Hej!
Ursäkta sen uppdatering, har haft mycket att stå i så har inte funnit tid att sätta mig vid datorn!
Sista vintertävlingen för säsongen är körd, inte helt nöjd med mina insatser men tog mig i mål (just så pass)
Tävlingen kördes i Mullsjö, några mil från Umeå
3 sträckor som kördes 2 ggr, totalt 3 mil SS! 2 av sträckorna var vändsträckor så det är lite klurigt
Den stora skillnaden för mig var att jag för första gången skulle skriva egna noter, har suttit som kartläsare och skrivit noter men aldrig skrivit åt mig själv
Vi kom fram till Mullsjö och lastade av bilen samt besiktade den utan större problem.
Bild på mitt lojala service-team med min mor, min far och min sambo, tack så hemskt mycket för hjälpen
Utan ert stöd och hjälp hade jag aldrig kunna hålla på med rally
Vill även passa på att tacka min kartläsare Mats som vill åka med mig!
Efter besiktning åkte jag och Mats och rekade sträckorna och skrev noter.
Kändes svårt då det var längesen jag gjorde det men efter några genomkörningar så kändes det ändå helt ok!
Vi åkte tillbaka till servicen och gjorde oss klara för start.
SS1, en rätt kort vändsträcka, var ganska snabb med lite större gupp i nån av kurvorna (större gupp med min bil mätat, vägarna var underbart bra!).
Påväg till sträckan började bilen lukta bränd olja och det började ryka under huven så vi stannade och gick ut och kollade.
Rök lite om turbon men kunde inte hitta något direkt läckage!
Konstaterade att det förmodligen var gammal olja som hamnat på turbon när vi skruvat i bilen...
Tappade lite fokus samt att jag inte riktigt vågade lita på noterna så körde alldeles för försiktigt och fick dåligt flyt
Tog mig igenom och fortsatte till nästa sträcka!
SS2 var en snabb sträcka på lite större väg, många snabba kruvor!
Körde lite bättre men kom inte riktigt överens med bilen
SS3 var en vändsträcka den med, med två vändningar!
Klurig med varierande karaktär, mycket uppför och nedför bitvis
Körde lite bättre men var fortfarande inte så nöjd, tog mig till service med en hel bil i alla fall
Efter första varvet så var jag inte överdrivet nöjd, bilen var hel men jag visste att det hade gått sakta (kollade inte ens tiderna)!
Laddade om för andra varvet med en hamburgare
Andra varvet hade jag bättre tempo, inte bra men bättre
Mot slutet på SS6 så började kopplingen känns konstig men fortsatte köra!
När jag kommer i mål och ska lägga i backen för att backa om märker jag att kopplingen inte frikopplar!
Lunkar mig till målgång och lämnar in tidkortet så fullföljer tävlingen
Visar sig att kopplingscylindern gått sönder! Två cylindrar på samma vecka, tror åldern på delarna börjar visa sig
Bild från SS6
Hursomhelst så var jag ändå rätt nöjd med helgen, tog det nog onödigt lugnt i början då jag nog inte släppt förra tävlingens avåkning helt!
Inte tillräcklig rutin att gå på till 100% direkt
Även ovanan att lita på sina egna noter spelar in!
Men det är ju det som är en del av sporten, man lär sig sakta med säkert
Hamnade på en 7:e plats av 19 startande, varken bra eller dåligt skulle jag säga
Var sekundlika på de två sista sträckorna med en Subaru Impreza GC8 så fick till körningen lite bättre mot slutet
En rolig avlsutning på helgenvar att det visade sig att jag placerat mig på en 2:a plats i Mullsjöcupen fastän jag bara kört 2 av 3 tävlingar
Det kördes en tävling dagen efter denna som jag inte kunde vara med på samt att 2 sträckor från Plåtrallyt räknades in i cupen!
Roligt
Nu får bilen vila inför nästa tävling i Maj i Åsele, bl.a. tycker min sambo att det är trevligt om jag är hemma nån kväll
Den har i alla fall bra sällskap i garaget
Avslutar med lite skvaller och funderingar, råkade köpa på mig en till Legacy Turbo rallybil med lite tillhörande delar
Har vetat av den en längre tid men nu blev det affär
Karossen är helt ok på den så får se vad framtiden har att erbjuda, tills vidare är det bra med en reservdelsbil för huv och annat!
När jag bytte däck på den inför lastning när den hämtades så noterade jag att fjädringsvägen bak kändes längre än på min rallybil. Sitter likadana Bilstein-ben från Sellholm på den så när jag kom hem så hissade jag båda bilarna bak och jämförde utfjädringen:
Viss skillnad! Man blir lite lurad av bilden, är ca 5 cm det skiljer skulle jag säga.
Det är ganska mycket då jag inte har överdrivet lång från början!
Kan förklara varför min känns lite orolig bak ibland och inte klarar gupp så bra...
Har hört av mig till Sellholm så han som renoverat dem skulle höra av sig på måndag
Bra med reservdelsbilar ibland
Beroende på hur det går som kanske jag plockar benen från den nya rallybilen då de ser riktigt fräscha ut och har längre fjädringsväg
Återkommer med filmer från helgen samt lite annat smått och gott, blir en paus i skruvningen nu som sagt men funderingar på förbättringar kommer fortgå!
På återseende