3081
Sök

Bakljus som smälter, volvo 244- 90

313 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#1
Upptäckte igår att mina bakljus börjat få som bullar som sticker ut i de yttersta, nedre fälten.
Bromljuset sitter även där men så mycket bromsar jag inte, att det skulle bli så varmt.
Lamporna har rätt styrka, bilen har gått ca. 16000 mil och det är originallampor.
Hur kan det uppstå?
Bild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157480/157480-c053ac7c364ee852c02ccea2168099e7.jpg
Mvh

962 Inlägg
20 november 2016
#2
Shotgun-Vix skrev:
Upptäckte igår att mina bakljus börjat få som bullar som sticker ut i de yttersta, nedre fälten.
Bromljuset sitter även där men så mycket bromsar jag inte, att det skulle bli så varmt.
Lamporna har rätt styrka, bilen har gått ca. 16000 mil och det är originallampor.
Hur kan det uppstå?
Bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/158/157480/157480-c053ac7c364ee852c02ccea2168099e7.jpg
Mvh

Dålig kontakt, jord alt matningen alt båda.

Jag föreslår att du mäter upp innan du bränner kablar.
I bästa av världar brinner säkringen av innan men ibland inte. smile
Fixa det där omedelbart säger jag. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

313 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#3
M123 skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Upptäckte igår att mina bakljus börjat få som bullar som sticker ut i de yttersta, nedre fälten.
Bromljuset sitter även där men så mycket bromsar jag inte, att det skulle bli så varmt.
Lamporna har rätt styrka, bilen har gått ca. 16000 mil och det är originallampor.
Hur kan det uppstå?
Bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/158/157480/157480-c053ac7c364ee852c02ccea2168099e7.jpg
Mvh

Dålig kontakt, jord alt matningen alt båda.

Jag föreslår att du mäter upp innan du bränner kablar.
I bästa av världar brinner säkringen av innan men ibland inte. smile
Fixa det där omedelbart säger jag. smile

Tack för svar.
Borde skrivit att det lyser inte starkare än normalt.
Kan det bero på plasten i sig i det yttre glaset kanske?
Volvo ändrade vilka fält som ska lysa där -90 tror jag. Kanske det mittre är mer tåligt då reflexen även sitter där.

313 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#4
Har plockat ut lamporna och kollat insidan. Kanske långsökt men det är vatten i lyktorna. Fick för mig att lampans värme kanske värmt upp vattnet som i sin tur värmt upp plasten. Låter detta troligt?

7 441 Inlägg
20 november 2016
#5
Shotgun-Vix skrev:
Har plockat ut lamporna och kollat insidan. Kanske långsökt men det är vatten i lyktorna. Fick för mig att lampans värme kanske värmt upp vattnet som i sin tur värmt upp plasten. Låter detta troligt?

Nej - tvärt om!
Du är säker på att du inte har glödlampor med för stor "bulb"?
Vissa s k "Longlife" har större "bulb".

* Voff voff *
10 593 Inlägg
20 november 2016
#6
M123 skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Upptäckte igår att mina bakljus börjat få som bullar som sticker ut i de yttersta, nedre fälten.
Bromljuset sitter även där men så mycket bromsar jag inte, att det skulle bli så varmt.
Lamporna har rätt styrka, bilen har gått ca. 16000 mil och det är originallampor.
Hur kan det uppstå?
Bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/158/157480/157480-c053ac7c364ee852c02ccea2168099e7.jpg
Mvh

Dålig kontakt, jord alt matningen alt båda.

Jag föreslår att du mäter upp innan du bränner kablar.
I bästa av världar brinner säkringen av innan men ibland inte. smile
Fixa det där omedelbart säger jag. smile

Så om det blir jordfel (på lamphusets baksida där "kretskortet" sitter på dessa) så smälter glaset på utsidan mitt för glödlampan...? Jag måste säga att jag tvivlar en aning på den förklaringen. smile

Jag tror vi alla kan enas om att själva glödlampan på ett eller annat sätt är boven i dramat.

TS skriver att det är en 90:a, då fick dom ju bakljus och bromsljus i nedre yttre (som på 740) om jag inte minns helt fel. Det betyder att det sitter dubbeltrådiga lampor där (5/21w). När dom är tända lyser alltså 26 w totalt. Kan det helt enkelt vara så att bilen någon gång en varm sommardag stått med bromsen nedtryckt väldigt länge? Eller kan det vara så att du hittat en "barnsjukdom" på 240 som råkade uppenbara sig först 27 år senare? Risken finns att goodwill kan blir svårt på detta... wink

Eller har du haft fel på laddningsregulatorn så att lamporna fått mer än 12-13 volt? Då ökar ju också värmen markant...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
21 november 2016
#7
Brådhis skrev:
M123 skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Upptäckte igår att mina bakljus börjat få som bullar som sticker ut i de yttersta, nedre fälten.
Bromljuset sitter även där men så mycket bromsar jag inte, att det skulle bli så varmt.
Lamporna har rätt styrka, bilen har gått ca. 16000 mil och det är originallampor.
Hur kan det uppstå?
Bild:
http://www1.garaget.org/gallery/images/158/157480/157480-c053ac7c364ee852c02ccea2168099e7.jpg
Mvh

Dålig kontakt, jord alt matningen alt båda.

Jag föreslår att du mäter upp innan du bränner kablar.
I bästa av världar brinner säkringen av innan men ibland inte. smile
Fixa det där omedelbart säger jag. smile

Så om det blir jordfel (på lamphusets baksida där "kretskortet" sitter på dessa) så smälter glaset på utsidan mitt för glödlampan...? Jag måste säga att jag tvivlar en aning på den förklaringen. smile

Jag tror vi alla kan enas om att själva glödlampan på ett eller annat sätt är boven i dramat.

TS skriver att det är en 90:a, då fick dom ju bakljus och bromsljus i nedre yttre (som på 740) om jag inte minns helt fel. Det betyder att det sitter dubbeltrådiga lampor där (5/21w). När dom är tända lyser alltså 26 w totalt. Kan det helt enkelt vara så att bilen någon gång en varm sommardag stått med bromsen nedtryckt väldigt länge? Eller kan det vara så att du hittat en "barnsjukdom" på 240 som råkade uppenbara sig först 27 år senare? Risken finns att goodwill kan blir svårt på detta... wink

Eller har du haft fel på laddningsregulatorn så att lamporna fått mer än 12-13 volt? Då ökar ju också värmen markant...

//Brådhis

Vad skulle vara omöjligt att dåligt kontakt genererar värme som värmer upp lampan som i sin tur smälter plast?

Ett led som i mitt tänk är mycket logiskt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

* Voff voff *
10 593 Inlägg
21 november 2016
#8
M123 skrev:
Brådhis skrev:
M123 skrev:

Dålig kontakt, jord alt matningen alt båda.

Jag föreslår att du mäter upp innan du bränner kablar.
I bästa av världar brinner säkringen av innan men ibland inte. smile
Fixa det där omedelbart säger jag. smile

Så om det blir jordfel (på lamphusets baksida där "kretskortet" sitter på dessa) så smälter glaset på utsidan mitt för glödlampan...? Jag måste säga att jag tvivlar en aning på den förklaringen. smile

Jag tror vi alla kan enas om att själva glödlampan på ett eller annat sätt är boven i dramat.

TS skriver att det är en 90:a, då fick dom ju bakljus och bromsljus i nedre yttre (som på 740) om jag inte minns helt fel. Det betyder att det sitter dubbeltrådiga lampor där (5/21w). När dom är tända lyser alltså 26 w totalt. Kan det helt enkelt vara så att bilen någon gång en varm sommardag stått med bromsen nedtryckt väldigt länge? Eller kan det vara så att du hittat en "barnsjukdom" på 240 som råkade uppenbara sig först 27 år senare? Risken finns att goodwill kan blir svårt på detta... wink

Eller har du haft fel på laddningsregulatorn så att lamporna fått mer än 12-13 volt? Då ökar ju också värmen markant...

//Brådhis

Vad skulle vara omöjligt att dåligt kontakt genererar värme som värmer upp lampan som i sin tur smälter plast?

Ett led som i mitt tänk är mycket logiskt.

För att det är rätt långt från kontaktytorna där denna värme skulle kunna ske ut till själva lampglaset. Skulle det du skriver ha skett borde tex locken över lamphusens baksida vara kraftigt värmeskadade. Likaså reflektorer och övrig plast... Nu är det bara en "bulle" på lamphusets yttre glas mitt för glödlampan.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 037 Inlägg
21 november 2016
#9
Brukar gå med lite våld att montera fel lampa exempelvis en 21W om det ska vara 21/5W, och då har man 21W parkeringsljus. Men om du själv kollat så det är rätt lampa så lär ju inte det vara felet.

Kan vara något fel med bromskontakten eller annat som orsakar att bromsljuset lyser hela tiden. Men om du kollat så det lyser starkare när du bromsar och inte lyser direkt du rör pedalen en millimeter så är det förhoppningsvis bra.

Dåligt kontakt någonstans som orsakar spänningsfall borde ju även göra att lampan lyser svagare och avger mindre värme...?

Hur mycket vatten är det i lyktan då? Lite fuktigt eller halva lyktan full?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 november 2016
#10
Upplösningen på detta blir spännande..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

313 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#11
Tack för alla svar!
Lamporna är 5/21 w, normalstora från B-tema. Vad jag kan se lyser de lika starkt som de inre när jag inte bromsar.

Vattenlinjen var nästan halvvägs upp i lyktan och det kom ut rätt mycket när jag tömde. Bara de fälten som var vattenfyllda som är skadade. Har rengjort, torkat och gjort ett dräneringshål XD. Får se vad som händer.

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 november 2016
#12
Är du säker på att detta är Volvos originalbakljus?
Det kan ju vara piratbakljus från exempelvis biltema gjorda i dålig plast helt enkelt.
Dålig plast behöver inte märkas direkt utan det kan ta en drös med år av värme från glödlamporna, värme från omgivningen, värme från avgassystemet (om det sitter på samma sida) m.m. och till slut har plasten givit upp.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

962 Inlägg
21 november 2016
#13
Slash skrev:
Är du säker på att detta är Volvos originalbakljus?
Det kan ju vara piratbakljus från exempelvis biltema gjorda i dålig plast helt enkelt.
Dålig plast behöver inte märkas direkt utan det kan ta en drös med år av värme från glödlamporna, värme från omgivningen, värme från avgassystemet (om det sitter på samma sida) m.m. och till slut har plasten givit upp.

Om du noterar gjutåret så stämmer det. wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

313 Inlägg
21 november 2016
Trådstartare
#14
Det är Valeo (fransk skit). Och det är original skulle jag tro, fast man kan ju aldrig veta. Tillverkade -89 iaf, enligt gjutmärket som M123 säger. Det är på BÅDA sidor. Detta är något som uppkommit nyligen. Bilen har stått som avställt vrak innan jag fick den i trafik igen, och lamporna har varit fina tills senast för i alla fall en månad sedan. Har inte kikat så noga sen dess. Jag justerade faktiskt bromsljuskontakten för att få bromsljuset till att tändas lite tidigare för ett tag sedan, då det tidigare tändes när man hade rätt mycket broms. Självklart kollade jag så det inte förblir tänt, och det funkar fortfarande som det ska.

* Voff voff *
10 593 Inlägg
21 november 2016
#15
Shotgun-Vix skrev:
Det är Valeo (fransk skit). Och det är original skulle jag tro, fast man kan ju aldrig veta. Tillverkade -89 iaf, enligt gjutmärket som M123 säger. Det är på BÅDA sidor. Detta är något som uppkommit nyligen. Bilen har stått som avställt vrak innan jag fick den i trafik igen, och lamporna har varit fina tills senast för i alla fall en månad sedan. Har inte kikat så noga sen dess. Jag justerade faktiskt bromsljuskontakten för att få bromsljuset till att tändas lite tidigare för ett tag sedan, då det tidigare tändes när man hade rätt mycket broms. Självklart kollade jag så det inte förblir tänt, och det funkar fortfarande som det ska.

Stått avställd och fått solen rakt mot bakljusen varje dag så dom blivit lite sprödare och när du börjar använda dom igen tål dom inte värmen från lamporna lika bra längre...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

313 Inlägg
22 november 2016
Trådstartare
#16
Brådhis skrev:
Shotgun-Vix skrev:
Det är Valeo (fransk skit). Och det är original skulle jag tro, fast man kan ju aldrig veta. Tillverkade -89 iaf, enligt gjutmärket som M123 säger. Det är på BÅDA sidor. Detta är något som uppkommit nyligen. Bilen har stått som avställt vrak innan jag fick den i trafik igen, och lamporna har varit fina tills senast för i alla fall en månad sedan. Har inte kikat så noga sen dess. Jag justerade faktiskt bromsljuskontakten för att få bromsljuset till att tändas lite tidigare för ett tag sedan, då det tidigare tändes när man hade rätt mycket broms. Självklart kollade jag så det inte förblir tänt, och det funkar fortfarande som det ska.

Stått avställd och fått solen rakt mot bakljusen varje dag så dom blivit lite sprödare och när du börjar använda dom igen tål dom inte värmen från lamporna lika bra längre...?

//Brådhis

Låter faktiskt troligt. Men är fortfarande lite skum på att det är just de fält som var vattenfyllda bara. Har fått till det hyfsat nu med värmepistol. Får se hur länge det håller. Tråkigt när de andra fälten är jättefina.
Senast redigerat av Shotgun-Vix (22 november 2016)


Sök