Hamilton skrev:
Här är domen i sin helhet namnen är givetvis redigerade.
Åklagaren har gjort ett bättre jobb än försvararen då hon helt missat att ta med att bilen även kan användas vid lagliga tävlingar.
___________________________________
DOMSLUT
Förverkande och beslag
I beslag tagen bil med registreringsnummer ****** förklaras förverkad. Beslaget ska
bestå (Polismyndigheten; beslagsliggare 2016-5000-BG76770.1).
Ersättning
1. Gabriella Alnemark, som varit offentlig försvarare för ******, får ersättning
av allmänna medel med 6 615 kr. Av beloppet avser 1 323 kr mervärdesskatt.
2. Kostnaden för försvaret ska stanna på staten.
Övrigt
****** begäran om ersättning för rättegångskostnader avslås.
___________________________________
SÖDERTÖRNS TINGSRÄTT
Avdelning 6
DOM
2016-11-07
meddelad i
Huddinge
Mål nr: B 12591-16
Motpart
******
Åklagare
Kammaråklagare Anna Stråth
Åklagarmyndigheten
Södertörns åklagarkammare i Stockholm
Box 1123
141 23 Huddinge
___________________________________
DOMSLUT
Förverkande och beslag
****** begäran avslås.
___________________________________
YRKANDEN M.M.Åklagaren har begärt att personbilen ****** som tagits i beslag från ******
ska förverkas. I andra hand har hon begärt att bilen ska förverkas från
****** och bilens motor från ******.
****** och ****** har båda motsatt sig yrkandet och begärt
att beslaget ska hävas. ****** har i allt fall begärt att motorn ska lämnas ut
till honom.
****** har begärt ersättning för sina ombudskostnader med 10 411 kr.
DOMSKÄLBilen
Den bil som åklagaren begärt förverkad ägs av ******. Det är alla parter
eniga om. Bilen ser utvändigt ut att vara en vanlig personbil men har invändigt
modifierats kraftigt.
Åklagarens påstående i målet är att bilen har använts vid olagliga biltävlingar, s.k.
streetrace. Den som kört bilen har gjort det på ett sådant sätt att denne gjort sig
skyldig till vårdslöshet i trafik, grovt brott. Eftersom bilen använts som hjälpmedel
vid dessa brott ska den förverkas, dvs. tillfalla staten.
I andra hand har åklagaren gjort gällande att bilen på grund av sin särskilda
beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan komma att användas vid framtida
brottslighet, varför den ska förverkas. Eftersom åklagarens begäran har begränsats
till dessa två skäl kommer tingsrätten inte att pröva om förverkande kan ske på
annan grund.
När det först gäller frågan om vem som äger bilen eller delar av bilen är alla parter
som sagt överens om att ****** är ägare av bilen. Han och ****** har dock gjort gällande att det är ****** som äger bilens motor.
Till stöd för detta påstående har de åberopat ett köpekontrakt. De har dock båda
uppgett att full betalning för motorn ännu inte har erlagts.
Det är dock tingsrättens uppfattning att ****** inte har något lagligt
skyddat anspråk på bilens motor av följande skäl. Motorn är en central del av bilen
och inget som med lätthet kan tas bort eller lyftas ur densamma. För att göra detta
krävs åtskilligt arbete. Mot denna bakgrund är det enligt tingsrätten inte möjligt för
****** att, så länge motorn är fastsatt i bilen, göra ett lagligt skyddat
förvärv av densamma. Det hade varit en helt annan sak om bilens motor hade varit
borttagen och t.ex. stått på en lastpall vid sidan av bilen. I ett sådant läge hade det
varit fullt möjligt att köpa motorn och få ett sakrättsligt skydd för detta köp, vilket
enklare uttryckt betyder att bilen hade kunnat säljas eller förverkas utan att motorn
också sålts eller förverkats. När motorn nu sitter fastsatt i bilen kan ******
inte göra något anspråk på densamma, för det fall bilen förverkas. Hans begäran om
att i alla lägen få motorn utlämnad till sig kan därför inte bifallas.
Eftersom det som sagt är ****** som äger bilen kommer tingsrätten
nedan att pröva åklagarens begäran om förverkande mot honom.
Rättsliga utgångspunkterFörverkande till följd av brott
En förutsättning för förverkande enligt bestämmelsen i 36 kap. 2 § brottsbalken är
att egendomen, dvs. den aktuella bilen, har använts som hjälpmedel vid brott för
vilket fängelsestraff i mer än ett år är föreskrivet. Den brottslighet vid vilken bilen
enligt åklagaren har använts som hjälpmedel har av åklagaren påståtts utgöra
vårdslöshet i trafik, grovt brott. För detta brott är fängelse i högst två föreskrivet.
För vårdslöshet i trafik, som inte är att anse som grov, kan annan påföljd än
dagsböter dock inte komma i fråga. För det fall bilen använts som hjälpmedel vid
vårdslöshet i trafik som inte är att anse som grov, kan alltså förverkande inte ske på
nu aktuell grund.
Förverkande p.g.a. risk för framtida brottÅklagaren har förutom bestämmelsen i 36 kap. 2 § brottsbalken gjort gällande att
förverkande ska ske med stöd i 36 kap. 3 § samma balk. Punkterna 2 och 3 i denna
bestämmelse avser farliga vapen eller föremål som är ägnade att användas vid brott
som innefattar skada på egendom. Ingen av dessa bestämmelser kan komma i fråga
vid förverkande av den nu aktuella bilen. Förverkande enligt 3 § kan i detta fall
endast göras med stöd av den första punkten.
Enligt den bestämmelsen får förverkande ske i fråga om föremål som på grund av
sin särskilda beskaffenhet och omständigheterna i övrigt kan befaras komma till
brottslig användning. Föremålet behöver alltså inte redan ha använts vid brott. Vid
bedömning av om förverkande får ske enligt denna bestämmelse får föremålets
utformning och egenskaper större betydelse än vid förverkande av hjälpmedel enligt
36 kap. 2 § brottsbalken. När det gäller hjälpmedel rör frågan i stället om brott har
begåtts och om och hur det aktuella föremålet i så fall har använts vid utförandet av
den brottsliga gärningen. Kretsen av personer hos vilka förverkande får ske är
obegränsad vid förverkande enligt 36 kap. 3 § 1 p brottbalken men begränsas
genom lag när det är fråga om hjälpmedel.
Hos vem får förverkande på grund av ett enskilt brott ske?Bestämmelsen i 36 kap. 5 § brottsbalken innebär en begränsning av den krets av
personer hos vilka förverkande till följd av brott kan ske. Personkretsen utgörs av
gärningsmannen eller annan som medverkat till brottet, den som genom brottet
beretts vinning av detsamma eller näringsidkare som avses i 4 § samt den som efter
brottet förvärvat egendomen, antingen på vanligt sätt eller genom arv eller
bodelning, och därvid haft vetskap om eller skälig anledning till antagande om
egendomens samband med brottet.
Tingsrättens bedömningDen första fråga som tingsrätten har att ta ställning till är om bilen har använts som
hjälpmedel vid ett sådant brott som kan leda till ett förverkande. Om så är fallet
måste tingsrätten pröva om ****** kan anses ingå i den personkrets som
en talan om förverkande kan riktas mot.
Har bilen använts som brottsverktyg?Frågan om brott har begåtts prövas i de flesta fall inom ramen för en process där
någon står åtalad. I detta mål för åklagaren i stället särskild talan enligt lagen
(1986:1009) om förfarandet i vissa fall vid förverkande. Tingsrätten har i detta mål
alltså att pröva om brott har begåtts och närmare bestämt om ett eller flera av dessa
brott är att rubricera som vårdslöshet i trafik, grovt brott.
Beviskravet i brottmål brukar formuleras så att det ska vara ställt bortom rimligt
tvivel att en viss gärningsman gjort sig skyldig till en straffbelagd gärning med
brottsligt uppsåt för att straffansvar ska kunna utkrävas. Motsvarande beviskrav
gäller i mål om förverkande (se rättsfallet RH 2011:55). Det ankommer på
åklagaren att lägga fram bevisning till stöd för att så är fallet och också för att ett
förverkandeyrkande kan riktas mot ******.
När det gäller påståendet om brott har åklagaren åberopat en rad fotografier och
videofilmer som visar att bilen har deltagit i streetrace. På en av filmerna syns t.ex.
att ett stort antal bilar kör ut på E4/E20 i södergående riktning strax innan Kungens
kurva och spärrar av all trafik på motorvägen. Ett stort antal människor kliver ur
sina bilar och/eller ansluter till bilarna. Personerna står sedan runt de två bilar som
ska tävla mot varandra. Innan själva tävlingen värmer förarna upp bilarnas däck. I
samband med detta står minst sex personer vid vardera bil och håller i densamma
samtidigt som däcken spinner loss och rök väller fram. På given signal släpper
sedan samtliga personer taget om bilen och bilen kör iväg en kort sträcka för att
sedan backa tillbaka till startpunkten. Bilarna tävlar sedan mot varandra i mycket
hög hastighet. Bilden nedan är hämtad från ett annat tillfälle.
Det är naturligtvis fullständigt förkastligt att på detta sätt i strid med lag spärra av
trafikleder och använda dessa för olagliga biltävlingar. De människor som står nära
bilarna, låt vara att de är där av fri vilja, utsätts enligt tingsrätten för stor risk att
skadas. Detta gäller inte minst de personer som står och håller i bilarna. Om någon
av dem tappar fotfästet är risken påtaglig att de kan hamna under bilen när den
accelererar. Till detta kommer att all annan trafik hindras från att komma fram. I det
material som åklagaren presenterat finns exempel på en ambulans som fastnat i de
köer som uppstår. Det förefaller givetvis uppenbart för var och en att detta i sig
utgör en klar fara för annans liv eller hälsa när utryckningsfordon riskerar att inte
komma fram med patienter eller till patienter för att ge dessa den kanske
livsnödvändiga vård som de behöver.
Förutom risken för personer som står runt bilarna finns självfallet en klar och
påtaglig risk för förarna av bilarna. Genom att bilarna accelererar mycket snabbt
och i närhet av varandra kan ett ögonblicks okoncentration eller en oförutsedd
händelse (t.ex. punktering) leda till att en av eller båda förarna tappar kontrollen
över fordonen. En kollision i nu aktuella farter kan, även om bilarna utrustats med
säkerhetsanordningar, leda till omfattande och svåra personskador, liksom skador
på egendom. Den kanske allra största risken är att någon av bilarna till följd av en
olycka kommer över i mötande körfält, där trafiken inte stängts av.
Det är därför tingsrättens uppfattning att den som kört bilen vid de olika streetrace
som bilen tävlat i, vilket uppgår till ett 20-tal, har gjort sig skyldig till ett sådant
medvetet risktagande att den aktuella vårdslösheten är att anse som grov. Föraren
har också visat uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom. De
aktuella gärningarna är därför samtliga att rubricera som vårdslöshet i trafik, grovt
brott, varför det finns förutsättningar att förverka bilen som ett brottsverktyg.
Kan förverkande ske från ******?Som ovan redogjorts för krävs det att ****** på något sätt har deltagit i
brotten för att ett förverkande ska kunna ske hos honom. Åklagaren har inte
närmare redogjort för på vilket sätt hon anser att så är fallet. Argumentationen har i
stället nästan uteslutet byggt på att ****** är ägare till bilen. Enbart
ägarskapet räcker dock inte för ett förverkande. Om så vore fallet skulle nämligen
den som t.ex. blivit besluten på sin bil riskera att få bilen förverkad om den som
stulit bilen därefter använder den som ett flyktfordon och döms för vårdslöshet i
trafik, grovt brott. I stället krävs det som sagt att själva brottsligheten som sådan kan
kopplas till ****** på sätt som Högsta domstolen uttryckte i rättsfallet
NJA 2002 s. 310.
Enbart den omständigheten att bilen använts vid ett 20-tal olika streetrace och
uppenbarligen varit den bil som ”Team Whiplash” tävlat med i de olika cuper som
anordnas i Stockholmsområdet talar för att ****** på något sätt varit
delaktig i brottligheten, t.ex. genom att tillhandahålla bilen till de som tävlat. Det
framstår som fullständigt osannolikt att han inte skulle ha känt till vad bilen skulle
ha använts till, särskilt eftersom den är konstruerad för att användas just vid denna
typ av tävlingar. Samtidigt finns det i målet ingen åberopad konkret bevisning som
binder ****** till de aktuella brottstillfällena eller till de personer som
varit de centrala gärningsmännen. Tingsrätten menar därför att, även om indicierna
starkt talar för att ****** haft någon del i den aktuella brottsligheten, det
av den utredning som åklagaren har lagt fram inte kan avgöras vilken roll ****** haft i brottsligheten.
Då det inte är bevisat att ****** är gärningsman eller att han på annat sätt medverkat vid brottsligheten kan bilen inte
förverkas som hjälpmedel vid brott.
Förverkande p.g.a. framtida brottslighetInskränkningen av personkretsen enligt 36 kap. 5 § brottsbalken avser endast
förverkande till följd av brott. Vid prövningen av om bilen ska förverkas som
brottsverktyg enligt 36 kap. 3 § brottsbalken har domstolen i stället att pröva om
bilen är så beskaffad att denna beskaffenhet ensam eller tillsammans med övriga
omständigheter gör att det finns risk för att den i framtiden kommer att användas
vid brottslig verksamhet.
Det finns vid denna bedömning inget behov av att slå fast att bilen tidigare har
använts för att begå brott. Däremot kan tidigare brottslighet ha betydelse för frågan
om bilen kan befaras komma till brottslig användning i framtiden.
Bilens särskilda beskaffenhetI allmänhet avses med utpräglade brottsverktyg i 36 kap. 3 § 1 p brottsbalken inte
föremål såsom bilar. Inte heller bilar som kan köras i mycket höga hastigheter
saknar tillåtet användningsområde. Förverkande av en bil kan enligt tingsrättens
mening inte komma i fråga endast på grund av dess starka motor eller för att den i
och för sig kan komma till användning vid brott på grund av sådana eller liknande
egenskaper. Av de uppgifter om den aktuella bilens egenskaper som åklagaren har
lagt fram framgår dock att bilen i hög utsträckning har modifierats för att kunna
användas vid streetrace eller dragrace. Bilens interiör har avlägsnats och den har
byggts om för tävlingsändamål. Detta betyder i sin tur att bilen inte längre kan
användas för det syfte som vanliga personbilar huvudsakligen har, dvs. för personeller
godstransport. I stället kan bilen endast användas i tävlingssammahang och då
i tävlingar som avser att på kort sträcka nå upp i så hög hastighet som möjligt. Det
enda legala användningsområdet för detta är inom ramen för tillåtna biltävlingar på
avspärrat område, s.k. dragrace. Eftersom det ändå finns ett legalt användningsområde
för bilen, dvs. biltävlingar, är det tingsrättens uppfattning att inte endast modifieringarna av bilen gör att det kan befaras att den kommer till brottslig
användning. I stället måste denna fråga prövas med beaktande av övriga
omständigheter och då särskilt hur bilen tidigare har använts.
Omständigheterna i övrigtTingsrätten har ovan redovisat sin bedömning att bilen vid ett stort antal tillfällen
har använts vid olagliga biltävlingar på allmän väg. Det har framgått att tävlingarna
genomförts med viss regelbundenhet och att många personer varit inblandade i
planerandet och genomförandet av dem. Några av de inblandade har haft till uppgift
att spärra av körfältet för vanlig trafik för att kunna genomföra tävlingar på fri
körbana. Det har funnits en påtaglig risk för att någon allvarligt skulle komma att
skadas vid tävlingarna. Detta bl.a. eftersom åskådare och personer inblandade i
tävlingarna på foton och filmer kan ses stå placerade utmed vägen i direkt
anslutning till den vägsträcka där bilarna framförts i hög hastighet.
Som tingsrätten tidigare redogjort för har bilen alltså byggts om för att kunna
användas för racingändamål och det är klart att så också har skett. Rätten har dock
också konstaterat att det finns legala tävlingsformer inom vilka bilen skulle kunna
användas. Det är dock klart anmärkningsvärt att det inte ens påståtts att så har skett.
I stället förefaller bilen uteslutande ha använts vid olagliga tävlingar där de
säkerhetsföreskrifter och regler som gäller för legala biltävlingar helt har ignorerats.
Mot denna bakgrund och då den olagliga verksamhet som bilen använts vid är både
organiserad och omfattande föreligger det enligt tingsrätten en klar och påtaglig risk
för att bilen på nytt kommer att användas vid allvarlig trafikbrottslighet om den
återlämnas till ******. Det finns därför skäl att förverka bilen.
Ska förverkande ske i detta fall?Den tillämpliga förverkandebestämmelsen är fakultativ, vilket betyder att
egendomen får förverkas om de lagliga förutsättningarna är för handen. Ett
förverkande måste dock inte ske. Vid förverkande har tingsrätten att beakta
skäligheten av ett sådant förverkande. Enligt 36 kap. 16 § brottsbalken får nämligen
förverkande underlåtas om ett förverkande vore uppenbart oskäligt. Av stor
betydelse vid denna bedömning är naturligtvis värdet på egendom i fråga. I målet
har något olika uppgifter lämnats om bilens värde.
Den värdering som ****** har låtit göra och den som gjorts på uppdrag av polisen ger dock båda ett
ungefärligt värde om ca 280 000 kr. Förverkande av egendom till ett sådant värde
får anses utgöra ett betydande ingrepp mot ******.
Samtidigt är det uppenbart att bilen anskaffats och utrustats enbart för att användas
vid allvarlig, organiserad och omfattande trafikbrottslighet. Allmänheten har vid
dessa brott utsatts för betydande risker i trafiksäkerhetshänseende. Det finns inget
som talar för att bilen på något sätt använts vid legal verksamhet. Även om
förverkandet drabbar ****** hårt ekonomiskt kan det inte rimligen vara
så att den som väljer att skaffa ett dyrt framtida brottsverktyg ska få behålla detta,
enbart på den grunden att han eller hon lagt mycket pengar på brottslig verksamhet.
Detta argument mot ett förverkande träffar i stället huvudsakligen situationer när
t.ex. en dyr bil som normalt används för person- och godstransport vid ett enstaka
tillfälle används vid brott, t.ex. ett rattfylleri. I ett sådant fall kan ett förverkande
framstå som orimligt. I det här fallet är det dock som sagt fråga om en bil som
enbart har ett användningsområde och som uteslutande används för att begå brott.
Bilens värde kan i dessa fall i princip aldrig göra ett förverkande oskäligt.
Det är därför tingsrättens slutsats att bilen ska förverkas och att beslaget av
densamma ska bestå till dess beslutet vinner laga kraft. Det saknas därmed också
skäl att bifalla ****** begäran om ersättning för rättegångskostnader.