it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Jag reagerade på detta. Stämmer de ens? Låter rent av som en myt för mig.
– Dessutom fick jag höra från han som äger lastbilen jag kör, att fordon över 3,5 ton som varit besiktigad de senaste tre månaderna inte får stannas på flygande kontroller.
Det som var lite löjligt om de stämmer är att försöka övertala någon om man känner att man gjort rätt för sig.
Saken är att det är upp till föraren att bevisa detta.
Gäller dessutom även vid flygande inspektion och något mer tillfälle, även här dock upp till föraren att bevisa
- - edit - -
givetvis var jag tvungen;
Fordonsförordning (2009:211)
6 kap.
24 § En buss, en tung lastbil eller ett släpfordon med en totalvikt över 3,5 ton, som stoppas för en flygande inspektion, ska inte kontrolleras om fordonets förare kan visa att fordonet under de senaste tre månaderna har genomgått
1. en fullständig kontrollbesiktning,
2. en flygande inspektion, eller
3. en obligatorisk trafiksäkerhetsprovning enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG av den 6 maj 2009 om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, ändrat genom kommissionens direktiv 2010/48/EU av den 5 juli 2010 om anpassning till den tekniska utvecklingen av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/40/EG om provning av motorfordons och tillhörande släpfordons trafiksäkerhet, i något annat land.
Första stycket gäller dock inte
1. om fordonet är uppenbart bristfälligt,
2. om kontrollen avser någon annan utrustning än den som kontrollerades vid den tidigare flygande inspektionen, eller
3. kontroll av att enkla brister har avhjälpts. Förordning (2011:1133).
(Denna ersätter tidigare; Fordonsförordning (2002:925) Kap10 §7 som iofs säger precis samma sak med vissa ändringar till punkt 3 i första stycket)