2677
Sök

Ha cigguttaget på vid läge 1 (ACC)

125 Inlägg
14 augusti 2016
Trådstartare
#1
Tja

På min bil (BMW E60) cigguttagen är på när nyckeln är på Ingnition läge eller när bilen är startad. Hur kan man göra så att den blir på vid Läge 1 (ACC).

Men om man fixar så, kommer batteriet att dö om man laddar mobilen ofta eller om man har bluetooth music receiver som man sätter på musik via bluetooth?

Forummoderator
17 902 Inlägg
17 augusti 2016
#2
Gammal vanlig nyckel du vrider om?
Hur många lägen isf?

Plastgrunka?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Trucker
1 406 Inlägg
17 augusti 2016
#3
enklast är väl om du drar en kabel som är avsäkrad från batteriet in till kupen, sen via strömbrytare till cigguttaget, då kan du själv styra när den permanenta strömmen ska vara aktiv, och cigguttaget fungerar som vanligt när du har strömbrytaren i avläge, annars är det alltid på så säga... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#4
Hybridsmurfen skrev:
Gammal vanlig nyckel du vrider om?
Hur många lägen isf?

Plastgrunka?
Nej det är chipnickel. Man sätter i chipen, då är det läge 1 (man kan lyssna på musik, dra ner rutorna). Trycker man Start Knappen (Ingnition On och då funkar uttagen) och sen broms + start knapp (startar bilen).
Senast redigerat av felosargsyan777 (17 augusti 2016)

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#5
zleepy skrev:
enklast är väl om du drar en kabel som är avsäkrad från batteriet in till kupen, sen via strömbrytare till cigguttaget, då kan du själv styra när den permanenta strömmen ska vara aktiv, och cigguttaget fungerar som vanligt när du har strömbrytaren i avläge, annars är det alltid på så säga... smile
Jag vet att man kan göra så, men man pallar inte stänga av den varje gång man lämnar bilen o sånt. Jag vill att den ska va på när bilen är på läge 1, där man kan lyssna på musik, dra ner rutorna, osv.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#6
Men det är väl bara fram med multimetern och mäta upp något som får ström i "läge 1". Sätt det sen som drivande "tillslagssignal" till ett relä, avsäkra reläet vid batteriet och dra vidare till uttaget.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Men det är väl bara fram med multimetern och mäta upp något som får ström i "läge 1". Sätt det sen som drivande "tillslagssignal" till ett relä, avsäkra reläet vid batteriet och dra vidare till uttaget.
Så jag behöver hitta en kabel som får ström vid "läge 1" och dra en kabel från det till relät och från relät till cigguttagen. Har jag uppfattat rätt?

Och vilken kabel på bilarna är den enklaste som man kan dra kabel ifrån som har störm på "läge 1"?

Går det att dra från vilken kabel som helst eller den måste ha minimum värde på ström?
Senast redigerat av felosargsyan777 (17 augusti 2016)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 174 Inlägg
17 augusti 2016
#8
felosargsyan777 skrev:
it_mutt skrev:
Men det är väl bara fram med multimetern och mäta upp något som får ström i "läge 1". Sätt det sen som drivande "tillslagssignal" till ett relä, avsäkra reläet vid batteriet och dra vidare till uttaget.
Så jag behöver hitta en kabel som får ström vid "läge 1" och dra en kabel från det till relät och från relät till cigguttagen. Har jag uppfattat rätt?

Och vilken kabel på bilarna är den enklaste som man kan dra kabel ifrån som har störm på "läge 1"?

Går det att dra från vilken kabel som helst eller den måste ha minimum värde på ström?
Det var ju det du skulle mäta dig fram med multimetern.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (17 augusti 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#9
felosargsyan777 skrev:
it_mutt skrev:
Men det är väl bara fram med multimetern och mäta upp något som får ström i "läge 1". Sätt det sen som drivande "tillslagssignal" till ett relä, avsäkra reläet vid batteriet och dra vidare till uttaget.
Så jag behöver hitta en kabel som får ström vid "läge 1" och dra en kabel från det till relät och från relät till cigguttagen. Har jag uppfattat rätt?

Och vilken kabel på bilarna är den enklaste som man kan dra kabel ifrån som har störm på "läge 1"?

Går det att dra från vilken kabel som helst eller den måste ha minimum värde på ström?
Ja alltså;

Plats/Stift 30 = Konstantström från batteri (avsäkrat)
Plats/Stift 85 = Spänning från den kabeln som har spänning när tändningen är på (den du ska leta upp)
Plats/Stift 86 = Jord
Plats/Stift 87 = Ström ut från reläet, till cigguttaget

Och sen jorda du då givetvis cigguttaget i sin tur.


- -Edit - -

Du kan ta vilken kabel som helst, det viktiga för din del är ju då bara att den har spänning när "tändningen är på"
Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#10
it_mutt skrev:
felosargsyan777 skrev:
it_mutt skrev:
Men det är väl bara fram med multimetern och mäta upp något som får ström i "läge 1". Sätt det sen som drivande "tillslagssignal" till ett relä, avsäkra reläet vid batteriet och dra vidare till uttaget.
Så jag behöver hitta en kabel som får ström vid "läge 1" och dra en kabel från det till relät och från relät till cigguttagen. Har jag uppfattat rätt?

Och vilken kabel på bilarna är den enklaste som man kan dra kabel ifrån som har störm på "läge 1"?

Går det att dra från vilken kabel som helst eller den måste ha minimum värde på ström?
Ja alltså;

Plats/Stift 30 = Konstantström från batteri (avsäkrat)
Plats/Stift 85 = Spänning från den kabeln som har spänning när tändningen är på (den du ska leta upp)
Plats/Stift 86 = Jord
Plats/Stift 87 = Ström ut från reläet, till cigguttaget

Och sen jorda du då givetvis cigguttaget i sin tur.


- -Edit - -

Du kan ta vilken kabel som helst, det viktiga för din del är ju då bara att den har spänning när "tändningen är på"
Jorda cigguttaget det är när man drar en minuskabel till minuspole eller karoset?

Alltså spelar det ingen roll om man t.ex. drar en kabel från en kabel som går till lampan på dörren eller om man drar från en kabel som går till skärmen eller instrumentpanelen. Hoppas jag förklarade rädd vad jag menar hmm

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#11
felosargsyan777 skrev:
it_mutt skrev:
felosargsyan777 skrev:

Så jag behöver hitta en kabel som får ström vid "läge 1" och dra en kabel från det till relät och från relät till cigguttagen. Har jag uppfattat rätt?

Och vilken kabel på bilarna är den enklaste som man kan dra kabel ifrån som har störm på "läge 1"?

Går det att dra från vilken kabel som helst eller den måste ha minimum värde på ström?
Ja alltså;

Plats/Stift 30 = Konstantström från batteri (avsäkrat)
Plats/Stift 85 = Spänning från den kabeln som har spänning när tändningen är på (den du ska leta upp)
Plats/Stift 86 = Jord
Plats/Stift 87 = Ström ut från reläet, till cigguttaget

Och sen jorda du då givetvis cigguttaget i sin tur.


- -Edit - -

Du kan ta vilken kabel som helst, det viktiga för din del är ju då bara att den har spänning när "tändningen är på"
Jorda cigguttaget det är när man drar en minuskabel till minuspole eller karoset?

Alltså spelar det ingen roll om man t.ex. drar en kabel från en kabel som går till lampan på dörren eller om man drar från en kabel som går till skärmen eller instrumentpanelen. Hoppas jag förklarade rädd vad jag menar hmm
Ja precis. Du jordar i någon "metalldel" (kabelsko och sen spänna den innanför någon befintlig skruv/bult


Det spelar som sagt ingen roll var du plockar styrströmmen ifrån. Så länge det är något som har "+12v" när tändningen är på. Sen om det är från en lampa eller stereon eller "vad som helst" kvittar.

Ska du bara driva en fmsändare/bluetoothmodul behöver du inte större säkring än typ 5A till strömmatningen. Vill du kunna använda det till något "större" så tar du passande kabel och går upp lite i säkringsstorlek.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#12
it_mutt skrev:
felosargsyan777 skrev:
it_mutt skrev:

Ja alltså;

Plats/Stift 30 = Konstantström från batteri (avsäkrat)
Plats/Stift 85 = Spänning från den kabeln som har spänning när tändningen är på (den du ska leta upp)
Plats/Stift 86 = Jord
Plats/Stift 87 = Ström ut från reläet, till cigguttaget

Och sen jorda du då givetvis cigguttaget i sin tur.


- -Edit - -

Du kan ta vilken kabel som helst, det viktiga för din del är ju då bara att den har spänning när "tändningen är på"
Jorda cigguttaget det är när man drar en minuskabel till minuspole eller karoset?

Alltså spelar det ingen roll om man t.ex. drar en kabel från en kabel som går till lampan på dörren eller om man drar från en kabel som går till skärmen eller instrumentpanelen. Hoppas jag förklarade rädd vad jag menar hmm
Ja precis. Du jordar i någon "metalldel" (kabelsko och sen spänna den innanför någon befintlig skruv/bult


Det spelar som sagt ingen roll var du plockar styrströmmen ifrån. Så länge det är något som har "+12v" när tändningen är på. Sen om det är från en lampa eller stereon eller "vad som helst" kvittar.

Ska du bara driva en fmsändare/bluetoothmodul behöver du inte större säkring än typ 5A till strömmatningen. Vill du kunna använda det till något "större" så tar du passande kabel och går upp lite i säkringsstorlek.
OK, nu ved jag hur det ska gå till. Jag fick hjälpen som jag förväntade smile

Men jag har en annan fråga.
Kan man koppla en fmsändare till plus och minus kablar för att få ström som om man sätter i den i cigguttaget. Alltså om man kopplar plus/minus till de här punkterna på fmsändaren https://diorealskills.files.wordpress.c … dapter.jpg

Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2016
#13
Ja visst kan man göra det om man vill.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#14
it_mutt skrev:
Ja visst kan man göra det om man vill.
Bästa! Nu vet jag vad jag ska göra.
Tack så mycket för hjälpen!

125 Inlägg
17 augusti 2016
Trådstartare
#15
Förresten glömde fråga haha.

Fjärkontrollen på fmsändaren funkar bara om fmsändaren ligger framför fjärkontrollen. Jag tänkte lägga fmsändaren i bagagluckan eller nån annan stans (för att jag vill inte ha den framför mig) och styra med fjärkontroll.

Vad kan jag göra?

Trucker
1 406 Inlägg
18 augusti 2016
#16
felosargsyan777 skrev:
Förresten glömde fråga haha.

Fjärkontrollen på fmsändaren funkar bara om fmsändaren ligger framför fjärkontrollen. Jag tänkte lägga fmsändaren i bagagluckan eller nån annan stans (för att jag vill inte ha den framför mig) och styra med fjärkontroll.

Vad kan jag göra?
ptja, ingenting om den enbart funkar när den ligger framför kontrollen..

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

125 Inlägg
20 augusti 2016
Trådstartare
#17
På läge 1 funkar t.ex. rutorna och stereon. Kan jag inte använda deras fuse att få ström. Alltså jag hörde att man kan göra nåt linkande från fusebox.

Evildan
20 augusti 2016
#18
Jodå du kan använda någon av dom säkringarna och använda som styrström till ett relä

125 Inlägg
20 augusti 2016
Trådstartare
#19
Evildan skrev:
Jodå du kan använda någon av dom säkringarna och använda som styrström till ett relä
Ska man dra en kabel från säkringen till 86 på rälet och så vidare till jord och bla bla?

I så fall hur ska man dra den, har ingen aning.

Trucker
1 406 Inlägg
20 augusti 2016
#20
30= Till batteri (matningsspänning)
85= Till jord (kaross)
86= Styrkabel, den som ska slå till relät
87= Till förbrukaren

Nothing but
Rock 'n' Roll :)


Sök