4063
Sök

Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

101 827 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2019
Forummoderator
26 339 Inlägg
2 mars 2018
#181
Lycka till med sista tävlingen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
8 mars 2018
Trådstartare
#182
Hej!

Ursäkta sen uppdatering, har haft mycket att stå i så har inte funnit tid att sätta mig vid datorn!

Sista vintertävlingen för säsongen är körd, inte helt nöjd med mina insatser men tog mig i mål (just så pass) smile

Tävlingen kördes i Mullsjö, några mil från Umeå smile
3 sträckor som kördes 2 ggr, totalt 3 mil SS! 2 av sträckorna var vändsträckor så det är lite klurigt smile

Den stora skillnaden för mig var att jag för första gången skulle skriva egna noter, har suttit som kartläsare och skrivit noter men aldrig skrivit åt mig själv smile

Vi kom fram till Mullsjö och lastade av bilen samt besiktade den utan större problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ae862b9b8da147c8b8a2705640379798.jpg

Bild på mitt lojala service-team med min mor, min far och min sambo, tack så hemskt mycket för hjälpen smile
Utan ert stöd och hjälp hade jag aldrig kunna hålla på med rally smile
Vill även passa på att tacka min kartläsare Mats som vill åka med mig!

Efter besiktning åkte jag och Mats och rekade sträckorna och skrev noter.
Kändes svårt då det var längesen jag gjorde det men efter några genomkörningar så kändes det ändå helt ok!

Vi åkte tillbaka till servicen och gjorde oss klara för start.

SS1, en rätt kort vändsträcka, var ganska snabb med lite större gupp i nån av kurvorna (större gupp med min bil mätat, vägarna var underbart bra!).
Påväg till sträckan började bilen lukta bränd olja och det började ryka under huven så vi stannade och gick ut och kollade.
Rök lite om turbon men kunde inte hitta något direkt läckage!
Konstaterade att det förmodligen var gammal olja som hamnat på turbon när vi skruvat i bilen...

Tappade lite fokus samt att jag inte riktigt vågade lita på noterna så körde alldeles för försiktigt och fick dåligt flyt smile Tog mig igenom och fortsatte till nästa sträcka!

SS2 var en snabb sträcka på lite större väg, många snabba kruvor!
Körde lite bättre men kom inte riktigt överens med bilen smile

SS3 var en vändsträcka den med, med två vändningar!
Klurig med varierande karaktär, mycket uppför och nedför bitvis smile
Körde lite bättre men var fortfarande inte så nöjd, tog mig till service med en hel bil i alla fall smile

Efter första varvet så var jag inte överdrivet nöjd, bilen var hel men jag visste att det hade gått sakta (kollade inte ens tiderna)!
Laddade om för andra varvet med en hamburgare smile

Andra varvet hade jag bättre tempo, inte bra men bättre smile
Mot slutet på SS6 så började kopplingen känns konstig men fortsatte köra!
När jag kommer i mål och ska lägga i backen för att backa om märker jag att kopplingen inte frikopplar!

Lunkar mig till målgång och lämnar in tidkortet så fullföljer tävlingen smile
Visar sig att kopplingscylindern gått sönder! Två cylindrar på samma vecka, tror åldern på delarna börjar visa sig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-fcc7e582280c4596a32dcccd80ade5a7.jpg

Bild från SS6 smile

Hursomhelst så var jag ändå rätt nöjd med helgen, tog det nog onödigt lugnt i början då jag nog inte släppt förra tävlingens avåkning helt!
Inte tillräcklig rutin att gå på till 100% direkt smile
Även ovanan att lita på sina egna noter spelar in!
Men det är ju det som är en del av sporten, man lär sig sakta med säkert big_smile

Hamnade på en 7:e plats av 19 startande, varken bra eller dåligt skulle jag säga smile
Var sekundlika på de två sista sträckorna med en Subaru Impreza GC8 så fick till körningen lite bättre mot slutet smile

En rolig avlsutning på helgenvar att det visade sig att jag placerat mig på en 2:a plats i Mullsjöcupen fastän jag bara kört 2 av 3 tävlingar smile Det kördes en tävling dagen efter denna som jag inte kunde vara med på samt att 2 sträckor från Plåtrallyt räknades in i cupen!
Roligt big_smile

Nu får bilen vila inför nästa tävling i Maj i Åsele, bl.a. tycker min sambo att det är trevligt om jag är hemma nån kväll smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b72bba772fd622196cab4c292550994a.jpg

Den har i alla fall bra sällskap i garaget smile

Avslutar med lite skvaller och funderingar, råkade köpa på mig en till Legacy Turbo rallybil med lite tillhörande delar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-683eabf914f166c01b14d89876854697.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-19c1a8ef55b45a7646199a08f47709d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-820f8a242c98b7de6cc8ab8735bc5923.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d9dbf23b27efdcd7f04f0d0a9d2ad96a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c30ff8e1fc8d3cf71149bd7f83a8a1c7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-64d051b2cc34ec08d1a6845683976741.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0968f5bfbbccd20d693605f99ddd2784.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-272701966f420f6366d1093c0aeb93ea.jpg

Har vetat av den en längre tid men nu blev det affär smile
Karossen är helt ok på den så får se vad framtiden har att erbjuda, tills vidare är det bra med en reservdelsbil för huv och annat!

När jag bytte däck på den inför lastning när den hämtades så noterade jag att fjädringsvägen bak kändes längre än på min rallybil. Sitter likadana Bilstein-ben från Sellholm på den så när jag kom hem så hissade jag båda bilarna bak och jämförde utfjädringen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ab285153ff5d907654f66a3bcdf60ad0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b0a8774381934e2ec1a423518d741a42.jpg

Viss skillnad! Man blir lite lurad av bilden, är ca 5 cm det skiljer skulle jag säga.
Det är ganska mycket då jag inte har överdrivet lång från början!
Kan förklara varför min känns lite orolig bak ibland och inte klarar gupp så bra...
Har hört av mig till Sellholm så han som renoverat dem skulle höra av sig på måndag smile

Bra med reservdelsbilar ibland big_smile Beroende på hur det går som kanske jag plockar benen från den nya rallybilen då de ser riktigt fräscha ut och har längre fjädringsväg smile

Återkommer med filmer från helgen samt lite annat smått och gott, blir en paus i skruvningen nu som sagt men funderingar på förbättringar kommer fortgå!
På återseende smile
Senast redigerat av FAH (8 mars 2018)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
8 mars 2018
Trådstartare
#183
Hej igen!

Här kommer filmerna från helgen, har bara lagt ut SS4-6 då SS1-3 är samma sträckor och jag körde bättre andra varvet wink

SS4:

https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

SS5:

https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

SS6:

https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

Hoppas på att få tag i nån film utifrån samt kanske några fler bilder från tävlingen smile

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 mars 2018
#184
Härligt att det gick bra ändå!
Och sjua var ju inte alls fy skam!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
8 maj 2018
Trådstartare
#185
Hej alla glada!

Long time, no see! smile

Tävling den 26/5 så nu är det dags att komma igång med skruvandet igen!

När vi senast hörde nått om bilen var den utan koppling, hade buckliga dörrar samt led av dålig utfjädring bak. Dags att göra nått åt det! big_smile

För att komma underfund med fjädringen bak så stals bakre fjäderbenen från den andra rallybilen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-618f88ec873c09de4fffc478ee770544.jpg

Bilen togs till garaget förra helgen, igår kom vi igång med skruvandet på riktigt så bilen hissades upp bak och demonteringen började smile

När kvällen var slut såg bilen ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6b7d52446d64ec6de32a8dc96e3e1df9.jpg

Kopplingscylindern var också demonterad, läcker som ett såll! Beställde en ny förra veckan så den kommer förhoppningsvis snart.

Eftersom de bakre fjäderbenen ändå skulle plockas lös från bilen så passade vi på att demontera dem och inspektera.
De från den andra rallybilen var i riktigt bra skick, kul!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1f93661ec3b944f10ffb7258f90ac3ce.jpg

Notera den underbara affischen i bakgrunden smile

Totala längdskillnaden på benen var ca 1 dm...
Förutom att topplagringarna skiljer markant så var både insatsdämparen och ytterbenet kortare på de nyrenoverade dämparna,  nästan så jag tror att de är asfaltsben?

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d20574a630cf230029b305e538ff86f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d14b742768efe7b541b1a1201dd04bac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-7f31ed6ca2b96b88303fdedc19490bbd.jpg

Detta tål att forskas i!

De nyrenoverade benen såg förövrigt ut att ha klarat vintern bra vilket var skönt.

Utöver fjädringen så ska dörren och framskärmen riktas, därför de är demonterade!
Har även beställt en rulle på 3100x600 mm med 2 mm skyddsplast att sätta under bilen, kommer nog blir kalas smile

Hoppas på effektiva kvällar nästa vecka så bilen är klar någon dag i förväg!

Som en bonus kommer äntligen lite incar-filmer från förra tävlingen!

SS4:
https://youtu.be/nKNNMpoCEL4

SS5:
https://youtu.be/8epEGpOsQ9U

SS6:
https://youtu.be/rMAmC2SAi_g

I slutet på SS6 ser man när jag lägger in backen och upptäcker att kopplingen är trasig big_smile

Det var allt för denna gång, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 339 Inlägg
8 maj 2018
#186
Trevligt att se ett rejält vinterföre i alla fall. Det har varit avsaknat i många år nu.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#187
Ja det var en riktigt trevlig vintersäsong!

Nu är bilen mekaniskt fungerande igen smile

Har pratat med Sellholm och har nu gått igenom de bakre benen från den andra rallybilen, fettat in dem och monterat dem på plats smile Nu snackar vi utfjädring! Går inte att jämföra, ska bli kul att känna skillnaden!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ff7f7c5cad8613671b097d282cfa7890.jpg

Syns inte så mycket på bilden men är väldigt stor skillnad i verkligheten smile Har lite mer än halv fjädringsvägen kvar när bilen står på hjulen, ca 120 mm av totalt 210 mm vill jag minnas! Ska börja där och se hur det blir, bilen ser ut att vara rätt plan så det känns rimligt smile

Fick inte till cambern först så fick fila ur de övre hålen på benen så det gick att justera mer! Men nu är den redo för hjulinställning på måndag smile

Den nya kopplingscylindern monterades och luftades också, kopplingen funkar nu utan problem så det var grymt skönt! smile

Har fått hem plasten att sätta under bilen också så det samt ett byte av växellådsolja står nog på schemat ikväll, på återseende!
Senast redigerat av FAH (17 maj 2018)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
22 maj 2018
Trådstartare
#188
Hej igen!

Igår fick jag hjulinställningen gjord, var skönt att se att framvagnen knappt rört sig alls!
Justerade lite toe men annars rörde vi inte framvagnen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9c974cd050b4741fa29134a3c9a1f147.jpg

Samma inställningar som förra gången, neutral toe fram och bak och kring 1-1.5 grad camber!

Efter det monterade jag mina nybyggda grusskrapor som ska rädda mina bakre bromsok från att knäckas av stenar som hamnar i fälgarna smile Byggde grunden i söndags och gjorde det sista igår, de blev rätt bra smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-399b5aa4c4980a26f69619e750702055.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f60107260fb9488d11bda5ea0cb62557.jpg

Fick även hjälp av min far att börja sätta plast under bilen, tar en stund men kommer skydda bilen bra!
Blir vit plast under stora delar av bilen, ska ta bilder när det är klart smile

Ikväll ska jag försöka rikta dörren så den kan hängas tillbaka och om jag hinner så ska jag fortsätta med plasten smile På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#189
Hejsan!

Har under två dagar haft hjälp av två kompisar, Nicklas och Marcus, som turats om att skruva! Detta utöver min far som hjälper mig i princip varje kväll!
Oerhört tacksam, har gått riktigt bra smile

I förrgår riktade jag och Nicklas dörrarna på högersidan samt hängde tillbaka dem och justerade till så allt öppnar och stänger som det ska!
Rätt tidskrävande men blev bra med tanke på hur dörrarna såg ut innan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ba25fca3d7374cd5a0f7155cd1213a90.jpg

Igår fick jag hjälp av Marcus att fortsätta montera plast under bilen.
Han fick äran att ligga och svära under bilen så att jag kunde efterdra bultar, kolla loggar i styrsystemet (såg förövrigt bra ut det lilla jag kollade på), hänga fast front och justera till framskärmen lite till o.s.v smile
Hjälpa självklart honom det som gick, bra med 4 händer ibland för att övertala plasten att sitta där den ska big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d59d7d9216f2d0c41e295e5101fcf38d.jpg

Nu är stora delar av bilens undersida skyddad mot stensprut, känns bra!
Måste förr eller senare rensa hela karossen så man kan blästra den och lacka om hela men än så länge är det inte så farligt så vill skydda den så gott det går så jag får fokusera på att köra istället smile

Ikväll blir det mest förberedelser inför tävlingen på lördag, ska lasta ikväll så bilen är redo! Kommer åka till stugan som är några mil närmare Åsele och åka därifrån på lördag morgon. Då hinner jag också eventuellt testa bilen lite imorgon eftermiddag big_smile
Kommer blir spännande, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
24 maj 2018
#190
Jäklar vilket tempo du har 😀


198 Inlägg
24 maj 2018
Trådstartare
#191
Curse skrev:
Jäklar vilket tempo du har 😀

Tack så mycket!
Man blir så illa tvungen när man börjar för sent big_smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
28 maj 2018
Trådstartare
#192
Hej!

Helgens tävling avklarad, bilen är hel och den känns riktigt bra nu! smile

Tävlingen var alltså en backtävling i Åsele, samma som jag körde förra året.
1570 meter lång dragning längs en grusväg upp mot några vindkraftsverk, 3 körningar där den bästa tiden räknas!
Väldigt trevligt upplägg, serviceplatsen var som förra året på toppen under kraftverken så en trevlig inramning. 37 anmälda, 3 i min klass! Väldigt blandat med rallycross, isracingbilar samt folkrace!

Bilen lastades på torsdag kväll för att var redo för helgen.
På fredag efter jobbet åkte vi till stugan för att var några mil närmare Åsele och för att kunna testa bilen lite snabbt.
Körde lite på en av våra egna skogsbilvägar och kände direkt att bilen äntligen gjorde som jag ville!
Blev grym skillnad med bakfjädringen, går inte att jämföra smile var en bra boost för självförtroendet så bilen lastades igen med en bra magkänsla.

På lördag morgon lämnade vi stugan kl 05:45, trötta men taggade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f04239751bfcb0b8aab6298b9f7e8737.jpg

Väl framme ställde vi upp servicen och jag anmälde mig.
Återigen visade vädret sig från en bra sida, likt förra året smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-aefa1f92474ca3e86d767bbc0b41b275.jpg

Efter anmälan gick jag och min far sträckningen för att få en känsla för hur den såg ut detta år.
Rätt lika, en del däckstravar i innerkurvor för att undvika att alla genar men inga större överraskningar smile
Underlaget kändes löst så förberedde mig på att första varvet skulle bli halt!

Gjorde mig klar för att köra första rundan, tog några bilder innan start:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8784b134533cc9a0905f95be21830852.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f136e26fbe9c7e3b5c605b615be2068d.jpg

Körde första rundan, kändes halt som jag trodde men wow vad bilen var följsam!
Behövde inte alls ratta lika mycket och bakvagnen höll sig där jag ville, underbart big_smile
Tiden blev 1:02:47, vilket räckte till en 4:e plats totalt och 2:a i klassen smile Bra start!

Laddade snabbt om för omgång två, tyckte jag körde bättre och allt flöt på men tiden sa annat! 1:02:57, en tiondel saktare! Nu på en 7:e plats totalt... Var lite förvånad så tog fram gopro-filmen från den körningen och tittade hur jag körde.
Såg ganska direkt att jag kunde åka en växel högre i de flesta kurvor samt våga bromsa senare i framförallt två kurvor där jag förlorade mycket tid!

Sista rundan försökte jag åka en högre växel, åkte 4:an och 5:an hela backen, växlade bara ner en gång. Var fortfarande alldeles för feg i en av kurvorna men helheten var bättre smile Detta visade även tiden på 1:00:67, 1.8 sekunder snabbare big_smile
Räckte till en 4:e plats totalt och 2:a i klassen, skönt avslut smile

Ska lägga ut filmer så fort som möjligt, har lite strul med importen för tillfället!

Underbart skönt att jag äntligen kan lita på att bilen gör som jag vill!
Fjädringen gjorde underverk, är väldigt följsam och lugn nu.
När jag lagt upp filmerna får ni se att jag rattar betydligt mindre jämfört med förut!

Nu är bilen som jag vill ha den mekaniskt, enda jag kommer uppgradera är med en snabbare styrväxel, sen kommer jag vara nöjd en stund framöver smile

Skönt att känna att det nu är föraren som behöver utvecklas och köra mer och att det inte längre är bilen som är begränsningen smile En 4:e plats av 37 är jag grymt nöjd med utifrån hur lite jag har kört bilen, var en Mitsubishi Evo som kom 1:a, sen två Volvo S40 rallycrossbilar så är definitivt nöjd med det smile
Nästa tävling blir nog en racingspecial den 12 juni på Pengforsbanan utanför Vännäs!
På återseende smile
Senast redigerat av FAH (28 maj 2018)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
#193
Här kommer filmerna från de tre omgångarna!
Hoppas hitta igen några filmer eller bilder utifrån också smile

Omgång 1:
https://youtu.be/Sy1XmLHjdrU

Omgång 2:
https://youtu.be/4WN3piOU8AU

Omgång 3:
https://youtu.be/Fiy-zeUHEdk

Finns tid att ta då jag fortfarande är för feg i vissa kurvor! smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
15 augusti 2018
Trådstartare
#194
Hej igen!

Nu var det länge sedan, har inte ens uppdaterat förra tävlingen! Skäms smile

Tävlingen gick bra, bilen fungerade klockrent och jag hade förtroende för den smile
Tävlingen var en racingspecial på en rallycrossbana, stillastående start på sidan av bana, ner på banan och sen i mål. Massa olika klasser på bilar var med och körde, allt från rallycross, rallybilar till folkrace smile

Första omgången gick sådär, körde för fegt då det var grus på asfalt i vissa kurvor.

Andra omgången tog jag i lite mer och fick till en bra tid, 2:a totalt av 21 startande!

Inför tredje omgången så började det regna så alla försämrade sina tider, jag försämrade dock generellt mindre än de andra så kändes bra smile

Nedan en lite halvtaskig film från sista omgången när det börjat regna, snorhalt!

https://youtu.be/as4VMmRJL3M

Även en bild från tävlingen, här syns det att jag har mer utfjädring bak än tidigare (bilden luras, bakhulen är inte så sneda som de ser ut!)

Foto: Björn Hollen
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4d55a94b4d7b8a81d785abc51785e788.jpg

Slutade som totaltvå, nöjd med min insats smile Bilen funkade klockrent och vi hann lasta blien innan det värsta regnet kom big_smile

Utöver det har jag inte kört några tävlingar, var ner på Mittsvergiebanan och körde när Svenska Subaru-klubben (SSC) körde! Hade lite strul med dragbilen så vi blev försenade och hann inte köra så mycket men var ändå kul att ta sig ner smile
Har dock konstaterat att bilen inte är så rolig på asfalt, fjädringen är för mjuk och den känns rätt slö big_smile

Inför nästa tävling (som är nu på lördag, 18 augusti i Sävar) så har jag fått tag i en snabbare styrväxel som jag hunnit byta!

Fick inviga maskinhallen som byggs hos mina föräldrar:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-796952d644e14eb3b51f31542ee0b305.jpg

Bytet gick smidigt, har bytt styrväxel på bilen en gång tidigare smile

Tog en liten testrunda, grym skillnad! Väldigt mycket mer responsiv på styrningen!
Denna styrväxel har ca 2.1-2.2 varv från ändläge till ändläge smile
Får bara lära mig att göra mindre rörelser på ratten, ska blir grymt spännande att köra med attack till helgen! smile

Återkommer med uppdatering efter tävlingen, på återseende!
Senast redigerat av FAH (15 augusti 2018)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
20 augusti 2018
Trådstartare
#195
Hej!

Tävlingshelgen är avklarad, bilen är i mål (och är hel!) och jag är grymt nöjd med hur den beter sig! smile

Tävlingen heter Umenatten och går i ett samhälle som heter Sävar beläget en bit utanför Umeå.
14,5 mil totalt varav 4,4 mil sträckor där SS1, den längsta, var 1,7 mil lång!

Totalt bara 18 anmälda tyvärr men hade som vanligt en Mitsubishi Evo att tävla mot i min klass.

Bilen lastades på fredag kväll så det skulle gå smidigare på lördag morgon.
Vi tog oss från stan i god tid och tur var det för väl på plats så rev jag lös stänkskyddet vänster fram när jag backade av släpvagnen!

Vi lyckades få dit det hyfsat i god tid så inför start hann jag sitta i bilen i lugn och ro en stund, bra för att kunna börja fokusera smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6f806bc59429c06f061e3075cdd5f96d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5c9249be72d627a11df0c16563ff0413.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e475cbc48efb31138345bce0f3f57827.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4e22f9ffcc3e4f1c8b6106c3d68aab21.jpg

Första sträckan var som sagt den längsta, tog det rätt lugnt men kunde konstatera att bilen nu går som en dröm! Väldigt följsam och inga överraskningar smile

Eller ja, nu ska vi väl inte överdriva, blev oerhört överraskad efter några kilometer när det började damma inne i bilen! Blev bara värre och värre, mot slutet satt både jag och Mats och hostade big_smile

Efter SS1 så stannade vi och försökte kolla om det fanns något synligt hål i golv eller liknande (dammet verkade komma från baksätet) men hittade inget uppenbart.

Vi körde vidare till SS2 som var kortare men rätt snabb, dammade lika mycket där!
Är den längsta raksträcka jag kört med bilen kändes det som, gick ca 180 på mätaren, ungefär så fort som bilen orkar smile Ska kolla loggarna sen i veckan och se hur mycket de varvar och hur länge det var.

Tillbaka på servicen så började vi leta hål och annat, tejpade för brinnande livet och hoppades att det skulle göra skillnad!

Efter de två första sträckorna låg jag kring 4:e-5:e plats, inte helt nöjd med körningen (kanske framförallt på grund av dammet big_smile) men bestämde mig för att försöka strunta i det och fokusera på körningen.

SS3 var en kortare version av SS1. Trots dammet så kändes körningen riktigt bra, äntligen hade jag fullt förtroende för bilen och kunde lyssna på noterna! Bromspunkterna är fortfarande alldeles för tidiga men utöver det så kändes det bra, äntligen! Fan vad kul det var big_smile

Blev ingen skillnad på mängden damm så körde SS4 lite lugnare, hade dessutom kommit upp mycket sten så ville inte köra sönder smile Släppte även på rakan för att slippa ligga och tokvarva så länge.

Körningen räckte till en total 3:e plats och 2:a i klassen (med två startande säger det inte så mycket tongue) så är ändå nöjd, en Mitsubishi Evo och en Volvo 940 EVO före smile Var 12 sekunder från 2:a platsen så var ändå rätt nära!
Var rätt långt från 1:a platsen men avståndet blir mindre och mindre!

Nedan kommer två bilder på hur bilen såg ut innuti efter sista sträckan, då hade vi ändå dammat ur det värsta på servicen mellan sträckorna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a89da0b981523c0f8b937a96b57f03b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-be2bb3e735eaddaa335a9933af97a0e1.jpg

Jag hostade resten av kvällen kan jag säga smile

Har även incar-filmer från SS2-SS4 att bjuda på:

SS2:

https://youtu.be/mMFItUKU8m8

SS3:

https://youtu.be/KJSt-RwXIpY

SS4:

https://youtu.be/j_tdOC6oVFs

Förutom dammet så måste jag bara säga igen att bilen äntligen funkar riktigt bra! Nu är det bara föraren som behöver mer tid bakom ratten för att vänja sig med farten så jag slutar bromsa i onödan smile

Nästa tävling blir en racingspecial (likt den förra) på en rallycrossbana, vill försöka köra så mycket som jag hinner innan vintern för att hålla uppe tempot i kroppen smile

Lägger förhoppningsvis upp några bilder från sträckorna om jag får tag i några, på återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
31 januari 2019
Trådstartare
#196
Hej, long time no see!

Har varit dålig på att uppdatera här efter förra tävlingen så försöker mig på en snabb sammanfattning av vad som hänt sedan sist!

Efter tävlingen i Sävar körde jag en racingspecial i Vännäs på Pengforsbanan som jag nämnde tidigare, gick rätt bra måste jag säga!

Slutade totalt på 4:e plats med 1.8 sekunder upp till första plats! Var rätt nöjd, bilen kändes bra och fungerade klockrent smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b2b7dea0c07f8b96d80f5aa9494e6f8e.jpg

Bild från depån

Här nedan kommer några filmer från dagen också, både inne i bilen och utifrån bilen!

Innifrån:

https://youtu.be/rU7rTRImHsY

Utifrån:

https://youtu.be/_NdSyGDWuTk

https://youtu.be/6jPwb71aWBg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8d29bdea863ae6d862732ab481ab20d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4221b488bb273f02c99583670f3e3ed1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8025164e466ade0745f6572247687598.jpg

Efter tävlingen tvättade jag av bilen lite lätt inför nån månads uppehåll!

Kring november tog jag bilen till garaget igen, ville gå igenom den och byta kopplingen då den inte byttes när jag monterade lådan. Ville byta så jag inte stod med trasig koppling mitt i vintern!

Motorn kom ut ur bilen rätt smärtfritt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-19ec1f16a9dc02435a1ab3a68ab5f41a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d50acb15a4b00176567f7b18ba7c3fe1.jpg

Visade sig att det var hög tid att byta kopplingen, var i riktigt dåligt skick!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2e2d36a554e6c81f708e68e304a8ce6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e7115c4445c386a22511a7e53b908fe2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2ac76ec6da797da68a8f57509523eeee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-72530d153f91331964d009dc59424b10.jpg

Sprickbildningen i svänghjulet gjorde att jag letade reda på ett annat svänghjul, eller närmare bestämt 7 st olika big_smile
Vägde dem och tittatde på skicket och hittade ett som var i bra skick som dessutom var ca 1.5 kg lättare än det som satt i bilen sen tidigare smile

Ny koppling beställdes från England (lagom till jul/nyår så väntetiden blev väldigt lång) och under tiden så rengjordes det lite under huven samt att kablar och kabeldragningar under huven snyggades till, var välbehövligt då vissa gamla kabelhöljen var lite skadade!

Kopplingen kom den 22:a januari, tävling den 2:A februari! Insåg att jag behövde få ihop bilen innan lördag den 26:e för att hinna provköra bilen smile Fick hjälp av min kompis Mattias som jobbat på Subaru som mekaniker tidigare så det gick som en dans att montera ihop allt igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c32a3ee78fb27d602a4fe447f7e7504d.jpg

Kopplingen på plats med det bearbetade svänghjulet samt nya bultar. Det ser så trevligt ut när saker är nya!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d9fc9d865ef0417bf02c01904aeeb8fb.jpg

Motorn på plats i bilen igen.

Provkörde lite snabbt på fredag kväll och allt fungerade så bilen lastades och på lördag hann jag testa lite, bilen kändes som den skulle och kopplingen fungerade bra! Mycket lättare att smygköra med denna som inte är helt uppnött big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-fdb83375bbc90dee9959aaf3ac7602c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e0982493804cccec08b591901eb28f83.jpg

Konstaterade dock att bilen var lite väl hal i bakvagnen så söndagen tänkte ägnas åt att försöka justera till bakvagnen för mer grepp.
Dock var det svinkallt på söndagen (mellan 20-27 minus) så kylaren frös lite lagom så bilen började gå varm! Hade inte glykol nog i garaget för att blanda 50% men tänkte att så kallt blir det väl ändå inte... Tji fick jag smile

Lyckades tina kylaren efter några timmar så hann testa lite grann i alla fall. Slutade med att jag tog bort bakre krängningshämmaren, gjorde förhållandevis stor skillnad tycker jag! Kastar inte ut lika mycket utan drar in sig bättre i kurvan smile

Tog hem bilen igen och har under denna vecka förberett bilen inför A-besiktningen som sker i kväll.
Uppdateringar i reglementet gjorde att jag behövde ny burstoppning som monterades i måndags.
Reglementet gjorde även att jag behövde göra om batterihållaren med M10 gängstång vilket gjordes i tisdags.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8276985bce8ccae81e8f39886c034700.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3ade94851fbe97a30d673125f60d2c7f.jpg

Blev rätt bra till slut!

Tävling på lördag alltså,  Vännäs Plåtrally!
12 mil totalt och drygt 4 mil SS, 66 startade i dagsläget.

Nytt för denna tävling är att min kartläsare Mats har fått problem med ögonen och kan således inte åka med mig, tyvärr!
Har fått tag i en annan kartläsare som heter Bengt så ska bli spännande med första tävlingen smile

Det var nog allt för nu, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 339 Inlägg
31 januari 2019
#197
Härligt med en uppdatering i tråden.
Tillika kan jag förstå att det känns bättre med en bättre koppling, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
1 februari 2019
Trådstartare
#198
Mack skrev:
Härligt med en uppdatering i tråden.
Tillika kan jag förstå att det känns bättre med en bättre koppling, hehe.

Tack smile

Ja, känns bra att kunna lita på den!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
4 februari 2019
Trådstartare
#199
Hej!

En tävlingshelg avklarad och nu börjar det likna nått big_smile

Börjar med A-besiktningen som gick bra, var lite små kommentarer så kompletterade med lite burstoppning på torsdag kväll smile

Fredag lastade vi bussen med verktyg och annat så vi skulle slippa göra det på lördag morgon.

På lördag morgon bar det av till Vännäs för B-besiktning inför tävlingen, skedde på Vännäs Plåt!
Tävlingen heter Vännäs Plåt-rallyt och var i år 120 km varav 41 km var specialsträckor. Totalt 4 st sträckor.
63 startande i år och 4 st 4wd-bilar, jag gick ut som sista bil!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6090f9f51de726d3493b3bbe162ebb97.jpg

Bild inför besiktningen.

Efter besiktningen så körde vi till serviceplatsen och väntan började!
Däcken byttes och när det var dags ställde vi oss och väntade utanför starten på att få tidskortet.
Däcksstrategin för dagen var att sätta de bättre bak och sämre fram, ville ha så mycket fäste bak som möjligt! Sparade det bästa paret till efter servicen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-fd695cd82e50bb0904716c27f96ec78f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c9f4e9cf27d4e32992b6d67f35035bbe.jpg

Sedan bar det iväg!

Första sträckan (SS1) kördes kring Stärkesmark där mina föräldrar har stuga så det var rätt kända vägar. Fick en bild från sträckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ba3ab186c058a29678b5cba04d8fef9e.jpg

Wow vilken skillnad mot tidigare tävlingar! Nu går bilen äntligen att köra som en fyrhjulsdriven ska köras big_smile Mycket bättre driv, fick genast förtroende för bilen smile

Nackdelen med att åka sist visade sig också, låg ett antal bilar i diket så fick sakta ner ett antal gånger. Detta skulle visa sig vara återkommande på de andra sträckorna också!

SS2 kördes direkt efter, sträckan heter Braxsele och kördes som en del av SM-tävlingen förra året men har inte kört den men är nån gång tidigare.
Även den kändes bra, riktigt roligt!
Funkade även bra med nya kartläsaren Bengt, kul!

Efter SS2 var det service, då monterade vi ljusboxen för att vara säker på att undvika mörkret på SS4!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-77193a9ea0939ed4ddcf94f7c87a3fd6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e2a53f4a2fa93969891ef9b12b29c1a9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-962c7a5da7470ad6fda15adf6d3680bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3655c8e2a492d4ef43c47987833e09b4.jpg

La på bättre däck fram, ville ha bra förutsättningar för SS4 som var ca 15 km.

Ett problem med kopplingen uppdagade sig mot slutet av SS2, kopplingen ville inte riktigt koppla ur! Efter en sträcka gick det bra men när man stått still på tomgång var det lite klurigt att få i växlarna utan motorstopp... Vi luftade systemet och hoppades på det bästa!

SS3 var Stärkesmark igen men med ett annat avslut!
På sista delen av sträckan blev jag överumplad av ett sprätt och höll på att studsa av vägen (titta på filmen längre ned så ser man det kring mitten av sträckan) big_smile
På slutet av sträckan började även bilen gå varm så styrsystemet sänkte laddtrycket.
Gick ute och kollade till bilen, hade väldigt mycket camber vänster bak men utöver det såg det bra ut!
Så länge jag höll varv på motorn höll tempen sig nere (har haft samma problem tidigare år) så var ingen fara, skönt smile

Kopplingsproblemet var kvar men hittade en teknik vid starterna som fungerade.

SS4 Sarsjöliden är en underbart rolig sträcka, 15 km och väldigt varierande vägkaraktär smile Fick även tag i några actionbilder från den sträckan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a542716661624b975f88a609f4155bc0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-fa158621ea2c46c329a2420f8abe1c42.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-76222be4dff73417eff1d12e2cd14ccb.jpg

Ett antal bilar i diket även på denna sträckan, var bitvis rätt ojämn så jag valde att ta det lugnt för att skona bilen. Utöver det gick det bra förutom att bilen mot slutet även här gick lite varm... Blir att kolla loggar och utvärdera varför!
Men utöver det kändes det underbart roligt, äntligen en körbar bil big_smile

Med bilen i stort sett hel rullade vi mot Vännäs igen, väldigt nöjda med dagen smile

När vi tittade på resultaten visade det sig att det var med all rätt, 5:a totalt efter de 4:a sträckorna! smile

Vi tappade mest på SS4 då jag tog det lugnt på slutet och kopplingen började strula mer.
Men mot det bilar jag legat långt efter tidigare var jag nu bara kring 10-15 sekunder efter några av sträckorna (totaltid kring 5:40)! big_smile Äntligen, kändes oerhört roligt smile

Mot Mitsubishin som jag evigt kämpar mot var jag totalt 45 sekunder efter och då tappade jag ca 30 sekunder på sista sträckan! Är ändå en bit kvar men betydligt närmare än tidigare tävlingar smile

Nedan kommer filmer från bilen på de 3 första sträckorna:

SS1:

https://youtu.be/UEOOpJFf09c

SS2:

https://youtu.be/KIglb7xK5LI

SS3:

https://youtu.be/vMFL5Ly3HT8

Utvärdering av tävlingen då?
Väldigt nöjd med det mesta, även om bilen strulade lite på slutet!
Var väldigt bra att träna innan så man hade tempot i kroppen smile
Det roligaste resultatet var att jag höll samma tempo på SS2 som jag knappt har kört, alltså verkar jag lyssna på noterna.

Bilen i sig ska få sig en genomgång inför den 23:e februari då nästa tävling är, ska plocka ner bakvagnen och kolla så inget blev krokigt samt kolla över kopplingen.

Med det checkar jag ut efter en oerhört rolig tävlingshelg och passar på att tacka alla som hjälpt till, det betyder oerhört mycket! smile
På återseende!
Senast redigerat av FAH (4 februari 2019)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Svetsare
1 177 Inlägg
5 februari 2019
#200
En riktigt trevlig tråd å följa detta smile inte bara bygg tråd utan även va som händer utanför garaget smile

Kul me en riktig bil nu men lite strul ska de va annars ledsnar du på de oxå wink

Men grattis te en bra tävling smile

Fortsätter å följa wink

(Bara fantasin sätter gränserna)


Sök