3475
Sök

Ledlampor i backljus volvo 740

151 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#1
Hej.

Jag köpte ett par ledlampor som jag hade tänkt att ha som backljus på min 740. Dom fungerar inte när man lägger i backen och bara har tändningen  på men funkar utmärkt om man sätter dom som bakljus.
Är det någon som har vart ute för samma sak? Vad kan man göra?

2 336 Inlägg
10 december 2016
#2
Så som alltid i dessa typer av trådar så får vi börja med att fråga den jobbiga frågan..... har du testat att vända på lamporna? Light Emitting Diode LED, så en diod likriktar ju ström så dem funkar bara på ena hållet.

Om inte så är fallet så börja med att kolla med en multimeter om det kommer fram ström till backljusen


6 216 Inlägg
10 december 2016
#3
Hej!
Ska inte vara någon skillnad.
Men tänk på att lysdioder inte tål 12V direkt utan måste ha ett motstånd emellan annars går de sönder direkt.  Till ett 12V system kör man med ett motstånd på ca 460 ohm.

I ditt fall kanske det inte funkar pga att polariteten skiftar, polvänds när du lägger in backen..!? Lampor är ju inte känsliga för polaritetskiftningar medan dioder bara lyser med + 12V på rätt ben, ofta det längre benet.
Mät  polariteten med en multimeter när du lägger i backen så ser du om den skiftar.
-Eller också är det bara glappt någonstans...


214 Inlägg
11 december 2016
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Ska inte vara någon skillnad.
Men tänk på att lysdioder inte tål 12V direkt utan måste ha ett motstånd emellan annars går de sönder direkt.  Till ett 12V system kör man med ett motstånd på ca 460 ohm.

I ditt fall kanske det inte funkar pga att polariteten skiftar, polvänds när du lägger in backen..!? Lampor är ju inte känsliga för polaritetskiftningar medan dioder bara lyser med + 12V på rätt ben, ofta det längre benet.
Mät  polariteten med en multimeter när du lägger i backen så ser du om den skiftar.
-Eller också är det bara glappt någonstans...

Vad är poängen med LED om du ska ha ett motstånd på 460ohm?
Man brukar ju ha motstånd till blinkers och till nyare bilar som har lampvarning men det är väl snarare runt 6-12 ohm.

460 ohm låter brutalt mycket.


Isrally:
Om dom fungerar som bakljus men inte som backljus så är polariteten fel som dom andra har sagt, skifta plats på + och -. Fungerar f.ö backljus kontakten på bilen? Brukar vara vanligt på just 740n att backljusen inte fungerar.
Senast redigerat av Nobrando (11 december 2016)


5 732 Inlägg
11 december 2016
#5
Nobrando skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Ska inte vara någon skillnad.
Men tänk på att lysdioder inte tål 12V direkt utan måste ha ett motstånd emellan annars går de sönder direkt.  Till ett 12V system kör man med ett motstånd på ca 460 ohm.

I ditt fall kanske det inte funkar pga att polariteten skiftar, polvänds när du lägger in backen..!? Lampor är ju inte känsliga för polaritetskiftningar medan dioder bara lyser med + 12V på rätt ben, ofta det längre benet.
Mät  polariteten med en multimeter när du lägger i backen så ser du om den skiftar.
-Eller också är det bara glappt någonstans...

Vad är poängen med LED om du ska ha ett motstånd på 460ohm?
Man brukar ju ha motstånd till blinkers och till nyare bilar som har lampvarning men det är väl snarare runt 6-12 ohm.

460 ohm låter brutalt mycket.


Isrally:
Om dom fungerar som bakljus men inte som backljus så är polariteten fel som dom andra har sagt, skifta plats på + och -. Fungerar f.ö backljus kontakten på bilen? Brukar vara vanligt på just 740n att backljusen inte fungerar.

Om du bygger dina egna ledlampor av lösa dioder så krävs det oftast att sätta motstånd för att strypa strömmen då man annars bränner dioderna.
Däremot är det väldigt få som gör detta utan köper färdiga ledlampor med sockel där korrekt motstånd redan är inbyggt i lampan.


TS:
Har du 12V+ och jord bak på lampan?


151 Inlägg
11 december 2016
Trådstartare
#6
Hej tack för svaren, "vanliga" glödlampor lyser som vanligt när jag har dom i som backljus, det är bara när jag sätter i ledlamporna som backljuset inte funkar, men jag ska mäta med en multimeter sen.
Lamporna som jag använder är färdiga ledlampor.


Sök