De senaste åren har jag alltmer ofta kommit på mig själv med att försöka köra så bensinsnålt som möjligt och nu har jag till slut insett att jag nog inte kommer att få fullständig sinnesro i en 1700kg tung bil med V6a (Lexus IS 250). Jag har visserligen lyckats köra den till Kungshamn och tillbaka på en tank, med en snittförbrukning på 0,67 L/mil, men vanligtvis dricker bilen betydligt mer.
I vilket fall som helst har jag börjat spana på miljöbilar och jag har mer eller mindre bestämt mig för att byta bil i sommar. Det jag däremot inte bestämt är vilken bil jag ska ha. Följande modeller har jag tittat på:
1. Lexus IS 300h (F-Sport eller Executive)
Eftersom jag varit supernöjd med både första och andra generationens Lexus IS känns det förstås naturligt att snegla åt den tredje. Modellen och dess utrustning har jag stenkoll på och den största anledningen till att jag inte redan köpt en är priset. Bilen jag köper ska vara ordentligt utrustad (återkommer till det) och ha gått mindre än ca. 8000 mil, vilket innebär en prislapp på omkring 200-250 000kr. Ett fullt rimligt pris tyckte jag innan jag insåg att en sprillans ny Auris Touring Sports Hybrid Executive går att få för ungefär samma peng.
+ All utrustning jag önskar finns
+ Drivlinan är starkare än i Toyota-hybriderna, vilket jag tror gör CVT-lådans inverkan på bensinmotorns varvande mindre påtaglig. Antingen det, eller så beror det på att Lexus kör artificiellt motorljud i högtalarna.
+ Designen (jag gillar den i alla fall)
+ Driftsäkerheten
- Förhållandevis dyr
- Den finns endast som sedan
- Av någon anledning var det inte så många som valde till PCS/ACC (autobroms och adaptiv farthållare), vilket gör exemplar med detta tillval något sällsynta.
2. Toyota Auris Touring Sports Hybrid (Executive)
Denna har jag fått upp ögonen för på sistone. Jag har inte full koll på varför den kostar mindre än Prius, men vad jag förstått är den laddad med lite färre finesser. Den är cirka 100 000kr billigare än de IS 300h jag tittat på, men då är det årsmodellerna 2013-2014 som gäller. Jag vill gärna har Toyota Safety Sense, vilket innebär att jag behöver en -15(?) eller nyare och då går priset upp en del. Dock inte lika mycket som för motsvarande Lexus.
+ Lastutrymmet
+ Priset
+ Driftsäkerheten
Nackdelar?
3. Toyota Prius III Plug-in (Executive)
Prius Plug-in känns lockade för att jag ser framför mig hur jag nästan skulle kunna köra till och från jobbet på bara el, då jag har möjlighet att ladda bilen både hemma och på jobbet. I nuläget består min resväg till jobbet av 15km landsväg (90 och 70km/h) och 10km motorväg (110km/h), men skaffar jag en hybrid lägger jag förmodligen om rutten så att 10km motorväg i stället blir 5km stadskörning. Jag blir dock inte riktigt klok på hur fort man kan köra en Prius Plug-in med endast elmotorn. I vissa artiklar står det 100km/h medan det i produktbladet står ”Cirka 25 km med en hastighet upp till 85 km/t”. Innebär det att man förväntas komma cirka 25km så länge man håller sig under 85km/h, eller att man inte alls kan köra fortare på bara el?
+ Extremt låg bensinförbrukning om man sköter laddningen av batterierna
+ Skojiga finesser såsom HUD mm.
+ Adaptiv farthållare och autobroms verkar ingå i Executive-paketet (?)
+ Driftsäkerheten
- Förhållandevis kort räckvidd med eldrift
- Ohyggligt ful interiör (min personliga åsikt förstås)
4. Mitsubishi Outlander PHEV
Outlander vet jag absolut minst om, men den angivna räckvidden 52km på el borde definitivt räcka för att ta mig till jobbet, oavsett väder. En Outlander PHEV med omkring 8000 mil på mätaren går att få tag i för drygt 200 000kr, vilket är lockande, men modellen är så pass ny att ingen riktigt vet hur den kommer att fungera efter 7-8 år av körning i vårt klimat. Toyotas HSD är ju väl beprövad och har visat sig vara fantanstiskt driftsäker.
+ Tillräcklig räckvidd för att jag förmodligen skulle kunna köra den uteslutande på el till vardags
+ Stor och rymlig
+ Kan köras i upp till 120km/h på el
- I det närmaste obeprövad (?) drivlina, oklar driftsäkerhet(?)
- Stor och tung och rimligtvis rätt törstig när batternivån är låg
- Jag har ingen etablerad kontakt med någon Mitsubishi-verkstad (vet inte om det ens finns någon i min hemstad)
Jag har följande krav på utrustning i min nästa bil: (1-3 brukar hänga ihop)
1. Navigator
2. Backkamera
3. Bluetooth-telefoni
4. Keyless entry/drive
5. Parkeringssensorer fram och bak
6. Regnsensor
7. En bra stereo (i min nuvarande IS 250 har jag Mark Levinson-stereon med 14 högtalare och det skulle kännas tråkigt att byta till en bil med sämre ljudsystem)
Utöver ovanstående krav har jag även dessa önskemål om utrustning:
1. Autobroms och adaptiv farthållare (Nästan ett krav, men jag skulle kunna leva utan)
2. Automatiskt avbländande helljus
3. Lane assist
Nu hoppas jag på att någon ska orka läsa igenom vad jag skrivit och försöka hjälpa mig med att bestämma mig för någon av dessa bilmodeller. Förslag på andra bilar är förstås också välkomna, men det ska mycket till för att jag ska lämna Toyota/Lexus för något annat märke.
Stort tack på förhand!
I vilket fall som helst har jag börjat spana på miljöbilar och jag har mer eller mindre bestämt mig för att byta bil i sommar. Det jag däremot inte bestämt är vilken bil jag ska ha. Följande modeller har jag tittat på:
1. Lexus IS 300h (F-Sport eller Executive)
Eftersom jag varit supernöjd med både första och andra generationens Lexus IS känns det förstås naturligt att snegla åt den tredje. Modellen och dess utrustning har jag stenkoll på och den största anledningen till att jag inte redan köpt en är priset. Bilen jag köper ska vara ordentligt utrustad (återkommer till det) och ha gått mindre än ca. 8000 mil, vilket innebär en prislapp på omkring 200-250 000kr. Ett fullt rimligt pris tyckte jag innan jag insåg att en sprillans ny Auris Touring Sports Hybrid Executive går att få för ungefär samma peng.
+ All utrustning jag önskar finns
+ Drivlinan är starkare än i Toyota-hybriderna, vilket jag tror gör CVT-lådans inverkan på bensinmotorns varvande mindre påtaglig. Antingen det, eller så beror det på att Lexus kör artificiellt motorljud i högtalarna.
+ Designen (jag gillar den i alla fall)
+ Driftsäkerheten
- Förhållandevis dyr
- Den finns endast som sedan
- Av någon anledning var det inte så många som valde till PCS/ACC (autobroms och adaptiv farthållare), vilket gör exemplar med detta tillval något sällsynta.
2. Toyota Auris Touring Sports Hybrid (Executive)
Denna har jag fått upp ögonen för på sistone. Jag har inte full koll på varför den kostar mindre än Prius, men vad jag förstått är den laddad med lite färre finesser. Den är cirka 100 000kr billigare än de IS 300h jag tittat på, men då är det årsmodellerna 2013-2014 som gäller. Jag vill gärna har Toyota Safety Sense, vilket innebär att jag behöver en -15(?) eller nyare och då går priset upp en del. Dock inte lika mycket som för motsvarande Lexus.
+ Lastutrymmet
+ Priset
+ Driftsäkerheten
Nackdelar?
3. Toyota Prius III Plug-in (Executive)
Prius Plug-in känns lockade för att jag ser framför mig hur jag nästan skulle kunna köra till och från jobbet på bara el, då jag har möjlighet att ladda bilen både hemma och på jobbet. I nuläget består min resväg till jobbet av 15km landsväg (90 och 70km/h) och 10km motorväg (110km/h), men skaffar jag en hybrid lägger jag förmodligen om rutten så att 10km motorväg i stället blir 5km stadskörning. Jag blir dock inte riktigt klok på hur fort man kan köra en Prius Plug-in med endast elmotorn. I vissa artiklar står det 100km/h medan det i produktbladet står ”Cirka 25 km med en hastighet upp till 85 km/t”. Innebär det att man förväntas komma cirka 25km så länge man håller sig under 85km/h, eller att man inte alls kan köra fortare på bara el?
+ Extremt låg bensinförbrukning om man sköter laddningen av batterierna
+ Skojiga finesser såsom HUD mm.
+ Adaptiv farthållare och autobroms verkar ingå i Executive-paketet (?)
+ Driftsäkerheten
- Förhållandevis kort räckvidd med eldrift
- Ohyggligt ful interiör (min personliga åsikt förstås)
4. Mitsubishi Outlander PHEV
Outlander vet jag absolut minst om, men den angivna räckvidden 52km på el borde definitivt räcka för att ta mig till jobbet, oavsett väder. En Outlander PHEV med omkring 8000 mil på mätaren går att få tag i för drygt 200 000kr, vilket är lockande, men modellen är så pass ny att ingen riktigt vet hur den kommer att fungera efter 7-8 år av körning i vårt klimat. Toyotas HSD är ju väl beprövad och har visat sig vara fantanstiskt driftsäker.
+ Tillräcklig räckvidd för att jag förmodligen skulle kunna köra den uteslutande på el till vardags
+ Stor och rymlig
+ Kan köras i upp till 120km/h på el
- I det närmaste obeprövad (?) drivlina, oklar driftsäkerhet(?)
- Stor och tung och rimligtvis rätt törstig när batternivån är låg
- Jag har ingen etablerad kontakt med någon Mitsubishi-verkstad (vet inte om det ens finns någon i min hemstad)
Jag har följande krav på utrustning i min nästa bil: (1-3 brukar hänga ihop)
1. Navigator
2. Backkamera
3. Bluetooth-telefoni
4. Keyless entry/drive
5. Parkeringssensorer fram och bak
6. Regnsensor
7. En bra stereo (i min nuvarande IS 250 har jag Mark Levinson-stereon med 14 högtalare och det skulle kännas tråkigt att byta till en bil med sämre ljudsystem)
Utöver ovanstående krav har jag även dessa önskemål om utrustning:
1. Autobroms och adaptiv farthållare (Nästan ett krav, men jag skulle kunna leva utan)
2. Automatiskt avbländande helljus
3. Lane assist
Nu hoppas jag på att någon ska orka läsa igenom vad jag skrivit och försöka hjälpa mig med att bestämma mig för någon av dessa bilmodeller. Förslag på andra bilar är förstås också välkomna, men det ska mycket till för att jag ska lämna Toyota/Lexus för något annat märke.
Stort tack på förhand!
0
0
0
0