4160
Sök

Manuellkonvertera 960 från 1995

441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Bakgrund:
Jag har en Volvo 960 med automatisk låda och 3l motor från 1995.
Jag har även växellåda, kardan, svänghjul, koppling och pedalställ från en Volvo 965 2,5l manuell.

Frågor:
Kan jag besikta bilen om jag sätter upp det här i min bil? Det är tillåtet om min bil inte är helbilsgodkänd va?
Hur kollar jag om min bil är heltypsgodkänd?
Vad mer än sakerna jag listade ovan behöver jag? Växellådsbalk?
Kommer hastighetsmätaren att fungera? Om jag inte minns fel så sitter sensorn i bakaxeln, eller hur?

441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#2
Jag har regbeviset framför mig nu och kan inte läsa något annat än något avgaskrav i tilläggsinformationen.
Står inte T14A.

Rutan som det står  "Typgodännandenummer (k)" är blank.

Det får mig att tro att bilen inte är heltypsgodkänd, stämmer?

8 250 Inlägg
11 augusti 2016
#3
Helbilsgodkännande eller inte har inget med ditt fall att göra. Din bil är för ny och då krävs ett intyg från Volvo. Men 3,0 fanns väl aldrig med manuell låda och då lär dem inte kunna skriva ut ett intyg - om dem ens hade velat.

Så i slutänden så är det i teorin enklare att regga om med 2,5 + manuell låda och sedan i efterhand byta motor till en 3,0 och se till så att ingen upptäcker det. MEN! Det kräver också ett intyg från Volvo som är i princip omöjligt att få ut.


441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Din bil är för ny och då krävs ett intyg från Volvo.

Vadå för ny? Vilken regel är det då som sätter stopp?

8 250 Inlägg
11 augusti 2016
#5
Efter 1-1 -93 så är det mesta vad gäller byte av motor / växellåda avsevärt krångligare om bilen inte typas om till ombyggt / amatörbyggt fordon: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245


441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Efter 1-1 -93 så är det mesta vad gäller byte av motor / växellåda avsevärt krångligare om bilen inte typas om till ombyggt / amatörbyggt fordon: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Hmm jag trodde att det var lugnt så länge den inte var helbilsgodkänd...

Och att bara byta växellåda räcker väl inte för att den ska kunna reggas som ombyggd.

Får nog skrota planerna cool

Forummoderator
18 008 Inlägg
11 augusti 2016
#7
Ainok skrev:
Hej!

Bakgrund:
Jag har en Volvo 960 med automatisk låda och 3l motor från 1995.
Jag har även växellåda, kardan, svänghjul, koppling och pedalställ från en Volvo 965 2,5l manuell.

Frågor:
Kan jag besikta bilen om jag sätter upp det här i min bil? Det är tillåtet om min bil inte är helbilsgodkänd va?
Hur kollar jag om min bil är heltypsgodkänd?
Vad mer än sakerna jag listade ovan behöver jag? Växellådsbalk?
Kommer hastighetsmätaren att fungera? Om jag inte minns fel så sitter sensorn i bakaxeln, eller hur?

M47-låda? Pallar den verkligen vridet?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 250 Inlägg
11 augusti 2016
#8
Hybridsmurfen skrev:
M47-låda? Pallar den verkligen vridet?

Nej, det är därför det satt M90 i 960


441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#9
Hybridsmurfen skrev:
Ainok skrev:
Hej!

Bakgrund:
Jag har en Volvo 960 med automatisk låda och 3l motor från 1995.
Jag har även växellåda, kardan, svänghjul, koppling och pedalställ från en Volvo 965 2,5l manuell.

Frågor:
Kan jag besikta bilen om jag sätter upp det här i min bil? Det är tillåtet om min bil inte är helbilsgodkänd va?
Hur kollar jag om min bil är heltypsgodkänd?
Vad mer än sakerna jag listade ovan behöver jag? Växellådsbalk?
Kommer hastighetsmätaren att fungera? Om jag inte minns fel så sitter sensorn i bakaxeln, eller hur?

M47-låda? Pallar den verkligen vridet?

M90L2 tror jag den heter.

Kan bara en M90H.  Det är iallafall en M90.

441 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
Helbilsgodkännande eller inte har inget med ditt fall att göra. Din bil är för ny och då krävs ett intyg från Volvo. Men 3,0 fanns väl aldrig med manuell låda och då lär dem inte kunna skriva ut ett intyg - om dem ens hade velat.

Så i slutänden så är det i teorin enklare att regga om med 2,5 + manuell låda och sedan i efterhand byta motor till en 3,0 och se till så att ingen upptäcker det. MEN! Det kräver också ett intyg från Volvo som är i princip omöjligt att få ut.

Följdfrågor;

Om man nu skulle montera lådan iallafall, vad händer då vid besiktning ifall de upptäcker det? Körförbud?
Hur påverkas försäkring?

8 250 Inlägg
12 augusti 2016
#11
Ainok skrev:
Om man nu skulle montera lådan iallafall, vad händer då vid besiktning ifall de upptäcker det? Körförbud?

Om dem upptäcker det så blir det registreringsbesiktning vilket innebär att du lär sätta automaten igen och besikta den för att slippa få körförbud i slutänden.

Ainok skrev:
Hur påverkas försäkring?

Svårt att säga då det beror på vilket bolag / omfattning på försäkring / vad som händer med bilen.


Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2016
#12
Om du är ute efter att växla manuellt har jag sett någon tråd på nätet ifrån USA där man har byggt om till manuellt ventilhus, dvs det blir som en manuell låda fast utan koppling.

Automatlådan är samma sort som sitter i Lexus gamla V8, så den är inte så dålig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
18 008 Inlägg
12 augusti 2016
#13
TurbOla skrev:
Om du är ute efter att växla manuellt har jag sett någon tråd på nätet ifrån USA där man har byggt om till manuellt ventilhus, dvs det blir som en manuell låda fast utan koppling.

Automatlådan är samma sort som sitter i Lexus gamla V8, så den är inte så dålig.

Det där får du gärna utveckla. Begriper inte. Vad har lådan för betäckning?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 augusti 2016
#14
Hybridsmurfen skrev:
TurbOla skrev:
Om du är ute efter att växla manuellt har jag sett någon tråd på nätet ifrån USA där man har byggt om till manuellt ventilhus, dvs det blir som en manuell låda fast utan koppling.

Automatlådan är samma sort som sitter i Lexus gamla V8, så den är inte så dålig.

Det där får du gärna utveckla. Begriper inte. Vad har lådan för betäckning?

AW30-40LE sitter i supror, SC, 960 mfl.
Ombyggnationen göra på så vis att man bygger bort den automatiska funktionen med ett modifierat ventilhus. Sedan gör lådan bara vad föraren vill, lägger du i läge "2" på växelväljaren startar bilen på tvåan, lägger du i "3" går lådan bara på växel 3.
Gammalt raggarbilsracetrick för att styra sin sura th350. wink
Senast redigerat av Evildan (12 augusti 2016)

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2016
#15
Hybridsmurfen skrev:
Det där får du gärna utveckla. Begriper inte. Vad har lådan för betäckning?

AW30-43LE heter lådan.

Verkar även finnas på en del Jaguarer och Toyota Supra.
http://www.forums.turbobricks.com/showt … p?t=286272
Applications:

1990-2000 Toyota Chaser/Mark II/Cresta 2.5 GT/Tourer V (1JZ-GTE)
1991-1997 Toyota Soarer 4.0L V8
1993-1995 Lexus GS 300 3.0L
1992-1999 Lexus SC 400 GT-L V8 cdn spec.
1990-1994 Lexus LS 400 4.0L V8
1988-1990 Toyota Crown Royal Saloon G 4.0 V8
1991-1995 Toyota Crown Majesta 4.0L V8
1992-1998 Volvo 2.9L I6 (AW30-40LE)

1st Gear 2.531 2nd Gear 1.531 3rd Gear 1.000 O/D Gear 0.705 Reverse Gear 1.880 Final 3.916

På länken nedan är det en kille som kör med paddlar på ratten till sin automatlåda.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Evildan
12 augusti 2016
#16
TurbOla skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Det där får du gärna utveckla. Begriper inte. Vad har lådan för betäckning?

AW30-43LE heter lådan.

Verkar även finnas på en del Jaguarer och Toyota Supra.
http://www.forums.turbobricks.com/showt … p?t=286272
Applications:

1990-2000 Toyota Chaser/Mark II/Cresta 2.5 GT/Tourer V (1JZ-GTE)
1991-1997 Toyota Soarer 4.0L V8
1993-1995 Lexus GS 300 3.0L
1992-1999 Lexus SC 400 GT-L V8 cdn spec.
1990-1994 Lexus LS 400 4.0L V8
1988-1990 Toyota Crown Royal Saloon G 4.0 V8
1991-1995 Toyota Crown Majesta 4.0L V8
1992-1998 Volvo 2.9L I6 (AW30-40LE)

1st Gear 2.531 2nd Gear 1.531 3rd Gear 1.000 O/D Gear 0.705 Reverse Gear 1.880 Final 3.916

På länken nedan är det en kille som kör med paddlar på ratten till sin automatlåda.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

Den sitter även i Cherokee och någon Isuzupickis.
Mångsidig toylådelåda.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2016
#17
Evildan skrev:
Den sitter även i Cherokee och någon Isuzupickis.
Mångsidig toylådelåda.

Japp, verkar tåla en hel del också om man justerar upp oljetrycket.
Så min tanke är att det kanske är lika vettigt att trixa med automatlådan som att hålla på att byta mellan automatlåda och manuell låda vid varenda besiktning...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Evildan
12 augusti 2016
#18
TurbOla skrev:
Evildan skrev:
Den sitter även i Cherokee och någon Isuzupickis.
Mångsidig toylådelåda.

Japp, verkar tåla en hel del också om man justerar upp oljetrycket.
Så min tanke är att det kanske är lika vettigt att trixa med automatlådan som att hålla på att byta mellan automatlåda och manuell låda vid varenda besiktning...

Jag tycker så, det är ju ändå så trendigt med paddlar och skit så föraren kan köra bilen på ett sämre vis än hur lådan är utvecklad under månader av riggkörningar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
12 augusti 2016
#19
Skit samma. Jag tycker det var lite gubbfränt. Fast i läge Drive är att glömma då eller?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
12 augusti 2016
#20
Hybridsmurfen skrev:
Skit samma. Jag tycker det var lite gubbfränt. Fast i läge Drive är att glömma då eller?

Tungstartat i drive då lådan har högsta växeln i.
Körde för evigheter sedan en Dodge Dart -71 med manuellt ventihus, ägaren missade den obetydliga detaljen då han var mer tankad än TT Nanny någonsin varit... Bilfan var lite seg tyckte jag initialt.


Sök