3484
Sök

Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
13 november 2016
panda666 skrev:
JohnMayLives skrev:
Du får nog räkna att operationen tar 2 veckor oavsett om du får goodwill eller ej. Man kan alltid hyra bil, så dyrt behöver det inte bli om man hyr typ billigast möjliga, men runt 4000 får man nog räkna för 3 veckor gissar jag?

får kanske låna nån bil från jobbet, men vadå 2 veckor? tar väl max 2 dagar för bmw att byta min låda eller ? då kanske ja behöver låna en bil max 1-2 dagar.

ja att byta lådan tar max 1-2 dagar ... men där står garanterat andra före dig i kö

Forummoderator
18 164 Inlägg
13 november 2016
Varför inte köpa en burk för 6-8 tkr så har ni dessutom en utmärkt bil att övningsköra i. Antar att det ska vara manuell låda? Så kan ni ta det lugnt sen.

Bara en tanke i all välvillighet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
13 november 2016
JohnMayLives skrev:
Föregående inlägg är något onödigt...Iaf jag håller med Hybrid, en slit-o-släng bil för några tusenlappar är ett gott alternativ under tiden. Visst, man backar några tusenlappar men ändå.

Ni är inte goda vänner eller?

I vilket fall som helst så kan TS införskaffa sig en släde som kanske inte nödvändigtvis innebär en backaffär om han håller sig till en släde i gott skick. Ingen premiumholk. Utan rent av en fransk bil. Nu är TS lite hispig med verkstadsnotor på gång. Fullt förklarligt. Men en bra släde som prutas ner till en bra summa och sedan sälja i februari kanske då folk fått ordning på ekonomin. Behöver inte förlora en spänn egentligen.

Fiat, Saab, Volvo, Toyota eller vad som finns i närheten. Man åker inte så långt i för det priset. En gammal Volvo 850 där inte kamremmen lever på övertid kan vara ett bra val. Likaså en liten Yaris eller en Citroen C5. Skicket spelar mer roll än milen. Inte en Renault Laguna bara. Snälla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
13 november 2016
JohnMayLives skrev:
Slädar i gott skick för 6-8' är inte så lätta o hitta, om man inte menar att de iaf funkar helt OK. En bil i den prisklassen har alltid brister, konstigt vore annars. Jag tänker inte ge TS några köpråd i den prisklassen mer än att han inte skall gå på vare sig fabrikat eller modell. Han skall dock undvika automatväxlade bilar, och fokusera, som det redan sagts, på skicket, inte vilken färg bilen har eller andra helt ovidkommande grejer, som att AC inte fungerar (big suprise!).

Nej. Det hittas inte så lätt. AC kan man inte begära som du påpekar. Så vi är faktiskt överens där! Nu vet inte jag var TS bor men här på västkusten finns ett gäng bra kandidater. Eller vänta? Bor inte TS i området runt Sthlm? Då borde det knappast vara ett problem. En Fiat Punto eller en avskyvärd gubbkörd Saab 9-5 sedan kan mycket väl vara ett bra köp.

Jag köpte min Yaris för 4000 och sålde senare då jag ångrade mitt köp då den var manuell för 8000...

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
13 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:
Slädar i gott skick för 6-8' är inte så lätta o hitta, om man inte menar att de iaf funkar helt OK. En bil i den prisklassen har alltid brister, konstigt vore annars. Jag tänker inte ge TS några köpråd i den prisklassen mer än att han inte skall gå på vare sig fabrikat eller modell. Han skall dock undvika automatväxlade bilar, och fokusera, som det redan sagts, på skicket, inte vilken färg bilen har eller andra helt ovidkommande grejer, som att AC inte fungerar (big suprise!).

Nej. Det hittas inte så lätt. AC kan man inte begära som du påpekar. Så vi är faktiskt överens där! Nu vet inte jag var TS bor men här på västkusten finns ett gäng bra kandidater. Eller vänta? Bor inte TS i området runt Sthlm? Då borde det knappast vara ett problem. En Fiat Punto eller en avskyvärd gubbkörd Saab 9-5 sedan kan mycket väl vara ett bra köp.

Jag köpte min Yaris för 4000 och sålde senare då jag ångrade mitt köp då den var manuell för 8000...

jäkligt ot, men du måste nu byta ditt namn till : Mr.President Donald Hybrid Trump

Forummoderator
18 164 Inlägg
13 november 2016
CHEEVA skrev:
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:

jäkligt ot, men du måste nu byta ditt namn till : Mr.President Donald Hybrid Trump

Men för helve...

Forummoderator
18 164 Inlägg
13 november 2016
JohnMayLives skrev:
Fan oxå big_smile

Bra bas i den. Trump tower står och skakar just nu.

Forummoderator
18 164 Inlägg
14 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:
Fan oxå big_smile

Bra bas i den. Trump tower står och skakar just nu.

En annan låt som kan locka om man har "ett gäng tusen watt" i sin stereo hemma, tjejen hatar detta påfund då hennes kläder blåser av i samma takt på säkringarna:
https://open.spotify.com/track/1UGHLUL5TRexb49XC5sw4I

Men åter till ämnet. En basutrustad bil för kaffepengar runt 8 lök är ingen dum idé.

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Trevligt med så många och trevliga svar, mycket att tänka på. Har faktiskt lite bråttom sen efter december att veta vad dom har bestämt att göra med lådan men så länge det inte tar mer än 1-2 dar för själva bytet är ok. Nu måste ja bestämma mig ifall jag faktiskt behöver en fin hunk som f10 för bara 15km till jobbet fram o tbax. max 30km om dan. Kanske skulle räcka med en e39 trots allt? ska man skaffa en mindre bil sen o övningsköra med? frugan kommer vilja börja övningsköra efter vinter. tror inte vi har tid o pallar va ute o övningsköra nu i all mörker efter jobb o dagis. Men jätte trevligt o bussigt med alla svar man får.

Ska kolla in allt ni har skrivit, ska även kika på bilarna evildan nämnde.

Funderar faktiskt om inte en e39 523 typ räcker för mig till vardags. Kanske behöver inte släpa runt på en f10. vad tänker folk?

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 november 2016
panda666 skrev:
Trevligt med så många och trevliga svar, mycket att tänka på. Har faktiskt lite bråttom sen efter december att veta vad dom har bestämt att göra med lådan men så länge det inte tar mer än 1-2 dar för själva bytet är ok. Nu måste ja bestämma mig ifall jag faktiskt behöver en fin hunk som f10 för bara 15km till jobbet fram o tbax. max 30km om dan. Kanske skulle räcka med en e39 trots allt? ska man skaffa en mindre bil sen o övningsköra med? frugan kommer vilja börja övningsköra efter vinter. tror inte vi har tid o pallar va ute o övningsköra nu i all mörker efter jobb o dagis. Men jätte trevligt o bussigt med alla svar man får.

Funderar faktiskt om inte en e39 523 typ räcker för mig till vardags. Kanske behöver inte släpa runt på en f10. vad tänker folk?

Om du kan sälja din nuvarande bil utan att förlora skjortan så tycker jag du tänker delvis rätt. Personligen skulle jag som du redan förstått definitivt inte köpa en gammal BMW med tanke på vad det kan tänkas kosta när något går sönder utan faktiskt svälja stoltheten ( i ditt fall) och titta på en mer pålitlig bil i nuskedet. Personligen tittade jag på bekvämlighet, utrustningsnivå och förmodad pålitlighet när jag köpte en Lexus. Samma tänk hade jag när jag köpte min Honda Accord med betoning på framförallt pålitlighet då, vilket visat sig stämma väldigt bra. Du bestämmer då det är dina pengar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
caromania skrev:
panda666 skrev:

Om du kan sälja din nuvarande bil utan att förlora skjortan så tycker jag du tänker delvis rätt. Personligen skulle jag som du redan förstått definitivt inte köpa en gammal BMW med tanke på vad det kan tänkas kosta när något går sönder utan faktiskt svälja stoltheten ( i ditt fall) och titta på en mer pålitlig bil i nuskedet. Personligen tittade jag på bekvämlighet, utrustningsnivå och förmodad pålitlighet när jag köpte en Lexus. Samma tänk hade jag när jag köpte min Honda Accord med betoning på framförallt pålitlighet då, vilket visat sig stämma väldigt bra. Du bestämmer då det är dina pengar.

en e39 med 6a är väl inte så farligt?  visst hondan och lexus måste ju hålla bättre men en e39 borde väl vara nånstans i närheten? nånstans^^ skroten verkar ha massvis med delar också ifall nått större skulle skita sig.

synad att ja inte fastnar för e60, dom är snygga utvändigt men invändigt ser ut fula ut tycker ja. hur håller dom sig då? är dom skit? eller håller dom bra?
Senast redigerat av panda666 (14 november 2016)

Evildan
14 november 2016
E60/61 har 144 poäng på den sidan jag tidigare länkat till.
Köpa billig skitbil?
Du har fått rådet att avstå E39 då den är osäkrare än F10 fast även fått rådet att köpa en skitbil för 6-8 loppor.
Jag drar då slutsatsen att en bil för 6-8000 är ett bättre val än en E39 eftersom bägge råden bla kom från samma konto.

Jag vidhåller att du ska kika på ekonomin och räkna efter ordentligt vilket utrymme som finns och därefter köpa en bil med annan betoning än cool runt kebabhaket. Bilar är kul, men hur kul i förhållande till andra ting för dig, vad är viktigast?
Alla bilar för sönder, det är hur ofta och för vilka pengar som är skillnaden.
Den där växellådan är hela din gummas körkort och ngn trevlig semesterresa i ekonomiska termer, vad är roligast?

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Köpa billig skitbil?
Du har fått rådet att avstå E39 då den är osäkrare än F10 fast även fått rådet att köpa en skitbil för 6-8 loppor.
Jag drar då slutsatsen att en bil för 6-8000 är ett bättre val än en E39 eftersom bägge råden bla kom från samma konto.

Jag vidhåller att du ska kika på ekonomin och räkna efter ordentligt vilket utrymme som finns och därefter köpa en bil med annan betoning än cool runt kebabhaket. Bilar är kul, men hur kul i förhållande till andra ting för dig, vad är viktigast?
Den där växellådan är hela din gummas körkort och ngn trevlig semesterresa i ekonomiska termer, vad är roligast?

ja så länge mina växellådor slutar strula så fixar sig allting_^^ har kollat lite på japanare också, accord-lexus-mazda, har ja missat nån modell?  tänker efter vilken modell skulle passa mig, fan att lexusar är så dyra. får fan en gammal 00-02 för 30-40k och dom har ingen utrustning alls. ^^ svårt att välja bil va?

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Köpa billig skitbil?

vad säger folk om mitsubishi? subaru? äre nått att ha? får provköra nån subaru på jobbet ibland, vet att forester används flitigt och är verkligen en skogsbil. nån legacy har ja provkört också. vet inte vad ja tycker om dom

Forummoderator
18 164 Inlägg
14 november 2016
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Köpa billig skitbil?

vad säger folk om mitsubishi? subaru? äre nått att ha? får provköra nån subaru på jobbet ibland, vet att forester används flitigt och är verkligen en skogsbil. nån legacy har ja provkört också. vet inte vad ja tycker om dom

Haft en Forester turbo och en Outback. De är sjukt törstiga men bra bilar. Mitsubishi är även det japanskt men vilka årsmodeller tänker du på? Och motorer.

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:
Köpa billig skitbil?

Haft en Forester turbo och en Outback. De är sjukt törstiga men bra bilar. Mitsubishi är även det japanskt men vilka årsmodeller tänker du på? Och motorer.

finns väl inte mycket att välja på när de gäller mitsu,  galant? hört om motorer som sotar igen, har inte råd för evo heller. sen finns ju lancer men vetifan.

läste precis av nyfikenhet om f10 528 n20. alltså den från 2012 med turbo har alltså motorproblem den med, problem med kedjan desutom, är dom seriösa? om n47 har problem och n20 har problem, då äre väl dom gamla 6orna som gäller för f10 o inget annat?
Senast redigerat av panda666 (14 november 2016)

Forummoderator
18 164 Inlägg
14 november 2016
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:

finns väl inte mycket att välja på när de gäller mitsu,  galant? hört om motorer som sotar igen, har inte råd för evo heller. sen finns ju lancer men vetifan.

läste precis av nyfikenhet om f10 528 n20. alltså den från 2012 med turbo har alltså motorproblem den med, problem med kedjan desutom, är dom seriösa? om n47 har problem och n20 har problem, då äre väl dom gamla 6orna som gäller för f10 o inget annat?

Kan inget om F10.

Men visst, Mitsubishi hade problem med sotade motorer och detta gällde då 1.8 GDi. Samma maskin finns i äldre Volvo S/V40.

Du nämnde en E39 523. Råkar ha haft en sådan, se mina gamla bilar, Den gick som ett skott. +30000 mil. Vi fick byta vattenpump, pumphus, kylare -även den i plast- och lite annat. Men totalkostnaden var helt ok. Varför inte titta på en BMW 740 E38? Haft flera utan strul. Billiga är de med. Gäller att hitta rätt bil. I de gamla BMW jag ägt har aldrig automaten krånglat. Men jag kör som en kärring :-)

4 261 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Kan inget om F10.

Men visst, Mitsubishi hade problem med sotade motorer och detta gällde då 1.8 GDi. Samma maskin finns i äldre Volvo S/V40.

Du nämnde en E39 523. Råkar ha haft en sådan, se mina gamla bilar, Den gick som ett skott. +30000 mil. Vi fick byta vattenpump, pumphus, kylare -även den i plast- och lite annat. Men totalkostnaden var helt ok. Varför inte titta på en BMW 740 E38? Haft flera utan strul. Billiga är de med. Gäller att hitta rätt bil. I de gamla BMW jag ägt har aldrig automaten krånglat. Men jag kör som en kärring :-)

hehe , dom flesta pratar bra o positivt om just 523an, äre nått speciellt me den motorn eller? 525an som ja hade var dödstrött..^^känns 23an pigg? jävla bmw o deras plast, när ska de ta slut?

Forummoderator
18 164 Inlägg
14 november 2016
JohnMayLives skrev:
Vill poängtera att när jag höll med Hybrid Trump big_smile om en billig släde så var det i syfte att ha den under tiden ordinarie bil stod på verkstan, inget annat. E39 är vääääärldens bäääästa bil, men det var 1996 ungefär. Motorn i 523i E39 (M52) är en vidareutveckling av M50, båda dessa motorfamiljer är fullkomliga, outslitliga slitvargar, så länge de servas korrekt smile. Inga mothugg nu, detta är fakta big_smile . 523i är även den på 2.5 liter, skillnaderna mot den senare motorfamiljen (M54) är inte så stor, men de finns. 523i är ingen raket, men de duger väl. Är det något BMW kan så är det o bygga raka sexor, det är deras signum. Så, låt nu inte detta inlägg starta ett krig, gillar man inte sanningarna jag återger här så bör man bita ihop och uthärda denna korta men obehaliga parantes big_smile

Äh. Gillade 523:an. Slö vettifan. Gick gärna på tvären trots automatlåda. Köp gärna en automat för övrigt. Mindre risk för tidigare ägnat sig åt inspirerad körning... Min hette "Shadow edition nr. 40" enligt en metallbricka i bilen. Kanske inte snorvanlig. Men motorn var trevlig. I övrigt så är jag mycket misstänksam mot BMW. Men den var bra. Likaså mina gamla 740.

Körde gamla bettan precis. En Sebring Cab med 204 hk under huven. Den spinner hysteriskt upp till när 2:an går in. Måste ställa av den snart tyvärr. Inte snällt mot taket att den är ute i detta väder men jag har inget val i nuläget. Så hur en bil upplevs är upp till var och en. Tyckte min Golf GTi -84 var skitkul. 112Hk...

Evildan
14 november 2016
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:

Kan inget om F10.

hehe , dom flesta pratar bra o positivt om just 523an, äre nått speciellt me den motorn eller? 525an som ja hade var dödstrött..^^känns 23an pigg? jävla bmw o deras plast, när ska de ta slut?

Insugen i plast till BMW är dom hållbara?
523 upplevde jag som lugnare i karaktären med en flatare effektkurva än 525, hur det ser ut på pappret vet jag inte.
Samma kassa motor i övrigt som 525/528 med plastimpeller osv osv.
Plant betonggolv är ett utmärkt komplement.

Sök