3141
Sök

a112 abarth 6600rpm?

406 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#1
Någon som har nån erfarenhet av denna bil, läste lite fakta på en tysk sida att den då skulle utveckla 70 hk(oväsentligt) vid 6600 varv. På min egen känns det som att det inte finns mer att hämta+att den låter ansträngd vid 5000-5500rpm, skulle nog inte få för mig att prova varva så mycket. Ska tillägga att min motor verkar vara i gott skick vad beträffar komp mm. Vad tror ni om fabriksuppgifterna(6600) o som sagt nån annan som har en bil att jämföra med eller provat liknande?

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

32 Inlägg
5 januari 2007
#2
Mmm, trevlig liten 50-talsmotor det där! Så vitt jag vet dök blocket upp för första gången i Fiat 600. Därefter i 850. På den tiden var gjutningen lite annorlunda med bl.a. annan vattenpump och centrifugrenare i vevaxelremskivan i stället för "riktigt" oljefilter.
I övrigt är det mesta samma som i A112 Abart/standard. Fiat 850 hade förresten omvänd rotationsriktning...  Den "moderna" versionen av motorn dök upp i Fiat 127 och Autobianchi/Lancia A112. Standardversionen var på 903 och 965cc om jag inte minns fel.
Abarthen tror jag är på 1049cc.

Under 1980-talet kördes Ladies Cup med A112 Abart och enligt uppgifter från en tekniker hos Fiats dåvarande huvudkontor i Sverige tilläts fri trimmning av motorerna med undantaget att man inte fick överladda, spetsa bensinen eller ända förgasarens halsdiametrer. Den skickligaste trimmaren lär ha kommit upp i drygt 90hk genom kambyte och portning av toppen. Det påstods också att sprickor i blocket förekom till följd av vibrationerna vid de höga varven.

Motorn är som sagt en 50-talskonstruktion i grunden. -Stötstänger, 3-lagrad vev och märklig form på insugskanalerna. Abarth-versionen på 1049cc är borrad maximalt så att
endast ca 6mm gods återstår mellan cylinderväggarna. Den är så kraftigt
strokad att man har fått fräsa uttag i blocket för åtminstone en av vevstakarna.
Slutligen är kamaxeln nedsvarvad mellan kammarna för att inte vevstaksöverfallen ska
slå i. Det är m.a.o. förbaskat trångt inuti och de olika urtagningarna ihop med en vevaxel
som säkert flexar en del vid höga varv kan säkert leda till utmattningssprickor.
Men innan det spricker har man förbaskat kul!

Om motorn sedan varvar upp till 6600 vet jag inte. Det hänger säkert mycket på ventilfjädrarna. Jag vet heller inte om det är andra fjädrar i Abarthversionen men jag har
inte sett någon som helst skillnad mot toppen i 903cc-motorn i Fiat 127 på 45hk.
Även kamaxeln verkar identisk eller åtminstone snarlik (förutom ursvarvningarna då),
troligt att den är något "vassare" då ökningen med knappt 150cc inte ensam lär
förklara effektökningen.

Den Abartmotor jag köpte på skroten för ca 15 år sedan var i gott skick förutom att flera
kamnockar var illa nedslitna. Jag monterade en 903cc-kam (ursvarvad förstås), gröpte ur
6cm3 ur vardera förbränningsrummet i toppen och avslutade med en liten turbosnurra
från Daihatsu Charade. Utan turbo tror jag kompressionssänkningen och standardkammen
gjorde att motorn gav ca 50hk. Efter mycket mickel med tryckkonvertering av förgasaren,
munstycksbyten och montering av intercooler gissar jag att motorn gav kring 90hk, men
då med betydligt större vridmoment än Ladies Cup-bilarnas sugmotorer.

Min turbo-Abart satt för övrigt baktill i en 30cm kortare Fiat 126! (finns i galleriet)
Kopplingen slirade sedan jag monterat laddluftkylaren och efter ett par sommrar började
jag blåsa topplockspackningar. Slutligen kärvade motorn ihop och jag sålde den.
Efteråt har jag insett att en stor begränsning satt i det felaktigt konstruerade avgasröret
första halvmetern efter turbon. Hade jag byggt röret rätt hade jag troligen eldat upp
kopplingen redan vid första starten... smile

Fan, nu blev jag sugen att försöka få tag på en hyfsad A112:a, eller åtminstone dess motor
för att återuppta projektet och se hur långt det går att driva. smile

406 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
#3
Ojdå...man tackar för novellen, där fick man lite mer kött på benen. Jo de e en skojig bil för pengarna(1500:-), ska montera 2" avgas nu eftersom originalen ändå läcker... så det iallafall låter som att den gick fortare hehe. Framtidsplaner är att hitta en extramotor o renovera/trimma men tills dess ska den få lite lack o fälgar o även lite billjud. Finns det fler med erfarenhet av denna bil....vore skoj o höra lite åsikter.
Mvh Tomas

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

32 Inlägg
5 januari 2007
#4
Tror det finns två till A112 Abarth på Garaget. Sedan kan du ju snegla på Fiat 127 också då det till stor del är samma bil i något mindre skitliten kostym. 127:ans 1050cc är dock en helt annan motor (OHC). 903cc och 965cc finns i både A112 och 127.
Välkommen att PM:a frågor.


Sök