Evildan skrev:
Mack skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:
Jag håller med Jaka, en Golf är betydligt trevligare på flera sätt. Det är för det första en "ballare bil" att synas i och den är även troligen billigare i drift. Däremot finns det några nackdelar med den. För det första är det förmodligen betydligt lättare att köra ihjäl en Golf-etta under vintern vad gäller rost och det är ju sorgligare, sedan är det alltid tokigt att nyttja en klassisk bil som brukis. Därmed inte sagt att en 2-7-900 inte är en klassiker, det är de absolut, men då ska de vara i ett gott skick. De eventuella pilsnerhäckar du får för en femma eller tia är inte en klassiker.
Så vad tycker jag? Ställ av Golfen, in i ett garage eller annan vettig förvaring och skaffa ett billigt, pålitligt tråkåk. Corolla från mitten, slutet 90-talet. Sedan kan du lägga alla pengar på att renovera upp Golfen.
Mk1 GTI är även i mitt tycke en betydligt roligare bil, väghållning som en gocart och prestanda som samtidens prestigebilar. Sedan kan man ju föredra Volvons bruksighet och bekvämlighet som jämförelse men den blir aldrig roligare/busigare än GTIn.
Jag förespråkar även jag en pålitlig "tråklåda" som rövförflyttare men hade inte modet att skriva Toyota i ännu en köprådstråd då jag brukar bli lynchad av den elaka bayerska mobben då alternativt den nu till helgen av folköl förstärkta Volvomaffian. Är TS öppen för andra alternativ, såsom Corollan eller varför inte en Civic, sällar även jag mig till ovan eminenta och vuxna förslag, är det inte så skulle jag inte bruksa sönder en 240 som jag vårdslöst gjort ett trettiotal gånger i yngre år.
Bör poängteras att jag inte säger att en Golf är tråkig. Och en GTI är ju såklart alltid en GTI.
Men att säga att en Golf av någon anledning är "bättre" eller "roligare" än någon annan vagn..det tycker i alla fall jag är svårt att förhålla sig till.
Den erfarenhet jag har av Golf, har kört ett antal vid det här laget, så var det inte några större wow-känslor inblandade, men det där är ju också oerhört individuellt.
Har du kört någon Mk1 GTI? Det är stor, till och med mycket stor skillnad på en GTI och en vanlig 55Kw Mk1 och ju nyare dom blir ju fetare och tristare blir dom enligt mig och de flesta som haft ynnesten att köra Mk2 och Mk3.
Givetvis är det subjektivt vad som är roligare och därav mitt tillägg "busigare" då en Mk1 GTI kör åttor runt valfri nämnd Volvobil även prestandamodellerna väghållningsmässigt.
Är lite detta jag gissar på skiljer, för jag har både kört dieselar som enklare bensindrivna förgasargolfar men jag tror inte att där någonsin uppenbarade sig en GTI i mina händer, tyvärr. Hade varit intressant att jämföra skillnaden dock.
Men kan det verkligen vara så stor skillnad på en GTI och en vanligare?
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.