19 januari 2017
Trådstartare
Tjohejj,
Jag har en peugeot 3008 som jag håller på bli helt galen över.
Problemet är en sporadiskt ojämn tomgång, som av någon anledning aldrig visar sig när jag lämnar in bilen på verkstaden. Felet visar sig oftast när jag kallstartat bilen & kör iväg en liten bit, och sedan står still på tomgången, då rör sig varvmätaren lite & bilen huckrar. ibland rör den sig ännu mer, vilket ger mer hucker givetvis. Ibland går den helt jämnt när bilen är kall, men däremot om jag varmkört den & stannar utanför garaget & väntar på att porten ska åka upp så huckrar den där istället. Ofta är det inga som helst problem, tomgången går helt jämn & bilen går som en klocka, men felet gnager på psyket så jag kan inte bara lämna det!
Min lokala peugeot verkstad har uppdaterat mjukvara, bytt kamkedje-sträckare, hällt i massa rengörings-medel, bytt tändstift, bytt ventilkåpa (dom hittade tydligen något vacuum-släpp där) men felet går inte till sig! Bilen visar heller aldrig några felkoder. Har inte råd att betala för massa felsökningskostnader då dom aldrig hittar felet (byte av ventilkåpan gick på över 6000), så jag frågar nu er om ni har några tips om vad det kan vara?
Bilen är en Peugeot 3008, 1.6 Turbo (bensin) och har gått 18.000 mil. Detta fel har dock varit ganska länge (säkert runt 1500-2000 mil).
Hjälp mig innan jag får psykbryt!
Tack på förhand!
[We must all hang together, or assuredly we shall all hang separately]