4038
Sök

M50B25 Vanos med turbo i en E36 328 Coupé?

173 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#1
Tjena! Har en BMW E36 328 coupé kaross som jag tänkte slänga i min m50b25 motor från en 325 med tillhörande getrag växellåda som jag har ståendes. Tänkte kolla lite om just vad jag kan uppnå med "budget" grejor, planen är att inte röra bottendelen över huvud taget men att slänga på värre topp packning med arp bultar. Tänkte köra med standalone då när man ändå pillar och gör toppen värre och bottendelen ska kunna hålla för en del kan man ju lika gärna ha säkrare styrsystem.

Det recept jag själv fått ihop med det jag vet är detta:
MaxxEcu Street (det nya som kommmer)
Arp Toppbultar
Cometic packning
TB70 snurra (har redan)
Hemma snickrat topmount grenrör (har redan)
3" 600x300x76 intercooler (har redan)
AEM 320l/h pump
3" hemma snickrat hela vägen med racekatt och japs i slutet
6 puckad fjädrad sinter (har redan)
44mm wastegate från mr tuning
HKS SSQV dump

Det jag egentligen inte vet vad jag ska ha är:
Spridare?
Tryckplatta? (vad passar? 731 verkar fortfarande lite klen)
BTR?
Byta till M20 svänghjul? (vad ger det?)


Har jag missat något? Skulle uppskatta om det finns någon som kan ge ett helt recept med vad som behövs till fullo för att kunna genomföra detta projekt.

Har även hört av vissa att vanos inte är så bra att bygga snurra på. Men har även hört att man kan koppla ur vanosen? Hur går man tillväga?

Tänkte även ta oljetillförsel till turbon från oljefilterlocket med ett lock från PPF, och sedan ta returen i tråg.
Kan jag skrota LMM om jag kör standalone?

Effekten jag vill gå för är runt 500 i motorn då jag hört att många brukar lägga sig där då bottnen brukar ge sig vid lite över 500? Motorn i sig jag har har gått 17000 mil!

Tackar så mycket på förhand! smile

MVH

116 Inlägg
9 januari 2017
#2
robbanc1997 skrev:
Tjena! Har en BMW E36 328 coupé kaross som jag tänkte slänga i min m50b25 motor från en 325 med tillhörande getrag växellåda som jag har ståendes. Tänkte kolla lite om just vad jag kan uppnå med "budget" grejor, planen är att inte röra bottendelen över huvud taget men att slänga på värre topp packning med arp bultar. Tänkte köra med standalone då när man ändå pillar och gör toppen värre och bottendelen ska kunna hålla för en del kan man ju lika gärna ha säkrare styrsystem.

Det recept jag själv fått ihop med det jag vet är detta:
MaxxEcu Street (det nya som kommmer)
Arp Toppbultar
Cometic packning
TB70 snurra (har redan)
Hemma snickrat topmount grenrör (har redan)
3" 600x300x76 intercooler (har redan)
AEM 320l/h pump
3" hemma snickrat hela vägen med racekatt och japs i slutet
6 puckad fjädrad sinter (har redan)
44mm wastegate från mr tuning
HKS SSQV dump

Det jag egentligen inte vet vad jag ska ha är:
Spridare?
Tryckplatta? (vad passar? 731 verkar fortfarande lite klen)
BTR?
Byta till M20 svänghjul? (vad ger det?)


Har jag missat något? Skulle uppskatta om det finns någon som kan ge ett helt recept med vad som behövs till fullo för att kunna genomföra detta projekt.

Har även hört av vissa att vanos inte är så bra att bygga snurra på. Men har även hört att man kan koppla ur vanosen? Hur går man tillväga?

Tänkte även ta oljetillförsel till turbon från oljefilterlocket med ett lock från PPF, och sedan ta returen i tråg.
Kan jag skrota LMM om jag kör standalone?

Effekten jag vill gå för är runt 500 i motorn då jag hört att många brukar lägga sig där då bottnen brukar ge sig vid lite över 500? Motorn i sig jag har har gått 17000 mil!

Tackar så mycket på förhand! smile

MVH

Jag har inget recept att delge tyvärr, men för nästan 15 år sedan så bygge jag turbo i min E36:a, helt orörd motor med bara större spridare och styrsystem för att justera spridaröppningarna, mappade med en bredbandslambda utan att röra tändningen.

Körde detta under en säsong där jag laddade 0.5 bar, testade att ladda 0.8 som mest men vågade Inte köra med det en längre tid.

Spridare och bränsletrycksregulator går hand i hand. Du ska ha det grundtryck som spridarna anger.

Original borde ju fungera alldeles utmärkt om dina nya spridare ska ha 3 bar grundtryck.

Luftmassemätaren behövs inte om du kör med MAP+T, fast det är ju ditt sprut som bestämmer det.

Tyvärr minns jag inte vart jag tog oljan ifrån. Returen borrade jag ett hål i oljetråget och gängade.

173 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#3
rawsezx skrev:
robbanc1997 skrev:
Tjena! Har en BMW E36 328 coupé kaross som jag tänkte slänga i min m50b25 motor från en 325 med tillhörande getrag växellåda som jag har ståendes. Tänkte kolla lite om just vad jag kan uppnå med "budget" grejor, planen är att inte röra bottendelen över huvud taget men att slänga på värre topp packning med arp bultar. Tänkte köra med standalone då när man ändå pillar och gör toppen värre och bottendelen ska kunna hålla för en del kan man ju lika gärna ha säkrare styrsystem.

Det recept jag själv fått ihop med det jag vet är detta:
MaxxEcu Street (det nya som kommmer)
Arp Toppbultar
Cometic packning
TB70 snurra (har redan)
Hemma snickrat topmount grenrör (har redan)
3" 600x300x76 intercooler (har redan)
AEM 320l/h pump
3" hemma snickrat hela vägen med racekatt och japs i slutet
6 puckad fjädrad sinter (har redan)
44mm wastegate från mr tuning
HKS SSQV dump

Det jag egentligen inte vet vad jag ska ha är:
Spridare?
Tryckplatta? (vad passar? 731 verkar fortfarande lite klen)
BTR?
Byta till M20 svänghjul? (vad ger det?)


Har jag missat något? Skulle uppskatta om det finns någon som kan ge ett helt recept med vad som behövs till fullo för att kunna genomföra detta projekt.

Har även hört av vissa att vanos inte är så bra att bygga snurra på. Men har även hört att man kan koppla ur vanosen? Hur går man tillväga?

Tänkte även ta oljetillförsel till turbon från oljefilterlocket med ett lock från PPF, och sedan ta returen i tråg.
Kan jag skrota LMM om jag kör standalone?

Effekten jag vill gå för är runt 500 i motorn då jag hört att många brukar lägga sig där då bottnen brukar ge sig vid lite över 500? Motorn i sig jag har har gått 17000 mil!

Tackar så mycket på förhand! smile

MVH

Jag har inget recept att delge tyvärr, men för nästan 15 år sedan så bygge jag turbo i min E36:a, helt orörd motor med bara större spridare och styrsystem för att justera spridaröppningarna, mappade med en bredbandslambda utan att röra tändningen.

Körde detta under en säsong där jag laddade 0.5 bar, testade att ladda 0.8 som mest men vågade Inte köra med det en längre tid.

Spridare och bränsletrycksregulator går hand i hand. Du ska ha det grundtryck som spridarna anger.

Original borde ju fungera alldeles utmärkt om dina nya spridare ska ha 3 bar grundtryck.

Luftmassemätaren behövs inte om du kör med MAP+T, fast det är ju ditt sprut som bestämmer det.

Tyvärr minns jag inte vart jag tog oljan ifrån. Returen borrade jag ett hål i oljetråget och gängade.

Ok, för jag har inte en aning om vad för spridare som kan passa bra för den effekten.
För tänkte ju ladda över iallafall 1.5 eller eller om det är för mycket för 500hp kanske med bytt topp packning och ARP.

Har läst lite om PPF locket och det verkar ju lovande, för andra verkar ju ta från oljetrycksgivaren och sätta ett Y kors. men vet inte vad som kan fungera smidigast.

Returen kommer absolut bli i tråget då det verkar simplast att göra.
Senast redigerat av robbanc1997 (9 januari 2017)


Sök