3058
Sök

E24 -Wankel Shark

500hk Bmw e24 med Mazda 13b bi-turbo under huven.

61 063 Visningar
Uppdaterades senast 9 juni 2018
480 Inlägg
15 februari 2017
#21
Smaskigt! big_smile


95 Inlägg
21 februari 2017
Trådstartare
#22
Dags för en uppdatering!

Hittade lite rost i golvet när jag förberedde kupén för lack, någon hade lyckats gömma rosthålet under en kaka glasfiber och lite spackel! :o


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-7703c7e26da35b7bfb7d36f4e62ac91a.jpg


Blev inte de snyggaste svetsarna, men det är tätt i alla fall! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e68c656371dcb12772a44d3f40c6c9d8.jpg

Sen har jag hängt i en rasad 13b motor, för att kunna bygga nytt grenrör utan att riskera förstöra motorn som ska användas.
Grenröret från den bakre rotorn krockade tyvärr med höger ramben, så det blev till att modifiera.
Blir nog singelturbo nästa sommar o_O
Ser ut att bli ganska okej med utrymme under huven! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e27874fac1d7bbda1328a88ecab55b18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-0fd4c4f7864ddcb518285bd3f1c35755.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-ece393b532d0310daf7e658f263a866e.jpg

Utöver det så är nu alla kablar till belysning m.m uppmärkta och redo att kopplad in på nya säkringsdodor!

Har även lackat torpedvägg och golvet invändigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-0cb59167086a22e27484c21e3eebc5e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-c9e013dc10f20935866ed68bd9c8cf8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-d330d6231d7e4be1157ec3eed1c986ed.jpg

95 Inlägg
23 februari 2017
Trådstartare
#23
Svetsade två fästen till frontplåten idag, tänkte att dom kanske kunde få agera kylarfästen också.
Sen valde min svets att säga upp sig.. sad

Inte så snyggt, men ack så funktionellt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-c052ec0d869760ef69ed04a9a300324b.jpg

Utan svets blev det svårt att slutföra grenrören, så jag övergick till eldragningen istället.
Bockade till ett fäste till säkringsdosorna och kopplade in alla matarkablar för tändnings +.

Ska sen försöka hitta nåt lämpligt relä som ska mata alla dessa kablar med ström, direkt + från batteriet till reläet och en signalkabel från tändningslåset till reläet tänkte jag.

Instrumentbrädan åkte in igen också, permanent denna gång hoppas jag!


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-b7b64151df019fca8e4581025e1c99de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-bd6ed366e6faa3a273314fb8f739e4f1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-e1cc3554bc69053ce30c75c1489a896e.jpg

95 Inlägg
25 februari 2017
Trådstartare
#24
40L fuelcell installerad i reservhjulsbaljan!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9ad89cbb0ceb9b479837536ffc9baf46.jpg

Bränslepumpen får med andra ord sitta under bilen.

Har väll inte så mycket mer att uppdatera om idag..

Har beställt en massa AN-kopplingar till bränslesystemet som jag väntar på, tror även jag ska beställa AN till oljekylning och oljeledningar till turboaggregaten smile

70 Inlägg
25 februari 2017
#25
Jag följer projektet smile jag har sett denna bil stå vid Helins pizzeria länge så de va kul o se denna tråd! big_smile kör hårt!


95 Inlägg
26 februari 2017
Trådstartare
#26
EGGxDesign skrev:
Jag följer projektet smile jag har sett denna bil stå vid Helins pizzeria länge så de va kul o se denna tråd! big_smile kör hårt!

Ja det stämmer bra det big_smile
Man är ju bofast i en av lägenheterna ovanför pizzerian och anställd på firman som håller till under pizzerian smile

Ja, jag hoppas på att få provköra den innan sista mars i alla fall.. kan eventuellt vara önskedrömmande ;D

95 Inlägg
26 februari 2017
Trådstartare
#27
Har tyvärr inte blivit allt för mycket gjort denna helg, motor och låda är urplockat igen.
Då REW motorn inte har samma motorfästen som den andra motorn (den som ska användas) så väljer jag att göra klart motorutrymmet och sen hänga i rätt motor permanent.
Blir lättare att måtta in kardanaxel och bygga genrör på så vis.

Motorplåten som ska agera främre motorfäste m.m är nu 99% klar!
Kapade den till önskade mått med en vanlig sänksåg med träklinga.

Tror det blev ett helt okej resultat, spillbitarna från vardera sida är i alla fall identiska smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-473e344c6aa574dc8fea4ef490686b69.jpg

Påbörjade tillverkningen av min fuelrail sen.
Då spridarna inte sitter i en rak linje på insuget så kommer Jag att gängs in An-6 anslutningar i railen och sen dra 4st slangar till spridarna.
Har än så länge bara borrat hålen för utgångarna, och gängat M22x1,5 på matning och retur.

M22x1,5 gängtapp va inte helt gratis på Ahlsell, så då blev det en tur till Biltema istället.. Körv fick man också! ..det har dom inte ens på Ahlsell..
999:- för denna sats!




https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-018aa4174f5cb8a21388d20892b580be.jpg

95 Inlägg
28 februari 2017
Trådstartare
#28
Blev en produktiv dag i garaget idag!
Motorn, frontkåpan på motorn och vattenpumpen blev lackad.
Va till Siferts i Västberga och inhandlade lite svarta insexbultar (kulör svart) och mässingsbrickor!

Belt-drive drivningen är delvis monterad och klar! Tog sin lilla tid att passa in den på en gammal "rx3" motor, men det blev riktigt bra när det va klart måste jag säga!
Bild på detta komma när motorn är helt klar.

Motorutrymmet fick också lite färg, dock inget seriöst då allt ska bytas ut nästa vinter..


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-fb1b3de10d22bf5a75ea55f704f86192.jpg

Det va allt för idag tror jag! smile
Senast redigerat av victorfrisk (28 februari 2017)

95 Inlägg
1 mars 2017
Trådstartare
#29
Update time!
Har spenderat större delen av dagen i garaget och fått en hel del gjort!
Alla dessa småsaker som man tänker att ska ta 5minuter att fixa.. :o
Satt säkert i 3 timmar och bökade med remdriften till vattenpump och generator.. Allt blev lite offset då triggetskivan gör att vevaxeldrevet ej hamnar så nära frontkåpan som det är tänkt, vilket i sin tur resulterar i att jag fick göra distanser till vattenpumpen och kapa bort en bit ur blocket vid generatorns infästning..

Gjorde även två fästen till fuelrailen och provmonterade den smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-819b4b93ed77a33d36eaa3b9c5ea5d96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-a20d8b9e0b05527f67730d46d4e2ea23.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-9a3d69e6e317db2628a9f4ec9ec1a98c.jpg

Sen blev det en sväng ut till stenhamra utanför Ekerö för att hämta bränslepump och lite papper till insprutningen.
Sen vidare till Huddinge för att köpa två coilovers från en E39, tänker att dom kanske kan passa bra bak på e24an smile

Även oljekylare och lite An-kopplingar kom det på posten idag!
Senast redigerat av victorfrisk (1 mars 2017)

95 Inlägg
3 mars 2017
Trådstartare
#30
Motor, låda, fuelrail och BTR på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-5e47803bde0b0e56811c360471091530.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-6fdde90d87d912d2c13f1dad67460f6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-ba69326e520ef45c9d918fa4a75bf97b.jpg

så äre!
872 Inlägg
3 mars 2017
#31
Det blir skillnad på utrymme i motorrummet med en vankel ist. för bmw 6a big_smile kan du nyttja platsen för en herrejösses Turbo! wink

Preem lägges såklart. cool och udda projekt

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

95 Inlägg
4 mars 2017
Trådstartare
#32
SpendeX skrev:
Det blir skillnad på utrymme i motorrummet med en vankel ist. för bmw 6a big_smile kan du nyttja platsen för en herrejösses Turbo! wink

Preem lägges såklart. cool och udda projekt

Ja plats finns det gott om nu, även viktfördelningen lär ha påverkats positivt big_smile
Nästa år blir det nog singelturbo, blev trångt med två aggregat och dubbla downpipes.
Remturbo och PP poertning kanske ^^

så äre!
872 Inlägg
4 mars 2017
#33
om du leder ut turbon framför motorn så kan du nog få plats med en rejäl pjäs big_smile

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen

95 Inlägg
4 mars 2017
Trådstartare
#34
Idag blev grenrören klar smile
Blev tight som fan med dubbla 16t aggregat och dubbla downpipes!
Känns som att en värmesköld mot insuget måste tillverkas om inte bränslet ska ånga bort innan det når spridarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-c4fe07ab4135453d9a301d528c6c0ed9.jpg

Stötte också på projektets första riktiga bakslag!


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-1eef7e6c22bd237147b351039feecf26.jpg

95 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#35
Fick kuggstångsstyrningen levererad idag!
Tror bestämt jag behåller ratten! big_smile
Känns lite motbjudande att åka med Volvo aggregat och styrning när man är Saab nörd :o

Kommer att bli lite bump-steering då Volvon har ca:15cm bredare mellan länkarmsinfästningarna än vad min 630 har..
Eventuellt går det att montera kuggstången framför motorn då casterstagen har bredare mellan infästningspunkterna än länkarmarna..
..Får fundera vidare på det..


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-181479ed666fcc73cc7d88bdca346001.jpg

Efter att ha funderat över styrningen allt för länge så övergick jag till att svetsa diffen, så man får drivning på båda bakhjulen!

Bromsrengöring och svets framplockad, skruvat av kåpan på klumpen och bemöts då av denna syn..


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-7d6734c3b78a6ec21ab3a580d567934b.jpg

Jag avstod att svetsa i diffen om någon undrade.. smile LSD diff blir nog trevligare än AGA-diff.

95 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
#37
Rovers skrev:
Men lyllos dig...  LSD e ju mumma

Ja ibland ska man ju ha lite flyt å! big_smile

95 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
#38
Efter massa huvudkli och några uppgivna suckar så valde jag att slopa volvostyrningen..
Jag kan helt enkelt inte leva med att det finns nåt som har med Volvo att göra i min Bmw..
Blir istället två rep från vardera styrled som sen viras några varv runt rattstången.

Skämt åsido, Volvo styrningen blev på tok för bred mellan lederna och en massiv bump-stering skulle ha varit oundviklig.
Ringde istället och rådfrågade Roger på MotorNord, som har 100% bättre koll på Bmw än mig smile
Lösningen blev då en E36 servostyrning som har ganska exakt samma avstånd mellan lederna som länkarmsinfästningarna på e24/(E12)!

Sen är frågan om man ska åka med "parallel steering" eller "true ackerman" som original?..

Mer då..
- Avgassystemet är nu klart.
- kardanaxeln är kapad i rätt längd.
- Har påbörjat tillverkningen av oljefilterflyttaren, en 10mm aluplåt med dubbla An-10 kopplingar som sen skruvas fast där oljefiltret satt original.
- Kylaren är monterad.

Tror det va allt för idag.. smile

95 Inlägg
12 mars 2017
Trådstartare
#39
Kardanaxel är nu inpassad och ska postas upp till Sundsvall för svetsning och balansering.
Väljer att lämna det jobbet till min far så det blir gjort på rätt sätt!


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-5f94747886780482a215168228e3a46f.jpg

Helgen har annars bjudit på massa kabeldragning.. "Powerd by Biltema" big_smile
återstår inte allt för mycket el nu.
All belysning är klar förutom backljuset, återstår bara att dra ner kablarna till lådan smile
Insprutning, tändspolar, Kupéfläkt, servopump, vidrutespolning och ljudhorn återstår att koppla in.


https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-304efc921bc5f8237b841d3f82cfb9f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181154/181154-561df9ba29b6016e2522d0590e1ac332.jpg

"Att-göra-listan" börjar sakta men säkert krympa!
Största dilemmat är väll att bytta ut snäckstyrningen till kuggstång.. Men det ska nog gå bra! smile
Senast redigerat av victorfrisk (12 mars 2017)

505 Inlägg
12 mars 2017
#40
Satan så prydligt, själv bävar jag inför dagen då elektricitet ska tränga sig in i mitt bygge tongue



Sök