2634
Sök

Volvo 740 89 ABS problem.

467 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#1
Hej nu har jag tagit fram en av mina gamla 740s tänkte besikta den men nu har jag set att ABS lampan lyser hela tiden. Jag har mätt båda givarna fram till 1000-1100ohm även gjort rent båda ABS kransarna. Bak givaren tror jag låg på 1300 någon ting och hastighetsmätaren funkar som den ska. Då är frågan kan det blivit för stort gap mellan ABS kransen och givaren så att det inte ger något utslag så att ABS enheten tror att någo givare är paj eller vad tror ni?

4 149 Inlägg
27 september 2016
#2
Ingen aning vad felet kan vara men jag har den enkla lösningen:)

Jag brukar koppla abs lampan på oljelampan, på det viset lyser abslampan när man slår på tändningen men slocknar sedan när man drar igång bilen.
Klarat mig igenom bes på detta vis många gånger:)


467 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Ingen aning vad felet kan vara men jag har den enkla lösningen:)

Jag brukar koppla abs lampan på oljelampan, på det viset lyser abslampan när man slår på tändningen men slocknar sedan när man drar igång bilen.
Klarat mig igenom bes på detta vis många gånger:)

Jo det har jag läst om men vill helst få det att funka.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
27 september 2016
#4
Det är inte möjligt att felsöka via diagnosuttsget?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

360 Inlägg
27 september 2016
#5
Kolla säkringarna och relä till ABS.

467 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#6
DiwraZ skrev:
Det är inte möjligt att felsöka via diagnosuttsget?

Tyvärr inte det går bara att använda Uttag 2 och 6.

467 Inlägg
27 september 2016
Trådstartare
#7
Samuel3 skrev:
Kolla säkringarna och relä till ABS.

Läste lite o hittade en säkring på pedal stället och den var paj så nu slocknar lampan nät man startar. Men kör man 100-200m så tänds den igen. Då borde det väl vara någon av kransarna alt båda fram. Det går inte att mäta hela kransen så man ser hur mycket set skiljer på varje kugg på kransarna?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 september 2016
#8
Det går väl att syna kransarna och jämföra, alt. dela på absgivaren och mäta så man får ändrade värden på mätinstrumentet inställt på milliampere ,när man vrider runt hjulet.
För den är väl delbar i hjulhuset..roll
Som bosse bildoktorn gjorde i ett program.
Har för mig att jag sett det på youtube med.
""Abs-lampan lyser bosse bildoktorn youtube"" tror jag det var.
Senast redigerat av tommen1 (28 september 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
28 september 2016
#9
tommen1 skrev:
Det går väl att syna kransarna och jämföra, alt. dela på absgivaren och mäta så man får ändrade värden på mätinstrumentet inställt på milliampere ,när man vrider runt hjulet.
För den är väl delbar i hjulhuset..roll
Som bosse bildoktorn gjorde i ett program.
Har för mig att jag sett det på youtube med.
""Abs-lampan lyser bosse bildoktorn youtube"" tror jag det var.

Gem-metoden😊

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Diagnostekniker
2 715 Inlägg
28 september 2016
#10
På med multimetern och mät spänningen ut från givarna. Ska pendla mellan 0-3v när du snurrar på hjulet.

Up the RA


Sök