Hej, vet att det finns en mängd trådar om just detta men hittar ingen som passar just denna situation.
Min 940 började strula för någon vecka sedan, och dess tomgång beter sig mycket underligt. Ibland ligger tomgången stadigt på 1000 varv, och ibland har den knappt någon tomgång alls, ibland svänger tomgången snabbt fram och tillbaka mellan 200 och 1200 varv, nyligen hade den även en tomgång på ca 2k varv ett tag. Tar man ur ettans säkring och sätter tillbaka den så får den oerhört låg tomgång / ingen tomgång ett tag. Motorns temp verkar inte ha något samband med tomgången.
För ett par veckor sedan tändes lambdalampan med felkod 2.3.2 (lambdaintegratorn). Detta försvann för ca 2 veckor sedan och lampan har inte tänts igen ännu. Inga felkoder just nu.
Bilen går även mycket ryckigt ibland på varv under 2000 och är helt orkeslös över alla varv. Och ibland går den hur fint som helst. Har inte hittat någon tjyvluft, och drar man ut kontakten till LMM går bilen ännu sämre så har uteslutit denna.
När det kommer till spjällhuset så klickar den som den ska när man rör gasvajern,
dock så händer ingenting när man drar ut kontakten till spjällhuset, dvs bilens gång påverkas inte alls om kontakten är i eller inte, vilket får mig att misstänka att problemet ligger hos denna?
Bilens tidigare ägare satte dit ett öppet sportfilter om detta har någon betydelse. Bränslefilter är också bytt nyligen.
Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig att lista ut vart problemet ligger då bilen knappt är körbar
//Daniel