3676
Sök

Volvo 940 ltt 1996 seg och vill inte varva ut!

52 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
Hej

Ja som rubriken lyder min 940 ltt från 1996 är väldigt seg och vill inte varva ut när jag kör den! Går sämre än en GL upp till 4000varv sen så tappar den all ork! Det första jag gjorde var att kolla turbon så inte wastegate staget lossnat och mycket riktigt det hade lossnat. Satte dit det igen och körde men samma problem uppstod! Plockade av så jag kunde känna efter glapp eller liknande, men jag kände inget konstigt utan den känns frisk. Plockade av kåpan till kamremmen och då hade den hoppat en hel del! Ställde in den och tänkte att nu måste det vara fixat och nu går den igen! Men i H****** heller! Den går precis likadant! Står jag still och varvar bilen så går sen ganska kvickt upp till 5000varv sen tar det några sekunder innan den når 6000varv! Är helt slut på idéer om vad det kan vara, så hoppas på att någon här inne kan lösa problemet eller har någon bra idé om vad det kan vara för fel!! Kan också tillägga att bilen går bra annars inga konstiga missljud eller liknande.

Tack på förhand. MVH.

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 januari 2017
Hur ser servicehistoriken ut, är det vanliga bytt och koll på?
Tändkablar kan ge liknande symtom, som att någon stänger av på högre varv, kan också komma om det blir blött runt stiften/kablarna så det "läcker" gnista.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

52 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
caromania skrev:
Hur ser servicehistoriken ut, är det vanliga bytt och koll på?
Tändkablar kan ge liknande symtom, som att någon stänger av på högre varv, kan också komma om det blir blött runt stiften/kablarna så det "läcker" gnista.

Ja servicehistoriken ser bra ut!
Ska kolla kablarna och stiften! Men den går rent och fint i motorn annars!

Det är en äldre man som haft bilen innan mig! Vet inte om katten kanske är igensatt eller att den bara behöver sotas ur?

6 Inlägg
2 januari 2017
Inte så att soppa filtret börjar bli igensatt? kanske inte får tillräckligt mycket bensin för att varva så mycket.

52 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
Mellbin skrev:
Inte så att soppa filtret börjar bli igensatt? kanske inte får tillräckligt mycket bensin för att varva så mycket.

Det är inte omöjligt! Ska kolla upp detta!

6 Inlägg
2 januari 2017
Robban_The_Man skrev:
Mellbin skrev:

Skriv gärna hur du löste det,  om du löser det.

52 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
Mellbin skrev:
Robban_The_Man skrev:
Mellbin skrev:

Skriv gärna hur du löste det,  om du löser det.

Absolut! Det ska jag göra.

12 Inlägg
3 januari 2017
Har samma problem så är också nyfiken på lösning! smile

6 Inlägg
4 januari 2017
bonnmeckarn skrev:
Har samma problem så är också nyfiken på lösning! smile

Kan väl va så att dom bilarna har sin max effekt vid 5400 ungefär vilket gör att dom inte orkar efter det.

Sök