3624
Sök

Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

Evildan
29 november 2016
GTV är en härlig vagn. Det påstås att dom 4-cylindriga har bättre balans likt BMW från den tiden.
Undrar hur många i procent som är överlevare i dag?
Det är iofs inte ett mått på kvalitet utan hur maniska entusiaster som följer modellerna.
Jag har handen på hjärtat faktiskt aldrig ägt en Alfa-Romeo.
Min kusin däremot hade en 90 med Busso och en mängd elfel, det var nog där någonstans jag blev avskräckt. Kul att köra för övrigt med din balans och underbart motorljud.

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
hehe vilken rolig läsning här efter jobbet!

Tittade på en lexus is 200  men både ja o frugan tyckte den var aldeless för trång. Blir lite tjatigt att få ditt barnstol o vagn osv, inga problem med sedan bmw. jag vet att jag har fastnat för bmw men letar absolut inte efter nått lik, finns ju flera bmw för runt 30k som är i bra skick? men ser inget annat märke som lika sportigt? kan tänka mig försöka hitta en e34 och då blire stryk hemma för frugan tycker den är för fyrkantig, ungefär som 740-940 då.  Som på grabbarna på jobbet, skaffar sig varsin 740 så fort snön kommer;smile ja e då helt tvärtom, skaffar bmw direkt.  vågar man satsa på en e34?  dom som är svensksålda,,kommer dom med halvljus automatik? vore ju trevligt med en sån kanske 530 v8 eller 525.

Känner ingen nån som har en manuel sedan sådan till salu? eller e39 för övrigt.

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:

Tittade på en lexus is 200  men både ja o frugan tyckte den var aldeless för trång. Blir lite tjatigt att få ditt barnstol o vagn osv, inga problem med sedan bmw. jag vet att jag har fastnat för bmw men letar absolut inte efter nått lik, finns ju flera bmw för runt 30k som är i bra skick? men ser inget annat märke som lika sportigt? kan tänka mig försöka hitta en e34 och då blire stryk hemma för frugan tycker den är för fyrkantig, ungefär som 740-940 då.  Som på grabbarna på jobbet, skaffar sig varsin 740 så fort snön kommer;smile ja e då helt tvärtom, skaffar bmw direkt.  vågar man satsa på en e34?  dom som är svensksålda,,kommer dom med halvljus automatik? vore ju trevligt med en sån kanske 530 v8 eller 525.

525 M54? 193Hk.

För klent? Förvisso i mina hemtrakter.
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_525 … 15&w=1

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:

Ja fan, det är underbart att läsa! smile Så här kul har jag inte haft på länge och jag har sällan tråkigt.

Is 200 är ju för liten för den lilla familjen, det skulle jag också tycka.

Nä, men du vill ju ha en BMW så köp en sådan, men för guds skulle kolla efter ett vettigt ex. Vänd på klacken för mög och rostigt elände som slamrar. Langa mycket hellre upp en tia extra. Eller fem tior extra... Och bortse fundamentalt från åsikter om "att det är säkert ingen fara tycker jag det verkar som att köpa den där som slamrar för det är säkert lugnt allting" eller vilka stolligheter som än må hända dyker upp. Det är ju för fan du som ska betala...

Jag fattar emellertid inte ekvationen riktigt. Du ska kränga din nya BMW, du måste ju få in en massa flis för den? Varför kollar du på gammalt skit? Du ska frakta fru och kanske snart bebis i bilen. För höge farao. Ta ett vettigt beslut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
caromania skrev:
panda666 skrev:

Ja fan, det är underbart att läsa! smile Så här kul har jag inte haft på länge och jag har sällan tråkigt.

Is 200 är ju för liten för den lilla familjen, det skulle jag också tycka.

Nä, men du vill ju ha en BMW så köp en sådan, men för guds skulle kolla efter ett vettigt ex. Vänd på klacken för mög och rostigt elände som slamrar. Langa mycket hellre upp en tia extra. Eller fem tior extra... Och bortse fundamentalt från åsikter om "att det är säkert ingen fara tycker jag det verkar som att köpa den där som slamrar för det är säkert lugnt allting" eller vilka stolligheter som än må hända dyker upp. Det är ju för fan du som ska betala...

Jag fattar emellertid inte ekvationen riktigt. Du ska kränga din nya BMW, du måste ju få in en massa flis för den? Varför kollar du på gammalt skit? Du ska frakta fru och kanske snart bebis i bilen. För höge farao. Ta ett vettigt beslut.

fraktar familjen inte så ofta, men när det händer så äre väl skönt o ha lite plats, så en 5 serie vore gött. Fraktar annars bara min spinkiga håriga röv fram o tbax till jobbet, vore kul o sladda lite ibland när snön kommer, men jäkla svårt att hitta bil specielt inga bra nära mig heller.  vart lite sugen på v8an men hade hoppats att den inte skulle låta som en diesel^^

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
Det har ju glunkats lite om huruvida Panda ska frakta omkring inte bara sitt arsle utan även fru & barn med tillhörande små & stora diton.

Tycker absolut att -om man har möjlighet- så ska kombibilar sorteras bort. Fula, bullriga, bruksiga. E39 kombi är inte ful. Den ser ut som något katten släpat in. Ska man ha kombi så inhandlas en V70 eller som Evildans Passat (Fast familjen ser väl lite luggsliten ut när de nya fina gastankarna har exploderat, den dagen - den sorgen) När jag beställde min 300C så undra försäljaren om jag ville ha en kombi? De ser ju ut som likbilar, nej tack. Trots det är en 300C i sedanutförande en ovanlig syn på våra svenska vägar. Brr...

Mina ungar har åkt med i cabben 2-3 gånger på "crusing". I Yaris har de åkt en dag pga bilbrist. De får åka Prius eller 300C.

Sen vet jag inte hur nojjig man ska vara. I dagens läge ska ju ungarna snart ha hjälm på sig när de bygger med LEGO. Det får finnas måtta på detta.

EDIT: inlägg ovan...
Senast redigerat av Hybridsmurfen (29 november 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Panda: Kika på en Touring, perfa för familjen. Den i Slöddertälje för 15' är iaf värd en titt.

tack men behöver nog ingen kombi plus att ja tycker dom är asfula^^ sedan e mycket finare!

hjälp mig hitta en sedan, minst 523:)

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:
JohnMayLives skrev:
Panda: Kika på en Touring, perfa för familjen. Den i Slöddertälje för 15' är iaf värd en titt.

tack men behöver nog ingen kombi plus att ja tycker dom är asfula^^ sedan e mycket finare!

Ring och hör och gör ett registerutdrag via TSPST. Ring tidigare ägare. Sen fjäskar du för mig och swishar över 200 spänn till soppapengar så åker jag och kollar. Klart.

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
JohnMayLives skrev:

Ring och hör och gör ett registerutdrag via TSPST. Ring tidigare ägare. Sen fjäskar du för mig och swishar över 200 spänn till soppapengar så åker jag och kollar. Klart.

vad tar du för leverans till stockholm?^^ seriöst.
Haru nån fin bimmer där nära dig?

@john, fan skaru me kombi till? vad kan du behöva lasta för skit?^^

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
JohnMayLives skrev:
Seglingsutrustning o alla övriga sporter jag sysslar med big_smile

Segel förvarar man i båten. Det gör jag. Går inte det har man för liten skuta big_smile

Evildan
29 november 2016
Vad är viktigast?
"Körglädje" till och från jobbet?
Krocksäkert den dagen du har barn och fru med dig i bilen?
Jag som pappa låter inte vårat barn åka 20år gammal bil med för den tiden okej krockresultat, men jag prioriterar min familjs säkerhet framför körglädje, Passaten har 0, zip, zero, nada körglädje men så länge den inte exploderar wink är det en 5-stjärnig bil att frakta den älskade dottern i.
Körglädje och krocksäkerhet har det skrivits om men inga konkreta förslag i prisklassen har givetvis inte presenterats. hmm

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
JohnMayLives skrev:
Jag upprepar, det bästa skyddet mot krock är att inte krocka alls. En 15 år gammal bil blir inte mindre säker än den var när den var ny ( eller jo om den är rostig!) bara för att det kommit nyare ännu säkrare bilar. O då var vi tillbaka till det jag sade från allra första stund: Behåll din F10. Cirkeln är sluten big_smile

Här har vi lagt 28 sidor av förvisso intressant läsning men (detta suger att erkänna) du har rätt. Hoppa ner en ny låda i skiten så har Panda bil länge. Minst 14 dagar iallafall innan nästa fel.

Nja, jag vet inte hur illa F10 är men den bör väl rulla ett bra tag till? Kanske laga och byta till en likadan fast med automat. Den lådan håller ju. Kanske Pandan ska svälja sin törst efter att köra brett och skaffa sig en automatsläde? De går också att köra med rumpan glatt på sne, men då bör man besitta en viss körvana.

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:
Jag upprepar, det bästa skyddet mot krock är att inte krocka alls. En 15 år gammal bil blir inte mindre säker än den var när den var ny ( eller jo om den är rostig!) bara för att det kommit nyare ännu säkrare bilar. O då var vi tillbaka till det jag sade från allra första stund: Behåll din F10. Cirkeln är sluten big_smile

Här har vi lagt 28 sidor av förvisso intressant läsning men (detta suger att erkänna) du har rätt. Hoppa ner en ny låda i skiten så har Panda bil länge. Minst 14 dagar iallafall innan nästa fel.

Nja, jag vet inte hur illa F10 är men den bör väl rulla ett bra tag till? Kanske laga och byta till en likadan fast med automat. Den lådan håller ju. Kanske Pandan ska svälja sin törst efter att köra brett och skaffa sig en automatsläde? De går också att köra med rumpan glatt på sne, men då bör man besitta en viss körvana.

grejen är det nu att vi har hittat flera dåliga lådor på jobbet(manuela) som har pajat, och då 3 år gamla bilar med få mil på mätarn, denna gång kan man inte lägga i 2an istället för backen som min, då undrar jag vad är det för skit? har ingen lust att behålla f10 med sånna problem som dom har, nästa fel kanske blir kedja, 40k att laga, nästa kanske turbon? 30k laga, eller vetifan kanske nått annat. har ingen lust att betala lån+reparationer, man vågar inte leka med bilfan heller för då rasar skiten samman, tror att gamla goda e39-e34 håller mycket bättre. Och då har man inga feta lån o sånt som ligger o väntar på en, och dom håller ju för lite lek ibland. tänker ja fel? sparar man lite pengar på sidan varje månad för eventuella fel så klarar man sig ju, men då förhoppningsvis inga alvarliga låd/motorfel, men även ifall lådan eller motorn skulle gå på e39-e34 finns de massor på skroten för skitpengar, inte som f10 en låda kostar upp emot 30, samt motor 30.

hur tänker ni? javisst krocksäkerhet men kör alltid lugnare när familjen är med, kör inte som en galning heller när ja e ensam,  nu kan allt hända men kör ju lugnt o fint.
jag tror det är bättre med en gammal bil än en ny.

2 201 Inlägg
29 november 2016
Tester hit o tester dit. Köp den bil du gillar. Åk runt o testa lite. Kanske blir överraskad av en bil du inte räknar med. Det är väl du som ska ha bilen?

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
peter_1976 skrev:
Tester hit o tester dit. Köp den bil du gillar. Åk runt o testa lite. Kanske blir överraskad av en bil du inte räknar med. Det är väl du som ska ha bilen?

Nu är det ju så att TS har snöat in på en E39 som putter på där bak. Att få honom bakom ratten på en smått hysterisk Alfa 166 med Busso finner jag inte rimligt. Som exempel.

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
JohnMayLives skrev:

grejen är det nu att vi har hittat flera dåliga lådor på jobbet(manuella) som har pajat, och då 3 år gamla bilar med få mil på mätaren, denna gång kan man inte lägga i 2an istället för backen som min, då undrar jag vad är det för skit? har ingen lust att behålla f10 med sådana problem som de har, nästa fel kanske blir kedja, 40k att laga, nästa kanske turbon? 30k laga, eller vetifan kanske nått annat. har ingen lust att betala lån+reparationer, man vågar inte leka med bilfan heller för då rasar skiten samman, tror att gamla goda e39-e34 håller mycket bättre. Och då har man inga feta lån o sånt som ligger o väntar på en, och dom håller ju för lite lek ibland. tänker ja fel? sparar man lite pengar på sidan varje månad för eventuella fel så klarar man sig ju, men då förhoppningsvis inga allvarliga låd/motorfel, men även ifall lådan eller motorn skulle gå på e39-e34 finns de massor på skroten för skitpengar, inte som f10 en låda kostar upp emot 30, samt motor 30.

hur tänker ni? javisst krocksäkerhet men kör alltid lugnare när familjen är med, kör inte som en galning heller när ja e ensam,  nu kan allt hända men kör ju lugnt o fint.

Hm? BMW?

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

grejen är det nu att vi har hittat flera dåliga lådor på jobbet(manuella) som har pajat, och då 3 år gamla bilar med få mil på mätaren, denna gång kan man inte lägga i 2an istället för backen som min, då undrar jag vad är det för skit? har ingen lust att behålla f10 med sådana problem som de har, nästa fel kanske blir kedja, 40k att laga, nästa kanske turbon? 30k laga, eller vetifan kanske nått annat. har ingen lust att betala lån+reparationer, man vågar inte leka med bilfan heller för då rasar skiten samman, tror att gamla goda e39-e34 håller mycket bättre. Och då har man inga feta lån o sånt som ligger o väntar på en, och dom håller ju för lite lek ibland. tänker ja fel? sparar man lite pengar på sidan varje månad för eventuella fel så klarar man sig ju, men då förhoppningsvis inga allvarliga låd/motorfel, men även ifall lådan eller motorn skulle gå på e39-e34 finns de massor på skroten för skitpengar, inte som f10 en låda kostar upp emot 30, samt motor 30.

Hm? BMW?

yes sir,  jobbar åt en företag som leasar bilar, vi har fått in flera f10-f11 nu där 2an går ej att få in, samma symptom som på min . 3 år gamla bilar med få mil på mätarn. vafan? och det är bara sjukt att ja inte kan hitta en billig skitlåda på skroten heller. Dom ska strax lämna in för ansökan om goodwill som jag ska strax göra själv^^ känner du nån med en fin e34-e39? manuel minst 523-

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:

Hm? BMW?

yes sir,  jobbar åt en företag som leasar bilar, vi har fått in flera f10-f11 nu där 2an går ej att få in, samma symptom som på min . 3 år gamla bilar med få mil på mätarn. vafan? och det är bara sjukt att ja inte kan hitta en billig skitlåda på skroten heller. Dom ska strax lämna in för ansökan om goodwill som jag ska strax göra själv^^ känner du nån med en fin e34-e39? manuel minst 523-

Nu Pandajävel.

Jag har ringt på följande bil och pratat i 27 minuter. Den är bra. Allt fungerar. Dubbat på alufälg, ingen dragkrok. Inga tick i maskin, osv... Prutat ner den till 25000:- svenska riksdaler. Ta en titt på stora bilder. Lite rost längst ner på baklucka och även runt låset på samma lucka finns. I övrigt helt rostfri! Lacka om lucka så kan du köra skiten ur den i många år. Full historik.

Han har fått ett flertal samtal från "köpare med tveksamt ursprung" och då lagt på luren. Jag var första svensk.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (29 november 2016)

4 261 Inlägg
29 november 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Hm? BMW?

Nu Pandajävel.

Jag har ringt på följande bil och pratat i 27 minuter. Den är bra. Allt fungerar. Dubbat på alufälg, ingen dragkrok. Inga tick i maskin, osv... Prutat ner den till 25000:- svenska riksdaler. Ta en titt på stora bilder. Lite rost längst ner på baklucka och även runt låset på samma lucka finns. I övrigt helt rostfri! Lacka om lucka så kan du köra skiten ur den i många år. Full historik.

Han har fått ett flertal samtal från "köpare med tveksamt ursprung" och då lagt på luren. Jag var första svensk.

fortfarande dyrt^^ skiten ligger i kungälv, ingen m paket 27tusen mil o han vill ha 25?^^

Forummoderator
18 165 Inlägg
29 november 2016
panda666 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
panda666 skrev:

Nu Pandajävel.

fortfarande dyrt^^ skiten ligger i kungälv, ingen m paket 27tusen mil o han vill ha 25?^^

Jo. M-paket. Jaja. dyrt. Fin bil troligen. EXAKT vad är din budget? Egentligen?

Sök