12 december 2016
Trådstartare
Hej!
Skrivit förut, köpte en Audi A4 -2004 för 43000kr för ca 10 veckor sen nu, har haft en hel del problem och lämnat in den hos han jag köpte den flera gånger.
Tankarna gick kring ifall han lurar mig medvetet eller inte, men idag fick jag bekräftat att han utfört det han påstått iallafall, riktigt trevlig och hjälpsam men verkar inte som han alltid hittar vad och vart felet är.
Detta har han gjort sen jag köpte bilen:
*bytt kamrem + vattenpump, fått bildbevis på när detta gjordes såg även det nya kamremskittet innan.
*Bytt värmepaket
*Luftat kylsystemet
*Bytt en givare, kamaxel något sånt (motorlampan hade börjat lysa)
*Bytt olja och filter
*Bytt alla vätskor
Saken nu är att det åter inte kom någon värme in i kupén, åkte från jobbet till affären, under ca 20-30min jag va i affären stod bilen i värmegarage.
Stod sedan i kö ca 40min så tog 1 tim innan jag kom fram och de va fortfarande kall luft från fläktarna.
Han satt sig i bilen och varva upp den och värmen kom direkt.
Under tiden han tog ett telefonsamtal sökte jag lite på google och läste något om topplockspackningen som jag sen nämnde för honom.
Han rabbla upp alla steg han tagit i felsökning och förklarade för mig som inte kan speciellt mycket vad han gjort och vad de påverkar.
Han hade haft topplockspackningen i tankarna, men det va ingen fukt i motorn som det brukar va vid problem med topplockspackningshaveri?
Men han sa att det måste vara något så nu ska han plana toppen om jag förstod det rätt och byta packningen, han sa att motorn kommer bli som ny och att det normal kostar ganska mycket att göra detta?
Kan tillägga att jag inte behövt betala en krona extra, han gav mig ett löfte när jag köpte bilen och det va att jag skulle bli nöjd och att den ska fungera som den ska.
Skickade ett mail förra helgen till honom då jag har svårt att konfrontera öga mot öga, eftersom han ändå varit så pass hjälpsam så tycker jag samtidigt synd om honom.
Skrev att jag om problem inte åtgärdas vill att han köper tillbaka bilen, att jag känner mig väldigt missnöjd med att den inte fungerar och att jag vill ha en bil jag trivs med snarast.
Han förklarade att han förstod min frustration och att han ska åtgärda det nu en gång för alla.
Under tiden han åtgärdar får jag även låna en bil.
Tror ni att plana toppen och byta packning kan vara en orsak? Eller har ni andra ideér på vad felet kan vara, att värmen kom när han varva upp den va det en tillfällighet bara eller kan det va symptom på att något inte fungerar som det ska?
Har sökt en hel del på google men hittar inte mycket om detta, att det skulle va luft i kylsystemet är jag ganska säker på, men hur kommer luften dit? är det vad topplockspackningen kan orsaka?
För vi har luftat systemet ett antal gånger nu, första gångerna fungerade det inte men efter värmepaketet byttes och det luftades så fungerade det ett tag, om än långsam uppvärmning tog nog 20min innan det började bli varmt.
Tacksam för hjälp!