2818
Sök

Volvo 740 dött elsystem!

9 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#1
Min 740 har stått en ganska lång stund och batteriet har hunnit blivit urladdat. Jag tog ut batteriet och satte det på laddning. Efter det så kopplade jag in batteriet igen och sedan när jag ska vrida nyckeln så händer ingenting. Jag trodde först batteriet började bli dåligt så jag kopplade på starthjälp från brorsans bil men den är exakt lika död. Inte en enda lampa tänds i instrumentpanelen. Vad kan detta bero på?


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
12 maj 2016
#2
Får du öht. ström i fordonet? Fungerar positionsljus om du vrider på ljusvredet? Varningsblinkers? Innebelysning? Om dessa fungerar hade jag misstänkt tändningslåset.


9 Inlägg
12 maj 2016
Trådstartare
#3
Arly165 skrev:
Får du öht. ström i fordonet? Fungerar positionsljus om du vrider på ljusvredet? Varningsblinkers? Innebelysning? Om dessa fungerar hade jag misstänkt tändningslåset.

Nej den är helt död. Som jag sa så tänds inte en enda lampa i instrumentpanelen. Den funkade klockrent för några veckor sen.


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
13 maj 2016
#4
Även fast det inte tänds några lampor i instrumentpanelen så kan övrig belysning fungera, därav min fråga. Om den nu är helt död som du skriver så hade jag sett över polskorna på batteriet samt deras kontaktpunkter i fordonet.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 maj 2016
#5
Vad visar batteriet om du mätar över polerna?
Kolla tändmodul/hallgivare..
Senast redigerat av tommen1 (13 maj 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
13 maj 2016
#6
tommen1 skrev:
Vad visar batteriet om du mätar över polerna?
Kolla tändmodul/hallgivare..

Tändmodul och/eller hallgivare lär knappast göra bilen strömlös.
Dessutom verkar detta handla om en årsmodell 1990 och den har ingen hallgivare.

356 Inlägg
13 maj 2016
#7
Jag skulle provat med ett annat fungerande batteri.


Forummoderator
18 009 Inlägg
14 maj 2016
#8
Rengör polskor och batteripoler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 maj 2016
#9
alexbenhard skrev:
tommen1 skrev:
Vad visar batteriet om du mätar över polerna?
Kolla tändmodul/hallgivare..

Tändmodul och/eller hallgivare lär knappast göra bilen strömlös.
Dessutom verkar detta handla om en årsmodell 1990 och den har ingen hallgivare.

Var 17 står det att bilen är från 1990?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 maj 2016
#10
tommen1 skrev:
alexbenhard skrev:
tommen1 skrev:
Vad visar batteriet om du mätar över polerna?
Kolla tändmodul/hallgivare..

Tändmodul och/eller hallgivare lär knappast göra bilen strömlös.
Dessutom verkar detta handla om en årsmodell 1990 och den har ingen hallgivare.

Var 17 står det att bilen är från 1990?

Om det gäller bilen som TS har i sin profil så är den från 1990. Men det kan givetvis gälla en annan bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

9 Inlägg
16 maj 2016
Trådstartare
#11
Förlåt glömde att skriva men ja, det är från 1990. Jag kommer testa ett nytt batteri som Equium sa annars får jag lämna in den någonstans. Fordonsel är ingenting jag kan om... hmm


2 327 Inlägg
16 maj 2016
#12
kolla alla dem stora säkringarna, vet inte vart dem sitter på dessa bilarna, men det är ett tips iaf tongue brukar sitta i motorrummet och vara på ca 40Ah till 80Ah
gör även rent alla jordpunkter och även pluspunkter



Sök