mats757 skrev:
Verkstaden sa att det var fel på ett tändstift. Va var det för fel på stiftet?
Verkstaden sa att det var fel på motorn. Va var det för fel på Motorn?
Ytterst allvarligt att dom bara byter lite delar på måfå....
Var finns den "gamla" motorn? Borde rimligtvis vara din egendom.
Dom hade bestämt sig för att det behövde bytas stift innan dom fick in bilen!
diagnos över telefon "sånt som händer".
I så fall är det ju mtrlfel och/eller konstruktionsfel om grejorna
lägger av innan sevice intervallet ?
Kolla med era försäkringsbolag, om bilen stannar och behöver bärgas
(till verkstad som frskr bolaget väljer) och reparatonen är över en viss gräns
så skall försäkringen gälla, står det i mina avtal (troligen liknande för övriga bolag)
Men då säger dom plötsligt att tändstift och byte inte ersätts av försäkringen,
även om den lagt av och behöver bärgas!
Detta även om man följt serviceplanen och det är nästan 1000 mil till
nästa service då stiften skall bytas första gången.
Dessutom hjälpte ju inte byte av stift för 8000kr,
3 dagar senare var det ju dags för bärgare igen,
för exakt samma fel.
I avtalen står att man måste begära skriftligt innan att man vill ha delarna
som verkstan byter ut.
Vid den tidpunkten trodde jag fortfarande att dom visste vad dom höll på med.
Felbeskrivningen andra försöket, spår av olja i en cylinder -> vi byter motor.
Ingen som funderade på vilken väg olja kan komma in fel väg,
tänka ingår inte längre i mekutbildning, OBD instrument och google
verkar vara metoden numera, sedan skall ju verkstan göra max vinst.
prata omkull kunden och/eller försäkringsbolaget om dyraste metoden = bäst vinst.