3021
Sök

Audi Coupe quattro 2.7T

Audi Coupe Quattro -93 som ska få ny motor och lite bättre väghållning. Budget projekt med inriktning på att lära sig Vems samtidigt.

95 918 Visningar
Uppdaterades senast 5 juli 2018
188 Inlägg
26 juli 2016
#21
Spännande bygge!, har själv funderat på att bygga på en cuopé/sedan 2,6/2,8 smile


515 Inlägg
27 juli 2016
Trådstartare
#22
Tack! jo det är ju gött att inte göra samma sak som alla andra kan jag tycka.

Oki, jag har ju en sedan quattro 2.6 till salu faktiskt men umeå e ju lite för långt för en bil i den prisklassen wink

188 Inlägg
27 juli 2016
#23
Jo det är ju en bit tyvärr hmm


515 Inlägg
1 augusti 2016
Trådstartare
#24
Bytte nipplar runt om och luftade klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8c75787703407047b947826b02c4ee88.jpg

Gjort färdigt avgaset
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c52e35fdd55629318e5c3b01d687e6e6.jpg

Lindat downpipsen med värmebandage
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-b86f2b63e5b2347c0de75817190ec8c2.jpg

Nu måste jag dock plocka ner lite saker igen och byta ett av motorfästena då det sprack för mig tidigare, + att de e hög tid att kika lite på vattenanslutningarna till turbona som sitter där i krokarna också.
Får se hur det går

German Engineering
9 083 Inlägg
1 augusti 2016
#25
Nice projekt big_smile Detta ska följas wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

515 Inlägg
2 augusti 2016
Trådstartare
#26
CarpeDiem skrev:
Nice projekt big_smile Detta ska följas wink

Välkommen!

Bytte det trasiga motorfästet och började kika på vatten/oljeanslutningarna idag.
Men de e ju trots allt semester så jag la ner rätt tidigt.

515 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#27
Polarn körde lite med tigen och flyttade anslutningen till värmepaketet
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-26f6ebb7219182d19b31f21a563feeba.jpg

Slängde på kylaren nu igen för att se hur trångt det blir med allt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-f920742a692c752af9bed766e53d34af.jpg

Börja pilla lite med vattenslang (temporär lösning på bilden tills jag hittat bättre)
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8dec03c8243de299d5178c805c404d68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1334b65c15775067eb28c85ec8589411.jpg

Det klassiska Y-röret som avslöjar lite vad det är för motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cab3e42aa9be7100a7ac8592bf6123c9.jpg

Va lite småtrångt vid kylfläktarna tyvärr så får fixa något annat där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-eb24f168e1defbd72ee1a78168767492.jpg

515 Inlägg
16 augusti 2016
Trådstartare
#28
Funderar lite vilken väg man ska gå med gasspjäll, är det någon som har pejl på för och nackdelarna med gasvajer kontra elektroniskt spjäll?

Bilen har ju vajer och pedal där efter medans motorn har elektroniskt.
Så antingen montera pedal lr svetsa om insug och fixa ett passande spjäll.

515 Inlägg
18 september 2016
Trådstartare
#29
För att svara på frågan ang spjäll själv då så pratade jag lite snabbt med engdahl om motorstyrningen och han hade aldrig hålt på med elektroniskt spjäll, jag vill inte direkt lära mig själv utan kommer istället att använda ett lite moddat spjäll från AAN motor som råkade ligga o skräpa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-81098fbe408890b80633ea9f74363919.jpg
ska svetsas lite på insuget bara o göra så att det fysiskt passar också cool

Fått hem lite siliconslang och lite adaptrar till oljan efter mycke om o men..
7/16-24 var inte allt för vanligt och inte heller jättelätt att få tag i adaptrar för vanlig 1/4 slang.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8935a6bcb91f316a131abd15db0be1d5.jpg
inte riktigt färdig ännu men nu har jag nog allt jag behöver för att få till det med matningar och returer från aggregaten.

Så var det lite städdag på lagret också. mycket delar som åkte i containern men fortfarande massor kvar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bae23ae0860cefddaa9330d06292689a.jpg

515 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#30
Va o hämtade en annan front i hopp om att det skulle ge mer plats mot org men det var tyvärr motsatsen med den här RS2 fronten.
Samtidigt så tror jag ju faktiskt att S2 fronten e bland de snyggare man kan ha så.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-27e1ad603d26cfd6a1b1b55f05c2d83d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8ed6293793c971838432dd3e3e206cbe.jpg

Satt o kika runt lite vad det fanns för IC som skulle kunna tänkas passa o snubblade över en sådan här.
Ska bli intressant o se om de passar som jag tänkt mig när den väl kommer hem!

http://forumbilder.se/FBBHN/s-l1600.jpg

Insuget är på svetsning medans jag väntar på IC o massa silikonslang från andra sidan globen.

Nåt sånt här hoppas jag att de ska se ut sen, lite grejer kort då självklart men.
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-d3d55c64ae7f43753b1ef4b8907e12b6.jpg

9 117 Inlägg
9 oktober 2016
#31
En RS2 kopia är absolut inte snyggt, däremot så är en orginal riktigt trevligt. Med S2 fronten så blir det mera stilrent tycker ja.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
9 oktober 2016
#32
Putteliten skrev:
En RS2 kopia är absolut inte snyggt, däremot så är en orginal riktigt trevligt. Med S2 fronten så blir det mera stilrent tycker ja.

100%
Inget stor fan utav RS-fronten heller...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

515 Inlägg
9 oktober 2016
Trådstartare
#33
Haha så farlig e den väl inte tongue
Men som sagt S2an e ju stilrenare!

310 Inlägg
9 oktober 2016
#34
Klart du ska köra på rs2. Då kan du sälja s2 fronten till mig smile

Nej jag håller med de andra. Den där rs2 kopian såg väldigt kantig ut. Skulle inte ens tveka, kör på s2 fronten!


515 Inlägg
10 oktober 2016
Trådstartare
#35
haha nej de va som sagt platsen som var huvudorsaken men nu när jag hittade den där IC:n så spelar de nog inte så stor roll om den passar som det är tänkt från min sida.

515 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#36
Fick tillbaka insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-804a2fd0304107edcbbd755f21aacfed.jpg

Gjorde ett fäste för vajern, slängde på lite färg också men den fastnade inte på bilden wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-558ad2414a40846eef8143963a9f5568.jpg


Gjort packning och monterat ihop med spjäll
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-0bde1f6376d17026bfa513299fb3c633.jpg


Så nu går de väl fixa med alla vakuumslang, bränsleanslutningar, anslutningar till värmepaket osv. såna där roliga saker helt enkelt i väntan på att jag ska få hemma alla beställningar.

515 Inlägg
3 december 2016
Trådstartare
#37
Äntligen fått lite grejer och tid så jag kunde komma vidare lite.
Fästen och de fixat till IC:n så den är på plats.
Den blev lite högre än vad jag hade hoppats på men det verkar kunna funka efter att jag tog bort lite saker på undersidan av huven samt masserade plåten lite lätt ....

Ska beställa slang så jag får ihop det sista på trycksidan mellan turbona och IC:n.
Vevhusventilationen behöver också en smärre renovering då dom slangarna var som fnöske och ramlade isär när jag demonterade dom i våras.
Samt att jag behöver lite mer slang mellan Y röret och inloppen på turbona.

Men ett problem som uppstått är att jag tyvärr inte har någon bra plan för Dumpventil.
Tror jag får plats med en mellan turbo och ic på passagerarsidan men förarsidan ser det mörkt ut.
Får väl se hur jag ska få till det, kanske finns någon variant man kan svetsa fast i IC:n i värsta fall.

Sist men inte minst så damp de ju ner en liten klump med paket för ett par veckor sedan.
Torsen diff, hittade för rätt peng så tänkte det kunde vara något att testa, har dock inte kollat hur det ser ut med knutar, har för mig man måste ha medbringarna från Torsen för att det ska täta på rätt sätt men kommer inte ihåg om de e 108mm medbringare på diffen bak org lr inte...

men men, nu e de bara o sätta sig på Ebay för att leta reda på allt de där andra man behövde då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-927173cc239ad1bcbd70fda11c85d05d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-221769c378c57c217848a22b84a2f77f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-dcdbbc858ebe6b85c04379b9c065407c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-c143f1abdc3c7b07f3007cc3ce495415.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-cc3ea9bd510351e37104ba7929261dd5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ddd03ed77ecdb61c745ba33ef474b79f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-e846f93a1baf34ff874898676bb83d4c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bd07e33b09a2d4845cba3d5b6845c492.jpg

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 434 Inlägg
5 december 2016
#38
ser riktigt bra ut :-) imponerande bygge.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

515 Inlägg
5 december 2016
Trådstartare
#39
vw_audi skrev:
ser riktigt bra ut :-) imponerande bygge.

Tack!
Så imponerande vet jag inte men lite udda iallafall smile

Men va tror ni kan man klara sig på en dump mellan ena turbon och ic:n bara för o släppa trycket lr behöver man ha mer centrerat i systemet/ större dump direkt på ic:n?

515 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
#40
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-1b8b73c8235648e5870de4d1c6cb7acc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-bd15f77be14f1d2cf0bea8dec359f32e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-60fb895caa98d9360924bd3334ebce49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-ec067259f4ec1ef7fda40140eae79953.jpg

Sakta framåt.
Har nu fått hem de flesta slang jag väntat på.
Tryckrör och insugsrör är så gott som färdiga, ska ha tag i lite klämmor bara.
Tänkte köra engångsklämmor på insugssidan så det ser lite vackrare ut.

2 elfläktar fick jag plats med, inte optimalt men borde kunna lira.
till och med servokylaren verkar ju få plats, den är ju rätt sorgsen dock så behöver få sig en blästring och lite färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/7/6651/6651-8359deb7bcf0d7675c96c08957c2cd53.jpg

Börjat plocka bort lite vakkumgrejer som inte behövs längre från insuget. ska kapa bort lite rör också.
För övrigt så väntar jag på offerten till sprutet + spridare.
Vems med Display, blåtand, extra egt ingång samt en uppsättning deka 875cc.
Och från annat håll prisuppgift på svänghjul som passar till 707a.


Sök