4329
Sök

Hur fungerar det med kupévärmare och motorvärmare i laddhybrider?

94 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
Jag funderar på en laddhybrid som nästa bil. Men jag har inte fått klart för mig hur det egentligen fungerar med kupé- och motorvärmare i en laddhybrid. Finns sådant inbyggt så att man bara kopplar in den vanliga laddkabeln och ställer in en timer? Behöver man ha en extra elkabel om man vill ha kupévärmare? "Ingår" det ett 230V-uttag i kupen från början?

Är det någon som kan förklara hur det här fungerar i verkligheten, eller länka till en bra förklaring?

3 123 Inlägg
7 november 2016
pelpet skrev:
Jag funderar på en laddhybrid som nästa bil. Men jag har inte fått klart för mig hur det egentligen fungerar med kupé- och motorvärmare i en laddhybrid. Finns sådant inbyggt så att man bara kopplar in den vanliga laddkabeln och ställer in en timer? Behöver man ha en extra elkabel om man vill ha kupévärmare? "Ingår" det ett 230V-uttag i kupen från början?

Är det någon som kan förklara hur det här fungerar i verkligheten, eller länka till en bra förklaring?

På de flesta bilarna så ställer man timer på när man vill åka iväg och bilen är varm och go. Separat kupévärmare behövs inte.

Forummoderator
18 149 Inlägg
7 november 2016
Vi har vanlig Defa i Prius. Inga konstigheter men som ViccoA nämner så är bilen varm när man startar och värmen kommer direkt. Använder sällan kupeuttaget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök