Hydraulisk eller mekanisk/vajeröverföring från kopplingspedal till koppling?
Hydraulisk koppling:
Finns det vätska, i regel ATF-olja, läs instruktionsbok, i behållaren?
Går det att "pumpa upp tryck" så att pedalen verkar ta högre upp?
Går det att lufta systemet?
Synligt läckage nere vid slavcylindern?
Slang eller rör ner till slavcylindern?
Om slang - sväller den vid trycksättning = när kopplingspedalen nedtrampas?
Mekanisk koppling:
Är vajern rätt injusterad?
Provkörning:
När du trampar ner kopplingspedalen, med gående motor, går det då att lägga i växel utan att det skrapar?
Om inte skrapar verkar kopplingen rätt injusterad.
Kör cirka 70 km/t på trean, ge full gas, stampa till snabbt på kopplingspedalen, slirar kopplingen eller hugger den direkt?
Tar kopplingen direkt utan slirning finns inget fel på kopplingen/lamellen.
Återstår felaktig kopplingspedal som förmodligen är böjd eller hela pedalstället något defekt.
Inget större problem, om du kan leva med det.
Mitt förslag till felsökning, utan vara specialiserad på Polo.