11 juli 2017
Trådstartare
I detta fallet vill jag ha en oljekylare eftersom applikationen innebär något höga varvtal för en industri diesel som kommer variera från allt mellan 900-4800 varv, något som min motor inte var designad att göra, och jag vill ge den de bästa chanserna för att klara sig. Motorn har modifierats för att ge mer varvtal och på så sätt ger ett par extra hästkrafter. Motorn kommer att vara nästintill helt inkapslad och ha begränsat luftflöde igenom kylvatten kylaren så en liten och smidig oljekylare borde hjälpa till att hålla motor temperaturen nere, och hjälpa till att hålla uppe olje volymen i systemet runt tillverkarens rekommendationer. Projektet är lite hysch-hysch än så länge, har inte pratat öppet om det sedan dess jag började bygga för ett år sedan. Tänkte vänta med att gå ut med det när allt ska monteras ihop, och göra en del YouTube filmer om projektet.
Oljekylaren har jag i alla fall tagit från en Mitsubishi Pajero och slangarna ska hämtas från Swedol eller Ponsse, beroende på vars jag får bästa priset på kopplingar och pressning. Slangarna ska fästas i både motorn och kylaren med banjo kopplingar med AN fästen. Hade ju säkert gått att använda "vanliga" slangar med slangklämmor men jag litar inte på att dom pallar.
Några rör tänkte jag inte använda eftersom det medför högre kostnader och komplexitet, samt finns risken att vibrationer spräcker dom med tiden.