Evildan skrev:
it_mutt skrev:
P1987 skrev:
Eeeeh, nä jag har inte råd med en Audi med TFSI. 5 liter motorolja i veckan blir rätt så dyrt i längden... Tur de har fina dieselmotorer.
Steptronic är vad jag kan förstå ungefär 8000% mer driftsäker än en DSG. Varför vet jag ej exakt, men det är uppenbart att det skiljer i konstruktion.
Volvos 8-stegade är en väldigt fin låda, väl i nivå med DSG. Har inte läst om några egentliga problem, men det kan hända att de är för nya fortfarande. Å andra sidan borde det finns oerhörda mängder av dessa lådor i alla nyare taxibilar som säkert har nått 30.000 mil, hade det funnits specifika problem hade man nog läst om dem.
Steptronic sitter i BMW, det är samma sak (vad jag vill ha för mig) som Audis Tiptronic, dvs "namnet" för att du kan växla automatlådan själv.
Och i grund och botten är en S-tronic i en Audi och VAGs övriga DSG:er samma sak. Notera att det är "i grund och botten". Detta som i; "de fungerar på samma sätt". Det är då inte samma låda.
Den 7-stegade S-Tronic-lådan är helt utvecklad av Audi, och har då inget gemensamt med VAGs DSG, mer än att det är just en "DSG"-låda (dvs principen). Audis "egna" är då, om jag inte har heeeeeelt fel i mina minnesbanker; DL501-7Q samt DL382-7F. Men, det kan vara som så att minnet sviker
- - Edit - -
Se där...
Hybridsmurfens inlägg kunde iaf bekräfta modellerna.
Jag blir som så ofta nyfiken och undrar över skillnaderna på vw dq250 och Audi dq250 som finns i A1 och A3 eller som dq 200 som finns i 2.0tfsi Passat och A6 exempelvis.
jag är låååångt ifrån expert på DSG-området. Men, jag har helt enkelt förstått det som så att när det går som "S-Tronic" så är det Audis egna, annars går det som just "DSG".
Vilka A6:or sitter den lådan i btw? Jag kan inte minnas att jag sett någon A6:a med DSG-typen av låda före typ...2013. Innan dess har jag bara sett CVT/Multitronic och Tiptroniclådorna (det är ju i sin tur en klassisk automatare med full växelfunktion)
Tittar man på A3:or med lådor av DSG-typ, så är det ju exempelvis som så att en A3 från...06, står listad som just "DSG", 07-08-något, övergår den till att kallas just S-Tronic.
Som sagt, det är bara så jag har fått för mig det hela.
- - Edit - -
jag har alltså inte "fått för mig" att Audi utvecklade en egen låda;
http://teknikensvarld.se/audi-s-tronic- … ar-130696/Utan då delen med "DSG" kontra "S-Tronic" som benämning och vad det innebär
- - Edit 2 - -
Känns som mycket feberyrande nu. Gör ett sista försök....
Det jag "har fått för mig" är alltså;
Om den benämns som "DSG" (som här;
http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A … febr05.pdf ) så är det just VAGs "gemensamma" DSG-låda
Om den istället benämns som "S-Tronic" (som här;
http://audipdf.h-kan.se/archivedfiles/A3.pdf ) så är det Audis "egna" variant.
Om det är rätt av mig, låter jag vara osagt.