Rent generellt så skiljer det i dagens läge en del på hur automatlådor jobbar. i den prisklassen du tänker dig (vilket låter vettigt att börja med en billig bil) så kommer du inte att stöta på de nyaste modellerna. Men man vet inte.
Volkswagen/Skoda har en låda som kallas DSG. Bilar med denna ska du inte köpa helt enkelt. Dåliga lådor.
Citroen/Peugeot/Toyota har i sina minsta bilar (kallas trillingarna pga av det är samma bil med olika emblem på) en variant på ovan nämnda DSG. De håller förvisso men växlingarna kan vara rätt hårda.
Toyota Yaris har en växellåda som inte växlar alls. Den kallas CVT. Mycket trevlig och driftsäker bekantskap. Kan varva rätt friskt under acceleration. Blir mer och mer vanlig på bilar. Även Subaru har en variant av denna typ.
Sen finns det den gamla hederliga lådan med momentomvandlare. Alla bilar hade den typen förr. Krånglar sällan men gurglar i sig sjuka mängder sås.
Hyundai tippar jag på att den har den sista nämnda. Volvo har det. Hade en V70 -02 förra året och kunde hålla den under litern men jag kör sakta i dagens läge. Å andra sidan så brukar en hederlig S/V70 sällan krångla så totalekonomin på den var god.
Titta på blocket och kom med lite länkar!
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!