3906
Sök

Köpa led-ramp eller två halogen-extraljus från Biltema?

204 Inlägg
18 januari 2017
Trådstartare
#1
Hur många watt ska en led-ramp från ebay vara på ungefär för att man liksom ska tycka att skiten lyser BRA på en skogsväg?

Funderar på en ramp eller två såna här från biltema..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000035063/

Vad ger bäst ljus?

Avstängd
10 388 Inlägg
18 januari 2017
#2
Det beror lite på vad du är ute efter.

Mycket i LED-väg lyser brett och starkt, men inte vidare långt. Är det längd som efterfrågas är tveklöst det mest kostnadseffektiva ett par halogenextraljus av något större modell. Och i nästa steg att xenonkonvertera dessa.

Ska man få "lite längd" på LED måste man åtminstone upp till 10W-lysdioder.


Skulle nog, och det enbart sett till ljuset (inte hur det passar på bilen osv), lägga till de där 20:-/extraljus och valt 9" ist.
Senast redigerat av it_mutt (18 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

204 Inlägg
20 januari 2017
Trådstartare
#3
Tack! Lutar åt biltema nu 😀

7 394 Inlägg
20 januari 2017
#4
köp xenon till dem,, halogen är för gamla ficklampor smile  är bara xenon å led som gäller för mig iaf  smile


86 Inlägg
21 januari 2017
#5
Led ramp är underbart på små krokiga vägar, men om du har bra helljus reflektorer original så funkar xenon helt perfekt, visst det är en starttid för de som är snälla mot kablage och styrsystem, men det är det värt.

Ej tillämplingsbart för h4 lampor i mitt tycke, eller andra med hel och halvljus i samma reflektor.

Kör själv xenon konverterade helljus på alla bilar.

På vinterbilen sitter det led ramp + snabbstarts xenon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/207/206679/206679-f6c2e09159bea4e51e65be36d247c448.jpg

Bmw E46 330i

7 444 Inlägg
21 januari 2017
#6
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

10 163 Inlägg
21 januari 2017
#7
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

Att jämföra äpplen och päron fungerar ju inte hade du haft två 100 wat led ramper så skulle det varigt en ärlig jämförelse.

Ja vid snö väder så tinar inte led rampen upp snön så den ligger utanpå men iallafall min led ramp lyser såpass starkt att den lyser igenom detta ljuset bli ju sämre självklart men det är ingen katastrof som man oroade sig för.

Gick från 240 med 6 xenon extraljus till v70 med xenon i helljuset och en led ramp båda har sina för och nackdelar.

stora fördelen med led är ju den jämna ljusbilden blir som en ljusmatta och det är behagligt.

Köper man en bättre led ramp har man ett ljus som är grymt brett men som även lyser långt (är väldigt sällan jag känner ett verkligt behov av mer längd)

Det sköna med extraljus är ju att om man har många kan man rikta ljuset mer fritt än led rampen där allting sitter fast i en bestämd vinkel. men detta är egentligen inte problem då led ramp sprider ljuset såpass bra ändå.

Ett annat plus med led ramp är att man kan ha den takmonterad och endå få ett snyggt utseende på bilen i motsats mot extraljus på taket som kräver en jeep eller pickup för att bli vettigt. och ljus på taket ger en grymt behaglig ljusbild.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 444 Inlägg
21 januari 2017
#8
Djo skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

Att jämföra äpplen och päron fungerar ju inte hade du haft två 100 wat led ramper så skulle det varigt en ärlig jämförelse.

Ja vid snö väder så tinar inte led rampen upp snön så den ligger utanpå men iallafall min led ramp lyser såpass starkt att den lyser igenom detta ljuset bli ju sämre självklart men det är ingen katastrof som man oroade sig för.

Gick från 240 med 6 xenon extraljus till v70 med xenon i helljuset och en led ramp båda har sina för och nackdelar.

stora fördelen med led är ju den jämna ljusbilden blir som en ljusmatta och det är behagligt.

Köper man en bättre led ramp har man ett ljus som är grymt brett men som även lyser långt (är väldigt sällan jag känner ett verkligt behov av mer längd)

Det sköna med extraljus är ju att om man har många kan man rikta ljuset mer fritt än led rampen där allting sitter fast i en bestämd vinkel. men detta är egentligen inte problem då led ramp sprider ljuset såpass bra ändå.

Ett annat plus med led ramp är att man kan ha den takmonterad och endå få ett snyggt utseende på bilen i motsats mot extraljus på taket som kräver en jeep eller pickup för att bli vettigt. och ljus på taket ger en grymt behaglig ljusbild.


Håller heeeeelt med.
Därför har jag sedan 2001 haft mina X-ljus på taket.
Sätter funktion före estetiskt.
Utom på 3 bilar där jag haft X-ljusen på A-stolparna p g a att garageportkarmen i höjdled endast är 210 cm.
Av mina 16 st 4x4-bilar har alla utom 2 haft X-ljus.
4 bilar jag köpt har haft s k bullbar med X-ljus i fronten.
Samtliga har ersatts med takbåge med X-ljus.
Till en bil köpte jag LED-ramper och monterade på takbåge.
LED-ramperna kostade ungefär 2.000:- och värmer nu en hylla i garaget.

Jag har läst att det numera finns runda LED-lampor med "förvärmning" så att snön/isen smälter.
Kanske blir det i en framtid sådana.
Man ska aldrig säga/skriva aldrig.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2017
#9
Djo skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

Att jämföra äpplen och päron fungerar ju inte hade du haft två 100 wat led ramper så skulle det varigt en ärlig jämförelse.

Ja vid snö väder så tinar inte led rampen upp snön så den ligger utanpå men iallafall min led ramp lyser såpass starkt att den lyser igenom detta ljuset bli ju sämre självklart men det är ingen katastrof som man oroade sig för.

Gick från 240 med 6 xenon extraljus till v70 med xenon i helljuset och en led ramp båda har sina för och nackdelar.

stora fördelen med led är ju den jämna ljusbilden blir som en ljusmatta och det är behagligt.

Köper man en bättre led ramp har man ett ljus som är grymt brett men som även lyser långt (är väldigt sällan jag känner ett verkligt behov av mer längd)

Det sköna med extraljus är ju att om man har många kan man rikta ljuset mer fritt än led rampen där allting sitter fast i en bestämd vinkel. men detta är egentligen inte problem då led ramp sprider ljuset såpass bra ändå.

Ett annat plus med led ramp är att man kan ha den takmonterad och endå få ett snyggt utseende på bilen i motsats mot extraljus på taket som kräver en jeep eller pickup för att bli vettigt. och ljus på taket ger en grymt behaglig ljusbild.

Är ju en smaksak. Personligen tycker jag att "allt" utom just pickuper/jeepar/dyl med extraljus (i alla dess former) på taket ser ut som redneck-Lasses bil (som skit alltså)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 163 Inlägg
21 januari 2017
#10
it_mutt skrev:
Djo skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

Att jämföra äpplen och päron fungerar ju inte hade du haft två 100 wat led ramper så skulle det varigt en ärlig jämförelse.

Ja vid snö väder så tinar inte led rampen upp snön så den ligger utanpå men iallafall min led ramp lyser såpass starkt att den lyser igenom detta ljuset bli ju sämre självklart men det är ingen katastrof som man oroade sig för.

Gick från 240 med 6 xenon extraljus till v70 med xenon i helljuset och en led ramp båda har sina för och nackdelar.

stora fördelen med led är ju den jämna ljusbilden blir som en ljusmatta och det är behagligt.

Köper man en bättre led ramp har man ett ljus som är grymt brett men som även lyser långt (är väldigt sällan jag känner ett verkligt behov av mer längd)

Det sköna med extraljus är ju att om man har många kan man rikta ljuset mer fritt än led rampen där allting sitter fast i en bestämd vinkel. men detta är egentligen inte problem då led ramp sprider ljuset såpass bra ändå.

Ett annat plus med led ramp är att man kan ha den takmonterad och endå få ett snyggt utseende på bilen i motsats mot extraljus på taket som kräver en jeep eller pickup för att bli vettigt. och ljus på taket ger en grymt behaglig ljusbild.

Är ju en smaksak. Personligen tycker jag att "allt" utom just pickuper/jeepar/dyl med extraljus (i alla dess former) på taket ser ut som redneck-Lasses bil (som skit alltså)

Kolla in min bil finns en bild med led ramp på där smile

Alltså ja lite redneck aktigt är det väl men ser mycket bättre ut med en led ramp än extraljus.

Men extraljus i fronten på en v70N blir ju inte heller vackert det ser också ut som vi bor på landet bar det lyser och så sticker extraljusen ut 15-30 cm extra i fronten och vem tycker det är snyggt ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2017
#11
Djo skrev:
it_mutt skrev:
Djo skrev:

Att jämföra äpplen och päron fungerar ju inte hade du haft två 100 wat led ramper så skulle det varigt en ärlig jämförelse.

Ja vid snö väder så tinar inte led rampen upp snön så den ligger utanpå men iallafall min led ramp lyser såpass starkt att den lyser igenom detta ljuset bli ju sämre självklart men det är ingen katastrof som man oroade sig för.

Gick från 240 med 6 xenon extraljus till v70 med xenon i helljuset och en led ramp båda har sina för och nackdelar.

stora fördelen med led är ju den jämna ljusbilden blir som en ljusmatta och det är behagligt.

Köper man en bättre led ramp har man ett ljus som är grymt brett men som även lyser långt (är väldigt sällan jag känner ett verkligt behov av mer längd)

Det sköna med extraljus är ju att om man har många kan man rikta ljuset mer fritt än led rampen där allting sitter fast i en bestämd vinkel. men detta är egentligen inte problem då led ramp sprider ljuset såpass bra ändå.

Ett annat plus med led ramp är att man kan ha den takmonterad och endå få ett snyggt utseende på bilen i motsats mot extraljus på taket som kräver en jeep eller pickup för att bli vettigt. och ljus på taket ger en grymt behaglig ljusbild.

Är ju en smaksak. Personligen tycker jag att "allt" utom just pickuper/jeepar/dyl med extraljus (i alla dess former) på taket ser ut som redneck-Lasses bil (som skit alltså)

Kolla in min bil finns en bild med led ramp på där smile

Alltså ja lite redneck aktigt är det väl men ser mycket bättre ut med en led ramp än extraljus.

Men extraljus i fronten på en v70N blir ju inte heller vackert det ser också ut som vi bor på landet bar det lyser och så sticker extraljusen ut 15-30 cm extra i fronten och vem tycker det är snyggt ?

Ja, det var ju absolut långt ifrån den värsta installationen jag sett ska jag ju erkänna.

Nej, jag personligen gillar inte extraljus alls (hur det ser ut alltså). Jag försöker dölja det så gott det går; på Likbilen satt den ledrampen innanför grillen, på A4:an sitter den under nummerplåten, så infälld det går. O jodå, det fungerar helt ok med 10gradersramper, även om det inte är optimalt. För min del är det mest för att kompensera upp den minimala fördröjningen mitt nuvarande xenonkitt i helljuset har.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Cupra_
21 januari 2017
#12
På passaten har jag en LED-ramp med 10st 10w. Rampen är böjd men linser/dioder är av typen spot för räckviddens skull.
Tycker att den fungerar riktigt bra faktiskt och den var enkel att installera och montera på bilen.
Kanske inte speciellt snyggt, men det spelar inte mig någon roll då det är en bruksbil.

10 163 Inlägg
21 januari 2017
#13
it_mutt skrev:
Djo skrev:
it_mutt skrev:

Är ju en smaksak. Personligen tycker jag att "allt" utom just pickuper/jeepar/dyl med extraljus (i alla dess former) på taket ser ut som redneck-Lasses bil (som skit alltså)

Kolla in min bil finns en bild med led ramp på där smile

Alltså ja lite redneck aktigt är det väl men ser mycket bättre ut med en led ramp än extraljus.

Men extraljus i fronten på en v70N blir ju inte heller vackert det ser också ut som vi bor på landet bar det lyser och så sticker extraljusen ut 15-30 cm extra i fronten och vem tycker det är snyggt ?

Ja, det var ju absolut långt ifrån den värsta installationen jag sett ska jag ju erkänna.

Nej, jag personligen gillar inte extraljus alls (hur det ser ut alltså). Jag försöker dölja det så gott det går; på Likbilen satt den ledrampen innanför grillen, på A4:an sitter den under nummerplåten, så infälld det går. O jodå, det fungerar helt ok med 10gradersramper, även om det inte är optimalt. För min del är det mest för att kompensera upp den minimala fördröjningen mitt nuvarande xenonkitt i helljuset har.

Får väll tacka för det då wink

Då är vi lika tycker inte det är snyggt heller men praktiskt när man kör på natten.

Ja det fungerar fint jag har 8 graders spridning och den är böjd lyser en 800 meter iallafall så jag är nöjd smile

Men jag plockar av lysen under sommaren då behövs dom inte så då får det vara cleant smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 394 Inlägg
22 januari 2017
#14
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

eehhh???? A stolparnas nederkant är i nedre kant på framrutan,, ursäkta men det tror jag ej på wink


10 163 Inlägg
22 januari 2017
#15
granadadr skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

eehhh???? A stolparnas nederkant är i nedre kant på framrutan,, ursäkta men det tror jag ej på wink

Beror väll på vad för bil det talas om till vissa jeepar finns sådana fästen att köpa färdiga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 394 Inlägg
22 januari 2017
#16
Djo skrev:
granadadr skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

eehhh???? A stolparnas nederkant är i nedre kant på framrutan,, ursäkta men det tror jag ej på wink

Beror väll på vad för bil det talas om till vissa jeepar finns sådana fästen att köpa färdiga.

det enda jag kan tänka mig det fungerar bra på är van,, lastbil smile  annars bländar det ju i huven,,


10 163 Inlägg
22 januari 2017
#17
granadadr skrev:
Djo skrev:
granadadr skrev:

eehhh???? A stolparnas nederkant är i nedre kant på framrutan,, ursäkta men det tror jag ej på wink

Beror väll på vad för bil det talas om till vissa jeepar finns sådana fästen att köpa färdiga.

det enda jag kan tänka mig det fungerar bra på är van,, lastbil smile  annars bländar det ju i huven,,

Finns Led som fokuserar ljuset längre fram så du slipper det.

Min gör det inte men sitter så tajt mot taket att jag varken har ljus i ruta eller huv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

7 444 Inlägg
22 januari 2017
#18
granadadr skrev:
torsen skrev:
Tänker du använda bilen vintertid i mörker ska inte tänka på LED.
Snön fryser fast på LED-lampor/ramper p g a a de inte avger någon värme.
Speciellt besvärligt om du ska placera LED fram i allmänhet och i synnerhet om du tänker montera lågt över eller under regskylten.
Men som blingbling går det bra med LED.

Har själv provat 2 x12-LED-ramper monterade på A-stolparnas nederkant.
Men de ersattes snabbt av ett par runda BOSCH BIG-Knickar med 100 Watt.

eehhh???? A stolparnas nederkant är i nedre kant på framrutan,, ursäkta men det tror jag ej på wink

Vare sig du tror på det eller ej så har jag haft det på Samurai, Wrangler och Defender.

Finns en bil som nääääästan har den placeringen av lampor = Fiat Multipla.

7 444 Inlägg
22 januari 2017
#19
Om nu LED-ramper skulle vara så bra, varför hade då ingen av tävlingsbilarna i årets Monte Carlo-rally det?
Såvitt jag kunde se, rätta mig gärna om jag har fel.
Tror inte det är en kostnadsfråga för rally-teamen.
Snarare att man vill ha det bästa finns.
Eller?

10 163 Inlägg
23 januari 2017
#20
torsen skrev:
Om nu LED-ramper skulle vara så bra, varför hade då ingen av tävlingsbilarna i årets Monte Carlo-rally det?
Såvitt jag kunde se, rätta mig gärna om jag har fel.
Tror inte det är en kostnadsfråga för rally-teamen.
Snarare att man vill ha det bästa finns.
Eller?

Såg inte allt därifrån men jag såg när dom körde mörker körning inifrån kupen och det ljuset var inte det bästa på den bilen får jag lov att säga.

Sen beror det på vad man är ute efter och extraljus är beprövat och funkar ypperligt och finns i massa varianter precis som led nuförtiden.

Varför skulle jag säga att led är så bra när jag själv åkt med 6 xenonkonverterade extraljus.

Extraljusen har sina fördelar led har sina sen är det en avvägning. På min v70 ville jag slippa extraljus i fronten därav led ramp och jag är nöjd med den smile

Vet att dom inom rally av någon anledning gärna har gult ljus och gula glasögon när dom kör för det ska hjälpa att se snökanter och dylikt.

och är det ett gult ljus man är ute efter så är led så långt ifrån som du kan komma.

Sen vet jag inte vad för extraljus dom har eller om någon har led ramp ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök