre ihopskruvad/komponerad än den till synes plastigare och skramligare och stötigare f10/11 sett till åldersskillnaden och prisbilden.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Fogskum kanske fungerar?

Kan vara smälld var som helst och dåligt riktad.
Import?
Via öststat?
Via firma? Googla firman.
Det kan vara två ihopskarvade bilar, inte vanligt men inte heller sällsynt.
Har du bilens fullständiga historik?
För övrigt anser jag att e39 är bättre ihopskruvad/komponerad än den till synes plastigare och skramligare och stötigare f10/11 sett till åldersskillnaden och prisbilden.

Den är inte import, svensksåld. har 5 ägare med mig som senaste en man på runt 50 som jag köpte den ifrån, han är från täby. sen är resten bil firmor som har haft den samt kvd i kungälv? och kvd i täby har haft den.

den har full service bok med 3 första från bmw, resten från mekonomen och nån annan verkstad.

jag besikta den i täby precis när ja köpte den i april. inga konstigheter där.

jag upplever också att den är något lite mer skramligare än e39 men trodde aldrig att den skulla bulra mer än e39.

juste carfax verkar vara clean också.  Det enda som jag kan säga direkt är att däcken är av kina däck. sailun..

men frågan är allt oljud bilen gör vid 110-120 om det kommer från bara däcken elelr är det nånting annat som någon dörrlist elelr dålig tätning på tex vindrutan som orsakar det.???

Jag kan köpa nya sommardäck och montera men behöver då tips på dom absolut tystate däcken som finns. kollade nån ovan som rekomendera goodyear assymetric? dom låg på fan 1900 styck samt hade run flat? vet inte om dom är verkligen tysta då?

mvh

1 966 Inlägg
8 maj 2016
Du har råd med en BMW för över 200.000 kr men inte däck för 4% av bilens värde?

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
ehedman skrev:

Köpte den för under 170k men jag har råd för däck men tänkte kanske inte vore smart att montera däck som har run flat. har du nån bättre tips eller tänkte du bara spela smart?

du menar alltså att dom där för 1900kr st är bättre än tex michelins  som finns på bythjul för 1300-1500 st?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 maj 2016
ehedman skrev:

Håller FULLSTÄNDIGT med ehedman !
Har man råd att köpa en dyr autobahnlyxkryssare så BÖR man ha råd med finfina TYSTA däck också !

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

168 Inlägg
8 maj 2016
Eagle F1 Assymetric 3 finns faktiskt utan run flat, för att vara extra tydlig så är det så att den primära modellen av ett däck är ett "vanligt" däck utan run flat. Det finns även andra tysta däck som t.ex. Dunlop Sport Maxx RT.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
tommen1 skrev:
ehedman skrev:

Har man råd att köpa en dyr autobahnlyxkryssare så BÖR man ha råd med finfina TYSTA däck också !

dom kina däcken som sitter på följde med bilen, alltså bilen hade dom däcken monterade när ja köpte bilen^^

därför jag undrar nu vad man ska göra^^

va e re me er fan:) angår inte er vad jag har råd med förrästen.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Backstream skrev:
Eagle F1 Assymetric 3 finns faktiskt utan run flat, för att vara extra tydlig så är det så att den primära modellen av ett däck är ett "vanligt" däck utan run flat. Det finns även andra tysta däck som t.ex. Dunlop Sport Maxx RT.

tack för svar. ska kolla upp dom däcken, är det enligt dig dom absolut tystaste däcken?

mvh

Tomten
1 065 Inlägg
8 maj 2016
Kör dom bilarna dagligen och har e39 själv.
E39 spelar ingen annan liga. Men F10/11 är rätt tyst så byt däcken till något bra och original dimension så tror jag du får tystare bil.

1 966 Inlägg
8 maj 2016
tommen1 skrev:

Skönt med lite medhåll för omväxlings skull! Sällsynt på garaget, eftersom det alltid är nån vars grannes brorsas polare VET att det är si och så...

panda666 skrev:
Köpte den för under 170k men jag har råd för däck men tänkte kanske inte vore smart att montera däck som har run flat. har du nån bättre tips eller tänkte du bara spela smart?

du menar alltså att dom där för 1900kr st är bättre än tex michelins  som finns på bythjul för 1300-1500 st?

Nej, jag försöker inte spela smart, men om jag skulle köpa en bil för uppåt 200.000 kr så skulle jag se till att ha en skaplig buffert utöver detta till reservdelar, underhåll, service etc.

En snabb sökning på Eagle F1 assymetric, 225/45R17 94 Y, visar att däcket kostar strax under 900 kr styck inklusive frakt och miljöavgift. Det är väl inte så fasligt dyrt?
Senast redigerat av ehedman (8 maj 2016)

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
Tomten skrev:
Kör dom bilarna dagligen och har e39 själv.
E39 spelar ingen annan liga. Men F10/11 är rätt tyst så byt däcken till något bra och original dimension så tror jag du får tystare bil.

tack så mycket för svar.
upplever du nått annat ljud som vindljud tex? när du kör f10/11? tänkte ifall nån list eller vindrutan inte satt bra. för däcken borde inte göra nån mer ljud än väg buller?

ska kolla lite närmare på däcken.

4 261 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
ehedman skrev:
tommen1 skrev:

Skönt med lite medhåll för omväxlings skull! Sällsynt på garaget, eftersom det alltid är nån vars grannes brorsas polare VET att det är si och så...

panda666 skrev:

Nej, jag försöker inte spela smart, men om jag skulle köpa en bil för uppåt 200.000 kr så skulle jag se till att ha en skaplig buffert utöver detta till reservdelar, underhåll, service etc.

En snabb sökning på Eagle F1 assymetric, 225/45R17 94 Y, visar att däcket kostar strax under 900 kr styck inklusive frakt och miljöavgift. Det är väl inte så fasligt dyrt?

jag har buffert för service och däck etc. ville bara ha hjälp med att förstå ifall däcken var verkligen boven i all vägljud. nu har man fått lite mer svar och känns som att jag ska strax behöva lite bättre däck. men först tror jag att jag kommer att beställa dubbfria till vintern. sen nästa sommar kommer jag nog köra med nya sommardäck av annat märke.

vad är tystaste dubbfria däcket då?

det var assymetric 3 som kostade nära 1900..såg att dom innan var billigare. är det nån skillnad mellan dom?
Senast redigerat av panda666 (8 maj 2016)

1 966 Inlägg
8 maj 2016
panda666 skrev:
jag har buffert för service och däck etc. ville bara ha hjälp med att förstå ifall däcken var verkligen boven i all vägljud. nu har man fått lite mer svar och känns som att jag ska strax behöva lite bättre däck. men först tror jag att jag kommer att beställa dubbfria till vintern. sen nästa sommar kommer jag nog köra med nya sommardäck av annat märke.

vad är tystaste dubbfria däcket då?

det var assymetric 3 som kostade nära 1900..såg att dom innan var billigare. är det nån skillnad mellan dom?

Jo, ofta är det just däck som kan göra oljud. Det har du nog märkt själv om du åkt med dubbade vinterdäck på barmark någon gång.

Om du litar på EU:s däckmärkningar kan du göra en sökning på prisjakt och filtrera bland annat vägbuller, detta värde anges i dB [decibel]. För kännedom: 3 dB ökning motsvarar en fördubbling av ljudstyrkan. Vår hörsel uppfattar det dock inte som en fördubbling.

Jag glömde skriva med den där 3:an, men det var självklart "Eagle F1 assymetric 3" jag sökte på. Se den här länken.
Senast redigerat av ehedman (8 maj 2016)

Sök