3506
Sök

Vem ska hitta chassinummer?

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#1
Renault Scenic -00 2,0 16V anländer till den lilla nya privatägda besiktningen med en garageplats och en ung ensam kille. Han är noga och hittar inte det instansade chassinumret, letar på skärmen, tar inte betalt och man får köra hem igen med sitt gamla automatiska KF då det dragit över tiden. Under tiden han letade ringde frun till mig och frågade men jag sa att det är deras jobb att veta, jag kollar nästan aldrig det.

Förfrågan hos dem, importören, dennes plåtverkstad, besiktare och tidigare ägare ger inget. Ingen vet heller vem som är skyldig att veta men hittar dom inget kan bilen bli underkänd, man får stansa in ett nummer och göra en reg.-bes.

Tidigare ägare har lämnat med en bunt historik som visar att den blev godkänd senast 2015 där vi varit med andra bilar, den var där flera år och ingen plåt-del ser ut att vara bytt sedan dess, så högst sannolikt finns ett. Den som besade senast är på semester. Funderat på att kontakta deras skola.

Vi har lagt ner en massa tid på att leta, den har sitt VIN på en etikett på dörrstolpen som det ska vara enligt nätet. Måhända har bes. nöjt sig med den.

Jag har importerat bilar, sålt en hel del och vet hur kriminella gör med att byta nummer, men minns inte att jag letat efter något, för det står i papperen. Köper man en möjlig skum bil kan det ha kollats, jag minns ingen nu.

Vem ska veta, en bilägare som aldrig haft anledning att kolla, eller den som har betalt och utbildning för att kolla?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
5 juli 2016
#2
Auto-man skrev:
Renault Scenic -00 2,0 16V anländer till den lilla nya privatägda besiktningen med en garageplats och en ung ensam kille. Han är noga och hittar inte det instansade chassinumret, letar på skärmen, tar inte betalt och man får köra hem igen med sitt gamla automatiska KF då det dragit över tiden. Under tiden han letade ringde frun till mig och frågade men jag sa att det är deras jobb att veta, jag kollar nästan aldrig det.

Förfrågan hos dem, importören, dennes plåtverkstad, besiktare och tidigare ägare ger inget. Ingen vet heller vem som är skyldig att veta men hittar dom inget kan bilen bli underkänd, man får stansa in ett nummer och göra en reg.-bes.

Tidigare ägare har lämnat med en bunt historik som visar att den blev godkänd senast 2015 där vi varit med andra bilar, den var där flera år och ingen plåt-del ser ut att vara bytt sedan dess, så högst sannolikt finns ett. Den som besade senast är på semester. Funderat på att kontakta deras skola.

Vi har lagt ner en massa tid på att leta, den har sitt VIN på en etikett på dörrstolpen som det ska vara enligt nätet. Måhända har bes. nöjt sig med den.

Jag har importerat bilar, sålt en hel del och vet hur kriminella gör med att byta nummer, men minns inte att jag letat efter något, för det står i papperen. Köper man en möjlig skum bil kan det ha kollats, jag minns ingen nu.

Vem ska veta, en bilägare som aldrig haft anledning att kolla, eller den som har betalt och utbildning för att kolla?

Chassinumret skall sitta instansat på ramen eller bärande del som ej går att skruva bort. Det är din skyldighet som bilägare att veta var det sitter. Stansar man in det själv så skall det vara med 7 mm stora stansar. Jag har hört om att en del har fått åka hem och stansa in numret själv och komma tillbaks och visa upp det. Det borde inte vara så märkvärdigt att få igenom din bil eftersom den är ganska gammal och inte vidare stöldbegärlig av ligor som för bilar utomlands.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 508 Inlägg
5 juli 2016
#3
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

7 441 Inlägg
5 juli 2016
#4
Finns en internationell överenskommelse fordonstillverkare emellan, som inte alla följer, att VIN ska vara varaktigt anbringat i höjd med och bakom höger framhjul.
Minst 7 mm höga tecken.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
5 juli 2016
#5
torsen skrev:
Finns en internationell överenskommelse fordonstillverkare emellan, som inte alla följer, att VIN ska vara varaktigt anbringat i höjd med och bakom höger framhjul.
Minst 7 mm höga tecken.

Från vilka årsmodeller menar du att det ska gälla? Inte på gamla bilar iaf där chassinumret kan sitta i princip var som helst!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Hur tänkte du nu?!
423 Inlägg
5 juli 2016
#6
De här kanske gör livet lite lättare roll

https://www.n0.se/f/f/dfb97_renault.png

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#7
Vettemannen skrev:
Auto-man skrev:
Renault Scenic -00 2,0 16V anländer till den lilla nya privatägda besiktningen med en garageplats och en ung ensam kille. Han är noga och hittar inte det instansade chassinumret, letar på skärmen, tar inte betalt och man får köra hem igen med sitt gamla automatiska KF då det dragit över tiden. Under tiden han letade ringde frun till mig och frågade men jag sa att det är deras jobb att veta, jag kollar nästan aldrig det.

Förfrågan hos dem, importören, dennes plåtverkstad, besiktare och tidigare ägare ger inget. Ingen vet heller vem som är skyldig att veta men hittar dom inget kan bilen bli underkänd, man får stansa in ett nummer och göra en reg.-bes.

Tidigare ägare har lämnat med en bunt historik som visar att den blev godkänd senast 2015 där vi varit med andra bilar, den var där flera år och ingen plåt-del ser ut att vara bytt sedan dess, så högst sannolikt finns ett. Den som besade senast är på semester. Funderat på att kontakta deras skola.

Vi har lagt ner en massa tid på att leta, den har sitt VIN på en etikett på dörrstolpen som det ska vara enligt nätet. Måhända har bes. nöjt sig med den.

Jag har importerat bilar, sålt en hel del och vet hur kriminella gör med att byta nummer, men minns inte att jag letat efter något, för det står i papperen. Köper man en möjlig skum bil kan det ha kollats, jag minns ingen nu.

Vem ska veta, en bilägare som aldrig haft anledning att kolla, eller den som har betalt och utbildning för att kolla?

Chassinumret skall sitta instansat på ramen eller bärande del som ej går att skruva bort. Det är din skyldighet som bilägare att veta var det sitter. Stansar man in det själv så skall det vara med 7 mm stora stansar. Jag har hört om att en del har fått åka hem och stansa in numret själv och komma tillbaks och visa upp det. Det borde inte vara så märkvärdigt att få igenom din bil eftersom den är ganska gammal och inte vidare stöldbegärlig av ligor som för bilar utomlands.
/Benny

Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.
trubbelturbo skrev:
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.
Senast redigerat av Auto-man (5 juli 2016)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#8
M_Erlandsson skrev:
De här kanske gör livet lite lättare roll

https://www.n0.se/f/f/dfb97_renault.png

Baljan nej men det andra kan kollas igen. Har du en källa?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2016
#9
Auto-man skrev:
Vettemannen skrev:
Auto-man skrev:
Renault Scenic -00 2,0 16V anländer till den lilla nya privatägda besiktningen med en garageplats och en ung ensam kille. Han är noga och hittar inte det instansade chassinumret, letar på skärmen, tar inte betalt och man får köra hem igen med sitt gamla automatiska KF då det dragit över tiden. Under tiden han letade ringde frun till mig och frågade men jag sa att det är deras jobb att veta, jag kollar nästan aldrig det.

Förfrågan hos dem, importören, dennes plåtverkstad, besiktare och tidigare ägare ger inget. Ingen vet heller vem som är skyldig att veta men hittar dom inget kan bilen bli underkänd, man får stansa in ett nummer och göra en reg.-bes.

Tidigare ägare har lämnat med en bunt historik som visar att den blev godkänd senast 2015 där vi varit med andra bilar, den var där flera år och ingen plåt-del ser ut att vara bytt sedan dess, så högst sannolikt finns ett. Den som besade senast är på semester. Funderat på att kontakta deras skola.

Vi har lagt ner en massa tid på att leta, den har sitt VIN på en etikett på dörrstolpen som det ska vara enligt nätet. Måhända har bes. nöjt sig med den.

Jag har importerat bilar, sålt en hel del och vet hur kriminella gör med att byta nummer, men minns inte att jag letat efter något, för det står i papperen. Köper man en möjlig skum bil kan det ha kollats, jag minns ingen nu.

Vem ska veta, en bilägare som aldrig haft anledning att kolla, eller den som har betalt och utbildning för att kolla?

Chassinumret skall sitta instansat på ramen eller bärande del som ej går att skruva bort. Det är din skyldighet som bilägare att veta var det sitter. Stansar man in det själv så skall det vara med 7 mm stora stansar. Jag har hört om att en del har fått åka hem och stansa in numret själv och komma tillbaks och visa upp det. Det borde inte vara så märkvärdigt att få igenom din bil eftersom den är ganska gammal och inte vidare stöldbegärlig av ligor som för bilar utomlands.
/Benny

Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.
trubbelturbo skrev:
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.

Generellt kan man säga som så; det är inte -egentligen- ägaransvar att se till att veta var det sitter, men det är ägaransvar att se till att det är läsligt. Det ger i förlängningen att om det inte går att hitta, så kan man också säga att det inte är läsbart. Resultatet är det samma.

Orkar inte rota fram lagtexter nu, men en länk kan jag väl bjuda på;

"Om chassinumret av någon anledning inte kan hittas eller inte är läsbart ska fordonet underkännas. Ansvaret för att det instansade fordonsnumret är läsbart ligger hos fordonsägaren."

http://www.expressen.se/motor/besiktnin … ssinummer/

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Finns en internationell överenskommelse fordonstillverkare emellan, som inte alla följer, att VIN ska vara varaktigt anbringat i höjd med och bakom höger framhjul.
Minst 7 mm höga tecken.

I hjulhuset eller skyddat var?

Sitter på en etikett på höger dörrstolpe och mer handlar om höger sida.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#11
it_mutt skrev:
Auto-man skrev:
Vettemannen skrev:

Chassinumret skall sitta instansat på ramen eller bärande del som ej går att skruva bort. Det är din skyldighet som bilägare att veta var det sitter. Stansar man in det själv så skall det vara med 7 mm stora stansar. Jag har hört om att en del har fått åka hem och stansa in numret själv och komma tillbaks och visa upp det. Det borde inte vara så märkvärdigt att få igenom din bil eftersom den är ganska gammal och inte vidare stöldbegärlig av ligor som för bilar utomlands.
/Benny

Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.
trubbelturbo skrev:
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.

Generellt kan man säga som så; det är inte -egentligen- ägaransvar att se till att veta var det sitter, men det är ägaransvar att se till att det är läsligt. Det ger i förlängningen att om det inte går att hitta, så kan man också säga att det inte är läsbart. Resultatet är det samma.

Orkar inte rota fram lagtexter nu, men en länk kan jag väl bjuda på;

"Om chassinumret av någon anledning inte kan hittas eller inte är läsbart ska fordonet underkännas. Ansvaret för att det instansade fordonsnumret är läsbart ligger hos fordonsägaren."

http://www.expressen.se/motor/besiktnin … ssinummer/

Den ska vara ren ja men de brukar gnugga.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2016
#12
Auto-man skrev:
Den ska vara ren ja men de brukar gnugga.

Ja, fast går det inte att hitta, så är det antingen saknat eller inte läsbart, det är oftast "bättre" att det inte är läsbart. Går det inte att hitta "ska" det bli hemskick, med regbesiktning som följd

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

551 Inlägg
5 juli 2016
Trådstartare
#13

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#14
http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5290268/phpsk8tum.jpg

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Muttley
6 juli 2016
#15
Auto-man skrev:
Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.
trubbelturbo skrev:
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.

Jag undrar vad kostnaden är?  Stansar kostar under 200 kr. Och det tar (enbart stansning) i runda slängar 5 minuter att göra.

Du får antingen leta vidare eller stansa in det smile  De är din bil och din skyldighet att bilen är i sin ordning.  Om besiktningsman har kollat hela bilen ligger de på dig.

551 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#16
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.
trubbelturbo skrev:
På fjäderbenstornet och i reservdäcksbaljan har ni tittat antar jag, inget där?

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.

Jag undrar vad kostnaden är?  Stansar kostar under 200 kr. Och det tar (enbart stansning) i runda slängar 5 minuter att göra.

Du får antingen leta vidare eller stansa in det smile  De är din bil och din skyldighet att bilen är i sin ordning.  Om besiktningsman har kollat hela bilen ligger de på dig.

Verkar bäst så men numret måste vara kvar från förra bes. och jag kan åka till samma ställe där den varit flera ggr. Jag vill hitta utan bes. Hittar ingen vill jag stansa, annars måste väl verkstad göra det för ombes.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#17
http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5290283/phppowy6m.jpg

http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5290284/phpvslaav.jpg

http://gamla.familjeliv.se/uimg/gallery/anonymous/5290285/phpk5ilzk.jpg

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Muttley
6 juli 2016
#18
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
Jag har haft hundratals bilar, c:a 40 som mest på en gång och läst en del juridik. Är inte ägare men vet inte var de sitter på mina heller. Var kan vi läsa om den skyldigheten?

I dessa bilar ska numret sitta skyddat, på andra kan det rosta bort och får slås in igen vad jag minns. Visst kan vi stansa och besa igen, men det tar tid och kostar. Rimligen måste det förut godkända numret finnas kvar. Kan åka till samma som godkänt den flera ggr innan, men dom har varit mer petiga där än här.

Eller i fönstret och vid en stol. Men icke, nu ska jag kolla bilder igen.

Jag undrar vad kostnaden är?  Stansar kostar under 200 kr. Och det tar (enbart stansning) i runda slängar 5 minuter att göra.

Du får antingen leta vidare eller stansa in det smile  De är din bil och din skyldighet att bilen är i sin ordning.  Om besiktningsman har kollat hela bilen ligger de på dig.

Verkar bäst så men numret måste vara kvar från förra bes. och jag kan åka till samma ställe där den varit flera ggr. Jag vill hitta utan bes. Hittar ingen vill jag stansa, annars måste väl verkstad göra det för ombes.

Du behöver inte lämna till en verkstad för att stansa. Du klarar av att slå med hammare på stansen.

551 Inlägg
6 juli 2016
Trådstartare
#19
tkd_rille skrev:
Auto-man skrev:
tkd_rille skrev:

Jag undrar vad kostnaden är?  Stansar kostar under 200 kr. Och det tar (enbart stansning) i runda slängar 5 minuter att göra.

Du får antingen leta vidare eller stansa in det smile  De är din bil och din skyldighet att bilen är i sin ordning.  Om besiktningsman har kollat hela bilen ligger de på dig.

Verkar bäst så men numret måste vara kvar från förra bes. och jag kan åka till samma ställe där den varit flera ggr. Jag vill hitta utan bes. Hittar ingen vill jag stansa, annars måste väl verkstad göra det för ombes.

Du behöver inte lämna till en verkstad för att stansa. Du klarar av att slå med hammare på stansen.

Före bes. ja men ska de kolla först så "Den verkstad som stansar in chassinumret på nytt måste skriva ett intyg om detta och en registreringsbesiktning måste göras."

299

http://www.clasohlson.com/se/Bokstavs-% … r408681000

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)


Sök