Kastar mig helt ogenerat som nykomling in i forumet med en vansinnig idé:
Kan man "ekonomitrimma" en 4-cylindrig standardmotor på några timmar med
borrmaskin, vinkelslip och svets?
Om ingen kan komma med övertygande argument om att projektet är omöjligt
har jag för avsikt att inhandla en risig men laglig skrothög av godtyckligt märke
för att tillsammans men grannen (som är bilmeck) utföra tidernas brutalaste motorprojekt.
Syftet är att minimera bränsleförbrukningen utan tanke på bilens prestanda och komfort.
Hur gör man då enkelt ett jämförande test av ombyggnadens efektivitet?
Jo, man utser en bil att offra i vetenskapens namn, utför noggranna och upprepade
referensmätningar av bränsleförbrukningen, modifierar motorn och mäter sedan igen på samma sätt.
Grundprincipen vi lutar oss på är att en motor borde gå snålare om den dels arbetar nära
gränsen för vad den orkar, dels har största möjliga slagvolym i förhållande till volymens
kalla mantelytor. Färre och större cylindrar borde gå snålare än många små. Färre
cylindrar borde också ge mindre friktion för en given cylindervolym.
Vårt brutala ingrepp går helt enkelt ut på att "ta bort halva motorn". Att seriöst riva motorn
för att plocka ur två kolvar och motsvarande ventillyftare innebär onödigt arbete.
Så här "halverar" vi en bilmotor:
Skruva loss oljetråget för att komma åt vevstakarna.
Vrida vevaxeln så att kolv 1 och 4 står i övre dödläget.
Borra hål i dessa kolvar genom tändstiftshålen.
Slakta tändstiften så att bara en ihålig bult kvarstår.
Sticka en lång stång/grov tråd genom tändstiftsbulten och kolven, ned förbi
vevaxeln och svetsa fast en bricka i änden. Vrida vevaxeln 180 grader, kapa
vevstakarna både intill storändan och så nära kolvarna som möjligt.
Därefter dra upp stången/tråden igen så den tar kolven med sig upp mot
topplocket. I detta läge svetsas stången/tråden i tändstiftsbulten. Nu sitter de
yttre kolvarna fast i övre dödläget och vevaxeln är fri från två kolvars
otäcka friktion! Svetsningen tätar också tändstiftshålet så att det inte blir
ett förbaskat flåsande genom hålen. De två kvarvarande kolvarna kommer
tveklöst att fresta på vevhusventilationen...
Sista steget blir att gå loss lika brutalt på ventilmekanismen. Självklart för
att inte tjonga ner ventiler i de låsta kolvarna, men också för att minska
kamaxelns friktion. Enklast blir att kapa eventuella vipparmarna med vinkelslip.
Är det direktverkande lyftare får det bli att plocka ur kamaxeln med allt vad
det innebär.
Är det en motor med insprutning (helst inte!) räcker det förhoppningsvis att rycka loss
kontakterna från de yttre spridarna. Annars får det bli pluggade bensinrör.
Här skulle det vara tryggt med kommentarer från någon som är mer insatt i hur en
elektronisk insprutning reagerar när två spridare plötsligt saknas.
Är det centralsprut borde det inte kräva några ändringar, eller?
Om motorn har katalysator hoppas jag det kan fortsätta att fungera med renade avgaser.
-Jag räknar kallt med att motorn kommer att ruska och leva rövare till följd av obalansen.
Även en fabriksbyggd tvåcylindrig ruskar en hel del och i Fiat 126 står den lilla tvåan
på en spiralfjäder av just detta skäl. Idiotprojektet kommer säkerligen att skaka än värre...
Så vad tror folket, kan denna fältamputation lyckas?
Någon hyfsat nära Uppsala som har en gammal men besiktigad skitbil att sälja billigt för
en sista resa till vetenskapens ära? Mitt motto nedan har inte med frågan att göra. Bilen
jag söker bör inte vara pytteliten.
Kan man "ekonomitrimma" en 4-cylindrig standardmotor på några timmar med
borrmaskin, vinkelslip och svets?
Om ingen kan komma med övertygande argument om att projektet är omöjligt
har jag för avsikt att inhandla en risig men laglig skrothög av godtyckligt märke
för att tillsammans men grannen (som är bilmeck) utföra tidernas brutalaste motorprojekt.
Syftet är att minimera bränsleförbrukningen utan tanke på bilens prestanda och komfort.
Hur gör man då enkelt ett jämförande test av ombyggnadens efektivitet?
Jo, man utser en bil att offra i vetenskapens namn, utför noggranna och upprepade
referensmätningar av bränsleförbrukningen, modifierar motorn och mäter sedan igen på samma sätt.
Grundprincipen vi lutar oss på är att en motor borde gå snålare om den dels arbetar nära
gränsen för vad den orkar, dels har största möjliga slagvolym i förhållande till volymens
kalla mantelytor. Färre och större cylindrar borde gå snålare än många små. Färre
cylindrar borde också ge mindre friktion för en given cylindervolym.
Vårt brutala ingrepp går helt enkelt ut på att "ta bort halva motorn". Att seriöst riva motorn
för att plocka ur två kolvar och motsvarande ventillyftare innebär onödigt arbete.
Så här "halverar" vi en bilmotor:
Skruva loss oljetråget för att komma åt vevstakarna.
Vrida vevaxeln så att kolv 1 och 4 står i övre dödläget.
Borra hål i dessa kolvar genom tändstiftshålen.
Slakta tändstiften så att bara en ihålig bult kvarstår.
Sticka en lång stång/grov tråd genom tändstiftsbulten och kolven, ned förbi
vevaxeln och svetsa fast en bricka i änden. Vrida vevaxeln 180 grader, kapa
vevstakarna både intill storändan och så nära kolvarna som möjligt.
Därefter dra upp stången/tråden igen så den tar kolven med sig upp mot
topplocket. I detta läge svetsas stången/tråden i tändstiftsbulten. Nu sitter de
yttre kolvarna fast i övre dödläget och vevaxeln är fri från två kolvars
otäcka friktion! Svetsningen tätar också tändstiftshålet så att det inte blir
ett förbaskat flåsande genom hålen. De två kvarvarande kolvarna kommer
tveklöst att fresta på vevhusventilationen...
Sista steget blir att gå loss lika brutalt på ventilmekanismen. Självklart för
att inte tjonga ner ventiler i de låsta kolvarna, men också för att minska
kamaxelns friktion. Enklast blir att kapa eventuella vipparmarna med vinkelslip.
Är det direktverkande lyftare får det bli att plocka ur kamaxeln med allt vad
det innebär.
Är det en motor med insprutning (helst inte!) räcker det förhoppningsvis att rycka loss
kontakterna från de yttre spridarna. Annars får det bli pluggade bensinrör.
Här skulle det vara tryggt med kommentarer från någon som är mer insatt i hur en
elektronisk insprutning reagerar när två spridare plötsligt saknas.
Är det centralsprut borde det inte kräva några ändringar, eller?
Om motorn har katalysator hoppas jag det kan fortsätta att fungera med renade avgaser.
-Jag räknar kallt med att motorn kommer att ruska och leva rövare till följd av obalansen.
Även en fabriksbyggd tvåcylindrig ruskar en hel del och i Fiat 126 står den lilla tvåan
på en spiralfjäder av just detta skäl. Idiotprojektet kommer säkerligen att skaka än värre...
Så vad tror folket, kan denna fältamputation lyckas?
Någon hyfsat nära Uppsala som har en gammal men besiktigad skitbil att sälja billigt för
en sista resa till vetenskapens ära? Mitt motto nedan har inte med frågan att göra. Bilen
jag söker bör inte vara pytteliten.
Senast redigerat av Tron (3 januari 2007)
0
0
0
0