3014
Sök

Hjälp ! AUDI har kan inte laga min bil ! 6 månader och inte klara!

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
12 juli 2017
#41
Har för mig att verkstaden får reparera samma fel 3ggr. Sen kan kunden kräva skälig kompensation/återköp av bil.


Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
12 juli 2017
#42
Tycker du ska försöka lämna bilen till Audi Hammarby i sthlm och kräv att få Björn att skruva. Är den duktigaste s/rs mekanikern jag vet. Vet att det är långt bort men i det här fallet är det fan värt det.


1 271 Inlägg
12 juli 2017
#43
Jag tror grejen är, men det ska ju inte drabba konsumenten, att grabbarna med kepsen bak och fram i verkstaden inte är tillräckligt utbildade på dessa bilar. Det säljs för få i Sverige. Det finns i regel en enda "Mastertech" per verkstad som kan lite mer än att byta bromsklossar. Sen är det ju helt sjukt att det ändå kostar 2500kr i timmen för dessa reservdelsbytare.

Jag har haft många och långa hetsiga diskussioner med märkesverkstaden när jag körde Touareg. De kunde helt omöjligt förstå, att när jag köper en premiumbil för 700tkr förväntar jag mig en premiumbil service. Ändå hämtar jag ut en bil efter garantireparationer som är skitigare än när jag lämnade in den. Det kommer aldrig funka på nåt annorlunda sätt utan att ha dedikerade tekniker för dessa bilar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

18 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#44
mats757 skrev:
Verkstaden sa att det var fel på ett tändstift. Va var det för fel på stiftet?
Verkstaden sa att det var fel på motorn. Va var det för fel på Motorn?

Ytterst allvarligt att dom bara byter lite delar på måfå....
Var finns den "gamla" motorn?  Borde rimligtvis vara din egendom.

Dom hade bestämt sig för att det behövde bytas stift innan dom fick in bilen!
diagnos över telefon "sånt som händer".

I så fall är det ju mtrlfel och/eller konstruktionsfel om grejorna
lägger av innan sevice intervallet ?

Kolla med era försäkringsbolag, om bilen stannar och behöver bärgas
(till verkstad som frskr bolaget väljer) och reparatonen är över en viss gräns
så skall försäkringen gälla, står det i mina avtal (troligen liknande för övriga bolag)

Men då säger dom plötsligt att tändstift och byte inte ersätts av försäkringen,
även om den lagt av och behöver bärgas!

Detta även om man följt serviceplanen och det är nästan 1000 mil till
nästa service då stiften skall bytas första gången.

Dessutom hjälpte ju inte byte av stift för 8000kr,
3 dagar senare var det ju dags för bärgare igen,
för exakt samma fel.

I avtalen står att man måste begära skriftligt innan att man vill ha delarna
som verkstan byter ut.

Vid den tidpunkten trodde jag fortfarande att dom visste vad dom höll på med.

Felbeskrivningen andra försöket, spår av olja i en cylinder -> vi byter motor.

Ingen som funderade på vilken väg olja kan komma in fel väg,
tänka ingår inte längre i mekutbildning, OBD instrument och google
verkar vara metoden numera, sedan skall ju verkstan göra max vinst.
prata omkull kunden och/eller försäkringsbolaget om dyraste metoden = bäst vinst.

18 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#45
En komisk detalj ur mötet där Servicechefen var med.

Han förklarde att för att inspektera inne i cylindrarna så plockar man ur stiften
och på AUDI Göteborg använder man ett "oscilloscope" !

Det är ett mätinstrument för elektronik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oscilloscope

På vanliga verkstäder brukar man använda endoscope
för att visuellt inspektera i trånga utrymmen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Endoscope

Kan ju förklara varför dom har problem med att hitta felet.

4 146 Inlägg
12 juli 2017
#46
LuradAvAudi skrev:
En komisk detalj ur mötet där Servicechefen var med.

Han förklarde att för att inspektera inne i cylindrarna så plockar man ur stiften
och på AUDI Göteborg använder man ett "oscilloscope" !

Det är ett mätinstrument för elektronik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oscilloscope

På vanliga verkstäder brukar man använda endoscope
för att visuellt inspektera i trånga utrymmen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Endoscope

Kan ju förklara varför dom har problem med att hitta felet.

Jag använder endoskop gansak ofta i mitt arbete när jag inspekterar ljuddämpare. Vi har ett dyrt instrument för närmare 200K.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna se med det endoskopet som ett vanligt kompprov inte skulle visa på.
Visst, man kan se sprickor i kolvar eller om kolven kanske nypt eller skurit i cylindern.

Men detta kan man allt få tydligare indikation på med ett vanligt komptest skulle jag säga.

Verkar tyvärr vara riktiga klåpare på den verkstaden:(


18 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#47
zemet skrev:
LuradAvAudi skrev:
En komisk detalj ur mötet där Servicechefen var med.

Han förklarde att för att inspektera inne i cylindrarna så plockar man ur stiften
och på AUDI Göteborg använder man ett "oscilloscope" !

Det är ett mätinstrument för elektronik:
https://en.wikipedia.org/wiki/Oscilloscope

På vanliga verkstäder brukar man använda endoscope
för att visuellt inspektera i trånga utrymmen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Endoscope

Kan ju förklara varför dom har problem med att hitta felet.

Jag använder endoskop gansak ofta i mitt arbete när jag inspekterar ljuddämpare. Vi har ett dyrt instrument för närmare 200K.

Jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna se med det endoskopet som ett vanligt kompprov inte skulle visa på.
Visst, man kan se sprickor i kolvar eller om kolven kanske nypt eller skurit i cylindern.

Men detta kan man allt få tydligare indikation på med ett vanligt komptest skulle jag säga.

Verkar tyvärr vara riktiga klåpare på den verkstaden:(

För oss hobby pulare finns ju enklare billigare typ Biltemas
USB kameror, sök på inpektion, 400-1000kr,
inte i närheten av proffsutrustningen, men man ser ju vart spåren går.

*Tänker* man lite i det här fallet, om man "hittar olja i en cylinder"
vilken väg kan oljan komma ?
underifrån, kolvringar som pajat eller spruken kolv, tydliga spår och missljud,
ovanifrån, 2 vägar, via dåliga ventilpackningar, brukar bara ge lite blårök,
mer troligt olja via insuget, tex. vevhusventalionen, gammal klassiker på
många motorer från många tillverkare.
SAAB hade tex. en 2 liters motor som dom hade recall 3 ggr med byte till
nykonstruerade oljeseparatorer och backventiler mm.

18 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#48
Ahmedo91 skrev:
Är det bara jag som tycker att LuradAvAudi ska ringa till ARN och kolla om de kan pröva fallet?

Jag har även för mig att konsumentköplagen gäller då bilen är köpt av handlare. Och enligt konsumentköplagen så har man 3 års reklamationstid från köpedagen.

Läs gärna mer på följande sida:

http://www.hallakonsument.se/klaga-angr … e-ar-nojd/

Konsumentverket brukar undvika bilärenden :-(

Dessuom gäller 1 o 3 årsreglerna bara helt nya varor.
Inom ett år skall tillverkaren visa att du gjort nått dumt med varan
annars är dom helt ansvariga.
2-3 år då måste du kunna hävda att det är ett urspungsfel/tillverkningsfel el. liknande,

I alla dessa fall får säljaren och/eller tillverkaren försöka fixa felet ett par gånger
eller i vissa fall byta ut varan till motsvarnde, efter det har man rätt att häva köpet.

Så jag har hamnat utanför alla dom skyddsnäten, verkar vara ett stort svart
konsumenthål efter det.

Om man köper en "begagnad" (i nån mening) av en handlare så kan man
bara få lag rätt om nått fel man kan påvisa fanns när varan såldes,
oklart hur långt efter man kan reklamera i det fallet, blir ofta ord mot ord
om tillståndet på varan vid köpet.

18 Inlägg
12 juli 2017
Trådstartare
#49
Orangebullit skrev:
Tycker du ska försöka lämna bilen till Audi Hammarby i sthlm och kräv att få Björn att skruva. Är den duktigaste s/rs mekanikern jag vet. Vet att det är långt bort men i det här fallet är det fan värt det.

Bor på bästkusten :-) Götet,
så det är lite långt till baksidan, jag hade väldigt gärna anlitat nån indie mek nu
(finns en del men dom är svåra att hitta, dom har mycket at göra)
för att få det riktiga felet avhjälpt och dumpat räkningen i knät på AGBG.

Nackdelen här är att det blivit oligopol bland bilhandlarna,
några få feta handlare som lagt beslag på allt och trissar upp priserna.

Märkligast är att försäkringsbolagen inte reagerar pådom snabbt växande
reservdels och repararationskostnaderna.

På en öppen marknad hade ju dom som kan sina saker konkurerat ut dom slappa.

Sedan är det hela tjänstebilsflottan som förstör för oss privatister,
2-3 års lease, ingen ser kostanderna, sedan dumpas bilarna,
och in med nya tjänstebilar ...

4 261 Inlägg
12 juli 2017
#50
8.000 för stiftbyte, kallar jag för rent rån, framför ansiktet på en. Kommer du nånvart med detta? ingen som vill ta ansvar och ge dig tillbaks dina pengaR?

6 632 Inlägg
12 juli 2017
#51
panda666 skrev:
8.000 för stiftbyte, kallar jag för rent rån, framför ansiktet på en. Kommer du nånvart med detta? ingen som vill ta ansvar och ge dig tillbaks dina pengaR?

Dubbla tändstift? 16 Iridium stift för kanske 250kr styck = 4000kr
Säg att de tar 1500kr i timmen ("billigt" antar jag) och så är det 2 timmars byte enligt tid = 3000

Med tanke på att vi får 110 perioder för att byta tändstift på en Mustang 5.0a och då är det gott om plats, är säkert bra mycket bättre än vad en S7a har under huven.

Det är ändå en S-Audi vi pratar om, kostar att ligga på topp. wink

De/Dem

4 261 Inlägg
12 juli 2017
#52
xXSammy skrev:
panda666 skrev:
8.000 för stiftbyte, kallar jag för rent rån, framför ansiktet på en. Kommer du nånvart med detta? ingen som vill ta ansvar och ge dig tillbaks dina pengaR?

Dubbla tändstift? 16 Iridium stift för kanske 250kr styck = 4000kr
Säg att de tar 1500kr i timmen ("billigt" antar jag) och så är det 2 timmars byte enligt tid = 3000

Med tanke på att vi får 110 perioder för att byta tändstift på en Mustang 5.0a och då är det gott om plats, är säkert bra mycket bättre än vad en S7a har under huven.

Det är ändå en S-Audi vi pratar om, kostar att ligga på topp. wink

stop nu stoooop nu, v8 sa vi va? alltså 8 stift? vet att jag suger hårt på matte men måste vara nått ja missat nu, kanske är trött i huvet. var får du 16 ifrån?^^ vadå dubbla tändstift?

6 632 Inlägg
12 juli 2017
#53
panda666 skrev:
xXSammy skrev:
panda666 skrev:
8.000 för stiftbyte, kallar jag för rent rån, framför ansiktet på en. Kommer du nånvart med detta? ingen som vill ta ansvar och ge dig tillbaks dina pengaR?

Dubbla tändstift? 16 Iridium stift för kanske 250kr styck = 4000kr
Säg att de tar 1500kr i timmen ("billigt" antar jag) och så är det 2 timmars byte enligt tid = 3000

Med tanke på att vi får 110 perioder för att byta tändstift på en Mustang 5.0a och då är det gott om plats, är säkert bra mycket bättre än vad en S7a har under huven.

Det är ändå en S-Audi vi pratar om, kostar att ligga på topp. wink

stop nu stoooop nu, v8 sa vi va? alltså 8 stift? vet att jag suger hårt på matte men måste vara nått ja missat nu, kanske är trött i huvet. var får du 16 ifrån?^^ vadå dubbla tändstift?

Det finns motorer både med enkla och dubbla tändstift.

De/Dem

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2017
#54
xXSammy skrev:
panda666 skrev:
xXSammy skrev:

Dubbla tändstift? 16 Iridium stift för kanske 250kr styck = 4000kr
Säg att de tar 1500kr i timmen ("billigt" antar jag) och så är det 2 timmars byte enligt tid = 3000

Med tanke på att vi får 110 perioder för att byta tändstift på en Mustang 5.0a och då är det gott om plats, är säkert bra mycket bättre än vad en S7a har under huven.

Det är ändå en S-Audi vi pratar om, kostar att ligga på topp. wink

stop nu stoooop nu, v8 sa vi va? alltså 8 stift? vet att jag suger hårt på matte men måste vara nått ja missat nu, kanske är trött i huvet. var får du 16 ifrån?^^ vadå dubbla tändstift?

Det finns motorer både med enkla och dubbla tändstift.

Morsans Honda Jazz har 8 stift. Grymt klipp i kärran.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
13 juli 2017
#55
caromania skrev:
xXSammy skrev:
panda666 skrev:
stop nu stoooop nu, v8 sa vi va? alltså 8 stift? vet att jag suger hårt på matte men måste vara nått ja missat nu, kanske är trött i huvet. var får du 16 ifrån?^^ vadå dubbla tändstift?

Det finns motorer både med enkla och dubbla tändstift.

Morsans Honda Jazz har 8 stift. Grymt klipp i kärran.

Nissan Terrano I hade dubbla stift men klippet uteblev. MB M113 har också 2 stift per cylinder och som motorerna har ett liknande klipp som ovan nämnda Jazz.

Vad AUDI-verkstaden använder endoskopet till har jag efter att läst även denna tråd i ämnet en idé om:
"They f--k you in the a--!"
Senast redigerat av Evildan (13 juli 2017)

2 751 Inlägg
13 juli 2017
#56
Soulman skrev:
Jag tror grejen är, men det ska ju inte drabba konsumenten, att grabbarna med kepsen bak och fram i verkstaden inte är tillräckligt utbildade på dessa bilar. Det säljs för få i Sverige. Det finns i regel en enda "Mastertech" per verkstad som kan lite mer än att byta bromsklossar. Sen är det ju helt sjukt att det ändå kostar 2500kr i timmen för dessa reservdelsbytare.

Jag har haft många och långa hetsiga diskussioner med märkesverkstaden när jag körde Touareg. De kunde helt omöjligt förstå, att när jag köper en premiumbil för 700tkr förväntar jag mig en premiumbil service. Ändå hämtar jag ut en bil efter garantireparationer som är skitigare än när jag lämnade in den. Det kommer aldrig funka på nåt annorlunda sätt utan att ha dedikerade tekniker för dessa bilar.

Sverige är tyvärr för liten marknad för ditt tänk. Även om det är helt korrekt.
I Tyskland och i länder där det säljer betydigt fler Audis tar dem också hand om kunderna på ett mycket bättre sätt.

Vår marknad är 99% 2.0TDI företagsbilar, tyvärr.... BMW och Audi har skitdålig service i Sverige. De har mycket att lära av Volvo, Toyota etc.
Senast redigerat av DasAuto (13 juli 2017)

Who Djaa bless no man curse

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
13 juli 2017
#57
Evildan skrev:
caromania skrev:
xXSammy skrev:

Det finns motorer både med enkla och dubbla tändstift.

Morsans Honda Jazz har 8 stift. Grymt klipp i kärran.

Nissan Terrano I hade dubbla stift men klippet uteblev. MB M113 har också 2 stift per cylinder och som motorerna har ett liknande klipp som ovan nämnda Jazz.

Vad AUDI-verkstaden använder endoskopet till har jag efter att läst även denna tråd i ämnet en idé om:
"They f--k you in the a--!"

Jag köpte 1989 en Nissan Bluebird årsmodell 1988 och den hade också 2 stift per cylinder med olika värmetal på avgassidan resp. insugssidan. Stiften var av modell longlife och skulle bytas var 10000:e mil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
13 juli 2017
#58
hmm man lär sig något nytt varje dag, har ts kommit nånvart då? fortfarande strul med audi?

2 452 Inlägg
13 juli 2017
#59
konsumentverket kanske kan hjälpa till eller arn.....all negativt reklam kan ju vara bra o få dom fatta....skriv en sådan där blocket annons som nån gjorde med sin saab....han fick fasen massa respons o en bil som sen funkade...

döden kommer tillbaka

7 441 Inlägg
13 juli 2017
#60
Evildan skrev:
Nissan Terrano I hade dubbla stift men klippet uteblev.

Är du heeeeelt bergis på att Terranon hade dubbla stift?
Hade en -99:a några år, köpt ny,  men har inget minne av dubbla stift?
Men å andra sidan kan ju minnet svika.
Men en av de bästa bilar jag ägt (av över drygt 120 bilar), det minns jag.


Sök