2893
Sök

Första bil vw golf mk1 gti eller volvo 240/740

8 Inlägg
28 juli 2017
Trådstartare
#1
Tjena, blir 18 om ett halvår o funderar på vilken bil man ska skaffa sig. Det står mellan nån volvo 2/7/9 serie eller en Golf GTI Mk1 som jag redan äger.

Har skruvat Volvo ända sen jag var liten så kan ju dom nästan utantill wink men dom är väldigt törstiga fast det är ju golfen också o båda är väldigt roliga att köra. Känns bara väldigt synd att hålla på o köra hårt med golfen då den är rätt så gammal o faktiskt värd pengar smile

reservdelar o trim/styling ligger runt samma pris på båda. Gillar att skruva så alla reperationer kommer jag att göra själv eventuellt med farsan om de blir lite svårare grejer.

Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att välja första bilen, skriv gärna plus o minus med båda bilarna o om ni har andra förslag så skriv gärna dom, kan ju alltid sälja golfen o köpa nåt lite dyrare men det ska vara en gammal bil som man kan skruva själv på smile
Senast redigerat av kevelito (28 juli 2017)

Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#2
kevelito skrev:
Tjena, blir 18 om ett halvår o funderar på vilken bil man ska skaffa sig. Det står mellan nån volvo 2/7/9 serie eller en golf gti mk1 som jag redan äger.

Har skruvat Volvo ända sen jag var liten så kan ju dom nästan utantill wink men dom är väldigt törstiga fast det är ju golfen också o båda är väldigt roliga att köra. Känns bara väldigt synd att hålla på o köra hårt med golfen då den är rätt så gammal o faktiskt värd pengar smile

reservdelar o trim/styling ligger runt samma pris på båda. Gillar att skruva så alla reperationer kommer jag att göra själv eventuellt med farsan om de blir lite svårare grejer.

Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att välja första bilen, skriv gärna plus o minus med båda bilarna o om ni har andra förslag så skriv gärna dom, kan ju alltid sälja golfen o köpa nåt lite dyrare men det ska vara en gammal bil som man kan skruva själv på smile

Numer så ligger ju även 200-serien ganska högt uppe i pris på begagnatmarknaden, så hittar du en fräsch sådan för en liten slant så har du gjort ett kap.
Samma börjar gälla 700-serien faktiskt.

Tror ditt val måste bli enligt ditt individuella personliga tycke.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
28 juli 2017
#3
Köp dig en Volvo 700/900 och kör ogenerat skiten ur den istället för din Mk1. Även om jag inte förespråkar några av bilarna är ändå din Golf värd att spara och ta hand om eftersom min generation har skickat dom flesta av dessa till fragmentering för 20 år sedan.

Vad har du för budget om du behåller Golfen som "finbil" och köper något annat?
Senast redigerat av Evildan (28 juli 2017)

8 Inlägg
28 juli 2017
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Köp dig en Volvo 700/900 och kör ogenerat skiten ur den istället för din Mk1. Även om jag inte förespråkar några av bilarna är ändå din Golf värd att spara och ta hand om eftersom min generation har skickat dom flesta av dessa till fragmentering för 20 år sedan.

Vad har du för budget om du behåller Golfen som "finbil" och köper något annat?

Jadu, kanske runt 5000kr vill ju hellst skruva med bilen o har inte bråttom att den ska vara "färdig" direkt smile
är van med att köpa billigt skit o fixa upp sen, så gjorde jag med alla mopeder jag har ägt smile

Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#5
kevelito skrev:
Evildan skrev:
Köp dig en Volvo 700/900 och kör ogenerat skiten ur den istället för din Mk1. Även om jag inte förespråkar några av bilarna är ändå din Golf värd att spara och ta hand om eftersom min generation har skickat dom flesta av dessa till fragmentering för 20 år sedan.

Vad har du för budget om du behåller Golfen som "finbil" och köper något annat?

Jadu, kanske runt 5000kr vill ju hellst skruva med bilen o har inte bråttom att den ska vara "färdig" direkt smile
är van med att köpa billigt skit o fixa upp sen, så gjorde jag med alla mopeder jag har ägt smile

I så fall håller jag med Evildan om detta. En 740, eller möjligen en 940 borde ligga inom de rimliga gränserna. Lite skruvning får du nog på kuppen men är det inga problem så är det ju lugnt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
28 juli 2017
Trådstartare
#6
Mack skrev:
kevelito skrev:
Tjena, blir 18 om ett halvår o funderar på vilken bil man ska skaffa sig. Det står mellan nån volvo 2/7/9 serie eller en golf gti mk1 som jag redan äger.

Har skruvat Volvo ända sen jag var liten så kan ju dom nästan utantill wink men dom är väldigt törstiga fast det är ju golfen också o båda är väldigt roliga att köra. Känns bara väldigt synd att hålla på o köra hårt med golfen då den är rätt så gammal o faktiskt värd pengar smile

reservdelar o trim/styling ligger runt samma pris på båda. Gillar att skruva så alla reperationer kommer jag att göra själv eventuellt med farsan om de blir lite svårare grejer.

Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att välja första bilen, skriv gärna plus o minus med båda bilarna o om ni har andra förslag så skriv gärna dom, kan ju alltid sälja golfen o köpa nåt lite dyrare men det ska vara en gammal bil som man kan skruva själv på smile

Numer så ligger ju även 200-serien ganska högt uppe i pris på begagnatmarknaden, så hittar du en fräsch sådan för en liten slant så har du gjort ett kap.
Samma börjar gälla 700-serien faktiskt.

Tror ditt val måste bli enligt ditt individuella personliga tycke.

Ja det är väldigt svårt att välja, men vad tror du en Golf GTI Mk1 -78 kan vara värd ungefär? smile

1 194 Inlägg
28 juli 2017
#7
kevelito skrev:
Mack skrev:
kevelito skrev:
Tjena, blir 18 om ett halvår o funderar på vilken bil man ska skaffa sig. Det står mellan nån volvo 2/7/9 serie eller en golf gti mk1 som jag redan äger.

Har skruvat Volvo ända sen jag var liten så kan ju dom nästan utantill wink men dom är väldigt törstiga fast det är ju golfen också o båda är väldigt roliga att köra. Känns bara väldigt synd att hålla på o köra hårt med golfen då den är rätt så gammal o faktiskt värd pengar smile

reservdelar o trim/styling ligger runt samma pris på båda. Gillar att skruva så alla reperationer kommer jag att göra själv eventuellt med farsan om de blir lite svårare grejer.

Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att välja första bilen, skriv gärna plus o minus med båda bilarna o om ni har andra förslag så skriv gärna dom, kan ju alltid sälja golfen o köpa nåt lite dyrare men det ska vara en gammal bil som man kan skruva själv på smile

Numer så ligger ju även 200-serien ganska högt uppe i pris på begagnatmarknaden, så hittar du en fräsch sådan för en liten slant så har du gjort ett kap.
Samma börjar gälla 700-serien faktiskt.

Tror ditt val måste bli enligt ditt individuella personliga tycke.

Ja det är väldigt svårt att välja, men vad tror du en Golf GTI Mk1 -78 kan vara värd ungefär? smile

En GTI?? I vilket skick är den?
De där rackarna är guldklimpar idag.


Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#8
kevelito skrev:
Mack skrev:
kevelito skrev:
Tjena, blir 18 om ett halvår o funderar på vilken bil man ska skaffa sig. Det står mellan nån volvo 2/7/9 serie eller en golf gti mk1 som jag redan äger.

Har skruvat Volvo ända sen jag var liten så kan ju dom nästan utantill wink men dom är väldigt törstiga fast det är ju golfen också o båda är väldigt roliga att köra. Känns bara väldigt synd att hålla på o köra hårt med golfen då den är rätt så gammal o faktiskt värd pengar smile

reservdelar o trim/styling ligger runt samma pris på båda. Gillar att skruva så alla reperationer kommer jag att göra själv eventuellt med farsan om de blir lite svårare grejer.

Så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att välja första bilen, skriv gärna plus o minus med båda bilarna o om ni har andra förslag så skriv gärna dom, kan ju alltid sälja golfen o köpa nåt lite dyrare men det ska vara en gammal bil som man kan skruva själv på smile

Numer så ligger ju även 200-serien ganska högt uppe i pris på begagnatmarknaden, så hittar du en fräsch sådan för en liten slant så har du gjort ett kap.
Samma börjar gälla 700-serien faktiskt.

Tror ditt val måste bli enligt ditt individuella personliga tycke.

Ja det är väldigt svårt att välja, men vad tror du en Golf GTI Mk1 -78 kan vara värd ungefär? smile

Svårt att säga när man inte vet någonting om skicket och så vidare.
Finns en tråd för sådana frågor: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=169686

Men rent allmänt är ju en GTI, om den är äkta och fräsch, värd en duktig slant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 Inlägg
28 juli 2017
Trådstartare
#9
Cracksoup skrev:
kevelito skrev:
Mack skrev:

Numer så ligger ju även 200-serien ganska högt uppe i pris på begagnatmarknaden, så hittar du en fräsch sådan för en liten slant så har du gjort ett kap.
Samma börjar gälla 700-serien faktiskt.

Tror ditt val måste bli enligt ditt individuella personliga tycke.

Ja det är väldigt svårt att välja, men vad tror du en Golf GTI Mk1 -78 kan vara värd ungefär? smile

En GTI?? I vilket skick är den?
De där rackarna är guldklimpar idag.

den är väl rätt fin i lacken oså, bessad till 2018 nån gång, ska byta alla kylarslangar då en gick sönder, senaste besiktning fick ja "bra att veta" rost i nån balk fram tror ja. sen har dom bytt motor till en scirocco 1.8 gti motor

6 196 Inlägg
28 juli 2017
#10
Hej!
Golfen är väl en "roligare" bil en Volvo 240/740. Skulle välja den.


Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Golfen är väl en "roligare" bil en Volvo 240/740. Skulle välja den.

Vad mer exakt gör Golfen "roligare"?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 juli 2017
#12
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Golfen är väl en "roligare" bil en Volvo 240/740. Skulle välja den.

Vad mer exakt gör Golfen "roligare"?

Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.

Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 111 Inlägg
28 juli 2017
#13
Säger precis som Caromania där....
Det är dumt sälja Golfen, för den är absolut bra aktier.....det är dumt bruksa sönder den av samma anledning.... Sedan så är jag definitivt den som är för att klassiska bilar skall användas, men ja, fylla skuffen med gödsel eller ligga i sprutet bakom saltbilen någon tråkig resa till Willys, nja.

Köp något billigt och pålitligt som sagt, spara Golfen som finbil, om den lösningen fungerar, då blir det ju roligare ta fram den också. Alla andra alternativ kommer du ångra om 10 år. wink


Evildan
28 juli 2017
#14
caromania skrev:
Mack skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Golfen är väl en "roligare" bil en Volvo 240/740. Skulle välja den.

Vad mer exakt gör Golfen "roligare"?

Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.

Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.

Knugcab skrev:
Säger precis som Caromania där....
Det är dumt sälja Golfen, för den är absolut bra aktier.....det är dumt bruksa sönder den av samma anledning.... Sedan så är jag definitivt den som är för att klassiska bilar skall användas, men ja, fylla skuffen med gödsel eller ligga i sprutet bakom saltbilen någon tråkig resa till Willys, nja.

Köp något billigt och pålitligt som sagt, spara Golfen som finbil, om den lösningen fungerar, då blir det ju roligare ta fram den också. Alla andra alternativ kommer du ångra om 10 år. wink

Mk1 GTI är även i mitt tycke en betydligt roligare bil, väghållning som en gocart och prestanda som samtidens prestigebilar. Sedan kan man ju föredra Volvons bruksighet och bekvämlighet som jämförelse men den blir aldrig roligare/busigare än GTIn.
Jag förespråkar även jag en pålitlig "tråklåda" som rövförflyttare men hade inte modet att skriva Toyota i ännu en köprådstråd då jag brukar bli lynchad av den elaka bayerska mobben då alternativt den nu till helgen av folköl förstärkta Volvomaffian. Är TS öppen för andra alternativ, såsom Corollan eller varför inte en Civic, sällar även jag mig till ovan eminenta och vuxna förslag, är det inte så skulle jag inte bruksa sönder en 240 som jag vårdslöst gjort ett trettiotal gånger i yngre år. big_smile

Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#15
Evildan skrev:
caromania skrev:
Mack skrev:

Vad mer exakt gör Golfen "roligare"?

Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.

Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.

Knugcab skrev:
Säger precis som Caromania där....
Det är dumt sälja Golfen, för den är absolut bra aktier.....det är dumt bruksa sönder den av samma anledning.... Sedan så är jag definitivt den som är för att klassiska bilar skall användas, men ja, fylla skuffen med gödsel eller ligga i sprutet bakom saltbilen någon tråkig resa till Willys, nja.

Köp något billigt och pålitligt som sagt, spara Golfen som finbil, om den lösningen fungerar, då blir det ju roligare ta fram den också. Alla andra alternativ kommer du ångra om 10 år. wink

Mk1 GTI är även i mitt tycke en betydligt roligare bil, väghållning som en gocart och prestanda som samtidens prestigebilar. Sedan kan man ju föredra Volvons bruksighet och bekvämlighet som jämförelse men den blir aldrig roligare/busigare än GTIn.
Jag förespråkar även jag en pålitlig "tråklåda" som rövförflyttare men hade inte modet att skriva Toyota i ännu en köprådstråd då jag brukar bli lynchad av den elaka bayerska mobben då alternativt den nu till helgen av folköl förstärkta Volvomaffian. Är TS öppen för andra alternativ, såsom Corollan eller varför inte en Civic, sällar även jag mig till ovan eminenta och vuxna förslag, är det inte så skulle jag inte bruksa sönder en 240 som jag vårdslöst gjort ett trettiotal gånger i yngre år. big_smile

Bör poängteras att jag inte säger att en Golf är tråkig. Och en GTI är ju såklart alltid en GTI.
Men att säga att en Golf av någon anledning är "bättre" eller "roligare" än någon annan vagn..det tycker i alla fall jag är svårt att förhålla sig till.
Den erfarenhet jag har av Golf, har kört ett antal vid det här laget, så var det inte några  större wow-känslor inblandade, men det där är ju också oerhört individuellt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
28 juli 2017
#16
Mack skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.

Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.

Knugcab skrev:
Säger precis som Caromania där....
Det är dumt sälja Golfen, för den är absolut bra aktier.....det är dumt bruksa sönder den av samma anledning.... Sedan så är jag definitivt den som är för att klassiska bilar skall användas, men ja, fylla skuffen med gödsel eller ligga i sprutet bakom saltbilen någon tråkig resa till Willys, nja.

Köp något billigt och pålitligt som sagt, spara Golfen som finbil, om den lösningen fungerar, då blir det ju roligare ta fram den också. Alla andra alternativ kommer du ångra om 10 år. wink

Mk1 GTI är även i mitt tycke en betydligt roligare bil, väghållning som en gocart och prestanda som samtidens prestigebilar. Sedan kan man ju föredra Volvons bruksighet och bekvämlighet som jämförelse men den blir aldrig roligare/busigare än GTIn.
Jag förespråkar även jag en pålitlig "tråklåda" som rövförflyttare men hade inte modet att skriva Toyota i ännu en köprådstråd då jag brukar bli lynchad av den elaka bayerska mobben då alternativt den nu till helgen av folköl förstärkta Volvomaffian. Är TS öppen för andra alternativ, såsom Corollan eller varför inte en Civic, sällar även jag mig till ovan eminenta och vuxna förslag, är det inte så skulle jag inte bruksa sönder en 240 som jag vårdslöst gjort ett trettiotal gånger i yngre år. big_smile

Bör poängteras att jag inte säger att en Golf är tråkig. Och en GTI är ju såklart alltid en GTI.
Men att säga att en Golf av någon anledning är "bättre" eller "roligare" än någon annan vagn..det tycker i alla fall jag är svårt att förhålla sig till.
Den erfarenhet jag har av Golf, har kört ett antal vid det här laget, så var det inte några  större wow-känslor inblandade, men det där är ju också oerhört individuellt.

Har du kört någon Mk1 GTI? Det är stor, till och med mycket stor skillnad på en GTI och en vanlig 55Kw Mk1 och ju nyare dom blir ju fetare och tristare blir dom enligt mig och de flesta som haft ynnesten att köra Mk2 och Mk3.
Givetvis är det subjektivt vad som är roligare och därav mitt tillägg "busigare" då en Mk1 GTI kör åttor runt valfri nämnd Volvobil även prestandamodellerna väghållningsmässigt.

Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#17
Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.

Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.


Mk1 GTI är även i mitt tycke en betydligt roligare bil, väghållning som en gocart och prestanda som samtidens prestigebilar. Sedan kan man ju föredra Volvons bruksighet och bekvämlighet som jämförelse men den blir aldrig roligare/busigare än GTIn.
Jag förespråkar även jag en pålitlig "tråklåda" som rövförflyttare men hade inte modet att skriva Toyota i ännu en köprådstråd då jag brukar bli lynchad av den elaka bayerska mobben då alternativt den nu till helgen av folköl förstärkta Volvomaffian. Är TS öppen för andra alternativ, såsom Corollan eller varför inte en Civic, sällar även jag mig till ovan eminenta och vuxna förslag, är det inte så skulle jag inte bruksa sönder en 240 som jag vårdslöst gjort ett trettiotal gånger i yngre år. big_smile

Bör poängteras att jag inte säger att en Golf är tråkig. Och en GTI är ju såklart alltid en GTI.
Men att säga att en Golf av någon anledning är "bättre" eller "roligare" än någon annan vagn..det tycker i alla fall jag är svårt att förhålla sig till.
Den erfarenhet jag har av Golf, har kört ett antal vid det här laget, så var det inte några  större wow-känslor inblandade, men det där är ju också oerhört individuellt.

Har du kört någon Mk1 GTI? Det är stor, till och med mycket stor skillnad på en GTI och en vanlig 55Kw Mk1 och ju nyare dom blir ju fetare och tristare blir dom enligt mig och de flesta som haft ynnesten att köra Mk2 och Mk3.
Givetvis är det subjektivt vad som är roligare och därav mitt tillägg "busigare" då en Mk1 GTI kör åttor runt valfri nämnd Volvobil även prestandamodellerna väghållningsmässigt.

Är lite detta jag gissar på skiljer, för jag har både kört dieselar som enklare bensindrivna förgasargolfar men jag tror inte att där någonsin uppenbarade sig en GTI i mina händer, tyvärr. Hade varit intressant att jämföra skillnaden dock.
Men kan det verkligen vara så stor skillnad på en GTI och en vanligare?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
28 juli 2017
#18
Mack skrev:
Evildan skrev:
Mack skrev:

Bör poängteras att jag inte säger att en Golf är tråkig. Och en GTI är ju såklart alltid en GTI.
Men att säga att en Golf av någon anledning är "bättre" eller "roligare" än någon annan vagn..det tycker i alla fall jag är svårt att förhålla sig till.
Den erfarenhet jag har av Golf, har kört ett antal vid det här laget, så var det inte några  större wow-känslor inblandade, men det där är ju också oerhört individuellt.

Har du kört någon Mk1 GTI? Det är stor, till och med mycket stor skillnad på en GTI och en vanlig 55Kw Mk1 och ju nyare dom blir ju fetare och tristare blir dom enligt mig och de flesta som haft ynnesten att köra Mk2 och Mk3.
Givetvis är det subjektivt vad som är roligare och därav mitt tillägg "busigare" då en Mk1 GTI kör åttor runt valfri nämnd Volvobil även prestandamodellerna väghållningsmässigt.

Är lite detta jag gissar på skiljer, för jag har både kört dieselar som enklare bensindrivna förgasargolfar men jag tror inte att där någonsin uppenbarade sig en GTI i mina händer, tyvärr. Hade varit intressant att jämföra skillnaden dock.
Men kan det verkligen vara så stor skillnad på en GTI och en vanligare?

Det är som en helt annan bil med betydligt skarpare väghållning, skålade stolar, tätstegad låda, sportratt, mycket mer hästkrafter.
Som att jämföra en 1975 244 DL med B20 och Aut med en fullutrustad 1984 240 Turbo...typ.
En standardgolf är lika rolig som en dagsgammal folköl med två uppblötta fimpar i på ett smutsigt bord i någon studentkorridor kl 03:47 en torsdagsmorgon medans GTIn är som en kall skummande nytappad Lager i trevlig brittisk pubatmosfär vid elvarycket en lördagskväll. big_smile

Forummoderator
26 384 Inlägg
28 juli 2017
#19
Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:

Har du kört någon Mk1 GTI? Det är stor, till och med mycket stor skillnad på en GTI och en vanlig 55Kw Mk1 och ju nyare dom blir ju fetare och tristare blir dom enligt mig och de flesta som haft ynnesten att köra Mk2 och Mk3.
Givetvis är det subjektivt vad som är roligare och därav mitt tillägg "busigare" då en Mk1 GTI kör åttor runt valfri nämnd Volvobil även prestandamodellerna väghållningsmässigt.

Är lite detta jag gissar på skiljer, för jag har både kört dieselar som enklare bensindrivna förgasargolfar men jag tror inte att där någonsin uppenbarade sig en GTI i mina händer, tyvärr. Hade varit intressant att jämföra skillnaden dock.
Men kan det verkligen vara så stor skillnad på en GTI och en vanligare?

Det är som en helt annan bil med betydligt skarpare väghållning, skålade stolar, tätstegad låda, sportratt, mycket mer hästkrafter.
Som att jämföra en 1975 244 DL med B20 och Aut med en fullutrustad 1984 240 Turbo...typ.
En standardgolf är lika rolig som en dagsgammal folköl med två uppblötta fimpar i på ett smutsigt bord i någon studentkorridor kl 03:47 en torsdagsmorgon medans GTIn är som en kall skummande nytappad Lager i trevlig brittisk pubatmosfär vid elvarycket en lördagskväll. big_smile

Var ungefär den beskrivningen jag sökte i jakt på att förklara hur de upplevdes, haha..
Må prova en GTI nån dag tror jag.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

5 129 Inlägg
29 juli 2017
#20
Mitt råd är att behålla golfen som finbil och vårda den ömt :-)
Köp en billig bekväm bil att bruka till vardags.
Köp en bil som går billigt och relativt säker, lägre förbrukningen ger flera mil och upplevelser ;-)
Jag gillar Mercedes c-klass tex. En 200 bensin är inte olidligt slö och går billigt samt driftsäker. Någorlunda krocksäker är den också.
En liten sänkningen så är den rätt kul och köra, riktigt kul på vintern då det faktiskt driver. Mycket roligare än nämnda stelaxlade Volvo.

Reservdelar är billigt och lättskruvade är dom också :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök