Hej, behöver lite hjälp att försöka lösa ett problem. Ang en Volvo V70 2.4 diesel. Bilen är svårstartad och lägger av vid gaspådrag, känns ungefär som att bränsletillförseln stängs av totalt dock endast när bilen blir varm. I tomgången kan den stå ingång hur länge som helst och bilen går att köra lugnt men trycker man ner pedalen hastigt så dör den. När bilen väl är varm så funkar det bara att starta den med bromsrengöring (startgas) men om den stått över natten te.x så går den igång relativt fort. Har rensat tanken och haft i ny diesel och filter utan någon förändring, har försökt med att byta högtryckspumpen men den beteer sig likadant. Testat med en annan bränsletrycksregulator och trycksensorn samma där. Håller på att bli tokig!!!
Borde kanske tillägga att det är en 08a som rullat ca 20.000mil. Nu senaste gångerna har jag fått upp att partikelfiltret är fullt dock så borde det inte orsaka detta problem tror mer att felet har påverkat så att partikelfiltret blivit fullt? Den ligger på ungefär 32g???
Jag vet ju vad jag isf behöver göra åt partikelfiltret men jag har aldrig hört talas om ett partikelfilter som påverkar bilen såhär. Bilen borde väl inte starta alls om den är så full. Sen har jag funderat på hur kyla och värme påverkar partikelfiltret isf?
Efter att den lägger av så sätts det felkod på lågt bränsletryck men raderar man felkoden så kommer det inte upp under bilens gång utan bara när den dött.
Testat spridarna genom returen, när den är kall verkar de funka bra men efter man kört den lite och testar igen så släpper 3, 4, och 5 betydligt mer till returen.