Tjenare!
Riktigt kul projekt att hålla på med och inte allt för avancerat.
350 hk i 850 är ett bra recept på en riktigt kul och körglad bil!
Det du vill göra är det väldigt många som gjort så om du ängnar lite tid med sökfunktionen på detta forum så kommer du hitta exakt hur du ska göra
Men jag ska hjälpa dig lite på vägen och spara dig lite pengar!
Detta är helt och hållet baserat på egna erfarenheter och inte jag tror KAN eller borde fungera.
*Du behöver inte h-profil eller andra kolvar för att köra 350 hk utan fungerar bra sålänge du inte laddar på mer än 1.3 bar (i längden) mer än 1,3 så kröker du stakarna. MEN har du siktet inställt på mer mos framöver så är det en bra investering!
*Det räcker med volvos ljusblå spridare som sitter i t.ex S60 T5.
ccm/min x antal x 0,8/5,1= hk
Volvo T5 00- BOSCH 0.280.155 830 BLÅ 391 cc 3,8 bar hög-ohmig
T5 spridarna räcker enligt formeln till 306,6 hk vid 3,8bar
Men ta don gröna 968:orna så du inte behöver stressa spridarna för mycket.
* Det såkallade "japan" grenröret som visades i inlägget ovan är att föredra då det flödar bättre. man kallar det "japan" för det står ingjutet i delnummret
* Mitsubishi TD04 19T är turbon du ska köpa, riktigt tidig spool och bra turbo för ändamålet. (Värt här att öppna wastegate för att byta ut fjädern mot en grövre)
*Skaffa ett vettigt och bra avgassystem 3", JT är ett bra exempel på¨ett sådant
*Ställbart laddtryck behöver du en enkel variant med manuell styrning duger gott.
* Du behöver ingen dumpventil mer än den överströmningsventilen som sitter på turbon redan.
* Luftfilter med avskärmning skadar inte.
*Ett BRA chip! autotech har ett för ändamålet steg 4 kallar dom detta.
* en walbro 255l bränslepump är bra och passar i orginal armatur.
De flesta t5 bilarna har nu sett rätt duktigt med mil och om du klyver motorn för renovering så kika extra på vändkanterna i cylinderloppen det ska inte vara några i bästa fall. annnars kan det vara en idé med borrning till första Överdimension.
Och OM du ändå klyver motorn så skulle jag ändå slänga i stakar men orginal kolvar i bra skick funkar fint under 500hk.
Kul att du bygger på 850 och lycka till