2569
Sök

Eftermarknad oljekylare på diesel motor

27 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
#1
Tja!
Håller på med ett bygge som skulle må bra av lite extra kylning, dessvärre finns inte original att få tag på till min applikation, i alla fall inte för en vettig peng. När jag googlade lite så snubblade jag över en termostat som monteras externt i motor rummet, som kopplas mellan motor och kylare, den kan användas med extern vattenkyld och luftkyld oljekylare. Jag tänkte gå den luftkylda vägen, med en liten termostat styrd elfläkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204252/204252-c6e79c03434c6095c74ee652ead6dfe8.jpg

eBay länk extern termostat: http://m.ebay.com/itm?itemId=391334807845

Extern termostat: http://mocalusa.com/thermos.htm

Vad sägs om dessa? Någon som provat?
Vill gärna undvika att montera en tjock munk mellan filter och block då utrymmet där är begränsat, och när det dessutom finns färdiga hål i motorn att utnyttja så tänkte jag bruka dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/205/204252/204252-f8dd03eb871ce743148d78b87af3b0de.jpg

Om det är något som är pålitligt, vars hittar jag dessa i Sverige, eller är det eBay som gäller för bästa pris?

Tack på förhand!


7 486 Inlägg
10 juli 2017
#2
Inte svar på din fråga, men jag dristar mig ändå att lägga mig i.
För några år sedan hade jag problem med en JEEP, som trots oljekylare, hade problem med att växellådsoljan blev för varm.
Jag inventerade då en plockbilskrots förekomst av automatådebilar med "ej integrerad" oljekylare.
Fann då att Mazda 6 och Jeep båda hade samma diameter på (aluminium-)rören.
16 mm om jag inte minns fel.
Rörkopplingar/-krökar och andra detaljer fanns hos "rörmokar´n".

27 Inlägg
11 juli 2017
Trådstartare
#3
I detta fallet vill jag ha en oljekylare eftersom applikationen innebär något höga varvtal för en industri diesel som kommer variera från allt mellan 900-4800 varv, något som min motor inte var designad att göra, och jag vill ge den de bästa chanserna för att klara sig. Motorn har modifierats för att ge mer varvtal och på så sätt ger ett par extra hästkrafter. Motorn kommer att vara nästintill helt inkapslad och ha begränsat luftflöde igenom kylvatten kylaren så en liten och smidig oljekylare borde hjälpa till att hålla motor temperaturen nere, och hjälpa till att hålla uppe olje volymen i systemet runt tillverkarens rekommendationer. Projektet är lite hysch-hysch än så länge, har inte pratat öppet om det sedan dess jag började bygga för ett år sedan. Tänkte vänta med att gå ut med det när allt ska monteras ihop, och göra en del YouTube filmer om projektet.

Oljekylaren har jag i alla fall tagit från en Mitsubishi Pajero och slangarna ska hämtas från Swedol eller Ponsse, beroende på vars jag får bästa priset på kopplingar och pressning. Slangarna ska fästas i både motorn och kylaren med banjo kopplingar med AN fästen. Hade ju säkert gått att använda "vanliga" slangar med slangklämmor men jag litar inte på att dom pallar.
Några rör tänkte jag inte använda eftersom det medför högre kostnader och komplexitet, samt finns risken att vibrationer spräcker dom med tiden.



Sök