3852
Sök

V70N T5 - Sprutet ställer lågt laddtryck

IT-Konsult
88 Inlägg
25 maj 2016
Trådstartare
#1
Hej på er,

Jag har en V70N T5 2005 med Autotech steg 2. Den har ett tag nu gått som en skållad råtta men vid en start för några veckor sen så gick den inte i närheten av vad den gjorde innan, bilen gick bra, men den laddade senare och även mindre. Kollade med Vidan och tog upp lite värden när jag accelerade. Magnetventilen är autotechs egna, annars hade den redan varit bytt.

TCV-duty cycle (signalen som sprutet skickar ut till magnetventilen) visar 66,27% vid acceleration. Kan gå upp till 80% i början vid ungefär 1500rpm men för att senare vid 2500rpm lägga sig stadigt på 66,27%. Inga felkoder finns. Det märks tydligt då bilen känns som en lågtrycks turbo.

Någon som känner igen problemet?

Hälsningar
Anders


Drifteru Wannabe!
10 Inlägg
25 maj 2016
#2
Koppla ur magnetventilen och se om den går likadant? Då vet du ju om den gör skillnad.
Om du inte har felkoder borde inte sprutet sänka laddet själv.

IT-Konsult
88 Inlägg
25 maj 2016
Trådstartare
#3
Maxizor skrev:
Koppla ur magnetventilen och se om den går likadant? Då vet du ju om den gör skillnad.
Om du inte har felkoder borde inte sprutet sänka laddet själv.

Utan magnetventil blir det defenitivt skillnad. Fick höra av Micke på Autotech att det troligen berodde på värmen eller 95-oktan men jag har kört nu när det är kallt och konstakt på 98-oktan sedan flera månader tillbaka.
Förstår inte varför bilen själv ställer en låg duty-cycle på magnetventilen.


Drifteru Wannabe!
10 Inlägg
25 maj 2016
#4
Kan du inte se laddtrycket med ditt diagnosverktyg? Då ser du ju direkt vad du får.

Testa att nolla adaptionen och tanka 98, så ska det nog fungera bättre!

IT-Konsult
88 Inlägg
26 maj 2016
Trådstartare
#5
nollställde bilen igen inatt och samma imorse med. Det är som att när man trycker på gasen så väntar det en sekund och sen börjar turbon ladda igång... Förut har det varit direkt.


IT-Konsult
88 Inlägg
30 maj 2016
Trådstartare
#6
anjohansson skrev:
nollställde bilen igen inatt och samma imorse med. Det är som att när man trycker på gasen så väntar det en sekund och sen börjar turbon ladda igång... Förut har det varit direkt.

Nollställt adaptionen flera gånger. Samma varje gång. Satte tillbaka luftfilterboxen för mer kyla. Bilen går lite bättre men fortfarande långsam på laddtryck och lågt topp.



Sök