Hej igen!
En tävlingshelg har passerat så här kommer en liten tävlingsrapport
Men innan det ska vi backa bandet till torsdagens korta test då jag lika förbannat hade problem med mittdiffen!
Började provköra lite och då verkade allt funkar bra, bromsarna tog mycket bättre och bilen låg bra på vägen, skönt
Sen kom jag på att jag skulle prova låsa mittdiffen, när diffen blir låst börjar hela drivlinan låsa upp sig och bakvagnen börjar hoppa!
Precis som om det är fel utväxling i bakdiffen...
Kör inte nått mer utan lastar bilen och åker hem med pannan i djupa veck!
Ringer säljaren av lådan och det visar sig att han upptäckt samma sak när han monterat och testat sin nya låda dagarna innan!
Efter lite fundering och en koll i hans bakdiff så står det klart att min låda har 4.44 i slutväxel, en utväxling som inte finns i någon Subaru-modell med 6-växlad låda som såldes till gemene man
Han köpte bilen med lådan i utan information om att det skulle vara bytt utväxling, enligt växellådskoden är det 3.9 och det är även det som står på bakdiffen.
Kontentan är att jag har 4.44 i framdiffen och 3.9 i bakdiffen
Ingen fara om jag kör med diffen öppen men det förklarar ett och annat, varför bilen känts så himla överstyrd! Vill bakhjulen gå snabbare än framhjulen är det inte så konstigt
Skönt att veta vad orsaken är, har fått tag i diff med rätt utväxling av köparen så det kommer lösa sig enkelt och jag hoppas att jag äntligen ska få en riktigt fyrhjulsdriven bil
Nåja, åter till tävlingen!
Stärkesmarksrundan kallas tävlingen, går i byn där min farfar är uppvuxen
Ca 5 mil totalt med ca 2 mil sträckor på nyhyvlade vägar, underbart underlag!
2 sträckor som kördes 2 ggr med lite varierad sträckning, ca 32 startande i olika klasser.
Bild från kvällen innan tävlingen.
Gick in med inställningen att få köra och målet var att ta mig i mål utan att sladda av vägen!
Morgonen började med att bjuda på -22 grader och klar himmel, en temperatur och ett väder som skulle hålla i sig hela dagen
Körningen var lite ringrostig första varvet, tog det väldigt lugnt och försökte hålla bilen på vägen.
Nu när jag visste att den drev betydligt mer bak så blev den ännu svårare att köra än sist
Andra varvet hade jag lite högre tempo, på SS3 hade jag 3:dje snabbaste tid totalt!
Gjorde inga större misstag (mest eftersom jag tog det lugnt) och höll mig på vägen så jag var väldigt nöjd
Nedan kommer några bilder från Fredrik Rönnbäck, tack så mycket!
4 första bilderna är från SS2, de två sista är från SS3.
Bra ladd på SS3, rolig målgång med ett krön
Nedan även länkar till incar-filmer från alla 4 sträckorna. Tyvärr klarar inte kameran av ljuset utomhus när den sitter så långt bak i bilen så vägen är ibland svår att se...
Men kul med lite film ändå
SS1:
https://youtu.be/kZ_uPohuQIoSS2:
https://youtu.be/Li_lg9DDT7MSS3:
https://youtu.be/sQJLbewh2_0SS4:
https://youtu.be/iT3L4cl2J28Roligt att få se sin egen körning, är nyttigt
Det viktigaste jag måste ta med mig är att våga åka på en högre växel, bilen orkar så föraren måste bara våga
Är ändå väldigt nöjd med dagen, var 3 sekunder från 3:dje-platsen i 4wd så det kändes kul
Får jag till diffarna nu så är vi på banan!
Det jag vill ändra på bilen är mjukare fjädring bak då den vill studsa och hålla på samt att jag skulle vilja ha ännu mer broms fram så ska titta på om det går att lösa på nått bra sätt...
Annars funkade bilen felfritt, var varmt och trevligt i kupen trots temperaturen ute.
Motorn höll tempen och fungerande klockrent hela helgen!
Det som gick sönder var innerskärmarna fram, kunde varit värre helt enkelt
Vad händer nu?
Ska riva ner diffen i kväll för byte av utväxling
Sen ska jag titta över bromsarna!
Återkommer med uppdatering när jag vet mer om bakdiffen, på återseende!