Auto-man skrev:
Renault Scenic -00 2,0 16V anländer till den lilla nya privatägda besiktningen med en garageplats och en ung ensam kille. Han är noga och hittar inte det instansade chassinumret, letar på skärmen, tar inte betalt och man får köra hem igen med sitt gamla automatiska KF då det dragit över tiden. Under tiden han letade ringde frun till mig och frågade men jag sa att det är deras jobb att veta, jag kollar nästan aldrig det.
Förfrågan hos dem, importören, dennes plåtverkstad, besiktare och tidigare ägare ger inget. Ingen vet heller vem som är skyldig att veta men hittar dom inget kan bilen bli underkänd, man får stansa in ett nummer och göra en reg.-bes.
Tidigare ägare har lämnat med en bunt historik som visar att den blev godkänd senast 2015 där vi varit med andra bilar, den var där flera år och ingen plåt-del ser ut att vara bytt sedan dess, så högst sannolikt finns ett. Den som besade senast är på semester. Funderat på att kontakta deras skola.
Vi har lagt ner en massa tid på att leta, den har sitt VIN på en etikett på dörrstolpen som det ska vara enligt nätet. Måhända har bes. nöjt sig med den.
Jag har importerat bilar, sålt en hel del och vet hur kriminella gör med att byta nummer, men minns inte att jag letat efter något, för det står i papperen. Köper man en möjlig skum bil kan det ha kollats, jag minns ingen nu.
Vem ska veta, en bilägare som aldrig haft anledning att kolla, eller den som har betalt och utbildning för att kolla?