2990
Sök

Köpråd: Halvkombi / Sedan ~180k 320i, C180, 118?

14 Inlägg
8 augusti 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och min sambo har börjat kika efter bil med en budget på ca 180k. Bilen kommer köras ungefär 1-2mil om dagen, med längre resor ibland. Skulle tippa på ca 1000-1500 mil om året. Antar att bensin passar oss bäst, och dessutom vet jag inte om jag skulle våga köpa en dieselbil just nu.

Själv är jag svag för tyska bilar, så har främst tittat på BMW & Mercedes Benz både halvkombi och sedan. Det verkar vara rätt knepigt att hitta en bensinare med mina kriterier, känns som det mesta som säljs är diesel.

Jag har kikat på:
BMW 320i med Sportline
BMW 118i med M-sport
MB c180/c220 med AMG-paket

Vad är era tankar om detta? Någon modell/märke ni tycker jag missat? Någon utrustning som är ett måste? Tittar jag efter helt fel bilar?

All input är välkommen!

Tack.

1 192 Inlägg
8 augusti 2017
#2
Behöver ni inte storleken som en 3-serie erbjuder så är ju 1-serien ett smartare val. Nyare bil för pengarna
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_118 … 21&w=3

3-serien är säkerligen lite bekvämare att åka långt i men 1-serie är utvecklad i över 10 år nu så de bör inte ge träsmak efter långresor. Med tanke på de korta milen ni kör, så tycker jag det är smart att köra en liten bil som dessutom drar lite mindre soppa.

A-klass har jag inte kört eller åkt, men har hört väldigt blandade åsikter om dem. Hopplöst trång öppning till bagaget och väldigt litet baksäte är något jag snappat upp i alla fall.


14 Inlägg
8 augusti 2017
Trådstartare
#3
Cracksoup skrev:
Behöver ni inte storleken som en 3-serie erbjuder så är ju 1-serien ett smartare val. Nyare bil för pengarna
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_118 … 21&w=3

3-serien är säkerligen lite bekvämare att åka långt i men 1-serie är utvecklad i över 10 år nu så de bör inte ge träsmak efter långresor. Med tanke på de korta milen ni kör, så tycker jag det är smart att köra en liten bil som dessutom drar lite mindre soppa.

A-klass har jag inte kört eller åkt, men har hört väldigt blandade åsikter om dem. Hopplöst trång öppning till bagaget och väldigt litet baksäte är något jag snappat upp i alla fall.

Ja egentligen är kanske 1-serien det smartare valet. Men 3-serien känns lite roligare. A-klass känns rätt tråkig med framhjulsdrift, och tycker att 1-serien ser bättre ut. Har dock inte kört den.

1 192 Inlägg
8 augusti 2017
#4
qeqq skrev:
Cracksoup skrev:
Behöver ni inte storleken som en 3-serie erbjuder så är ju 1-serien ett smartare val. Nyare bil för pengarna
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_118 … 21&w=3

3-serien är säkerligen lite bekvämare att åka långt i men 1-serie är utvecklad i över 10 år nu så de bör inte ge träsmak efter långresor. Med tanke på de korta milen ni kör, så tycker jag det är smart att köra en liten bil som dessutom drar lite mindre soppa.

A-klass har jag inte kört eller åkt, men har hört väldigt blandade åsikter om dem. Hopplöst trång öppning till bagaget och väldigt litet baksäte är något jag snappat upp i alla fall.

Ja egentligen är kanske 1-serien det smartare valet. Men 3-serien känns lite roligare. A-klass känns rätt tråkig med framhjulsdrift, och tycker att 1-serien ser bättre ut. Har dock inte kört den.

Testa A-klass också så du får en uppfattning om den smile
De ser ju inte dumma ut med AMG-paket!

Jag skulle nog säga tvärtom. 1-serien är generellt roligare att köra än 3-serien. Den väger mindre. Du kommer dock garanterat aldrig ha tråkigt bakom ratten på en 3-serie heller smile


14 Inlägg
8 augusti 2017
Trådstartare
#5
Cracksoup skrev:
qeqq skrev:
Cracksoup skrev:
Behöver ni inte storleken som en 3-serie erbjuder så är ju 1-serien ett smartare val. Nyare bil för pengarna
https://www.blocket.se/goteborg/BMW_118 … 21&w=3

3-serien är säkerligen lite bekvämare att åka långt i men 1-serie är utvecklad i över 10 år nu så de bör inte ge träsmak efter långresor. Med tanke på de korta milen ni kör, så tycker jag det är smart att köra en liten bil som dessutom drar lite mindre soppa.

A-klass har jag inte kört eller åkt, men har hört väldigt blandade åsikter om dem. Hopplöst trång öppning till bagaget och väldigt litet baksäte är något jag snappat upp i alla fall.

Ja egentligen är kanske 1-serien det smartare valet. Men 3-serien känns lite roligare. A-klass känns rätt tråkig med framhjulsdrift, och tycker att 1-serien ser bättre ut. Har dock inte kört den.

Testa A-klass också så du får en uppfattning om den smile
De ser ju inte dumma ut med AMG-paket!

Jag skulle nog säga tvärtom. 1-serien är generellt roligare att köra än 3-serien. Den väger mindre. Du kommer dock garanterat aldrig ha tråkigt bakom ratten på en 3-serie heller smile

Får provköra den smile Ja det kanske stämmer. Undra om det är värt att kika lite efter 120i också. Eller om jag bara kommer få en äldre bil med mindre utrustning med tanke på vår budget.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 augusti 2017
#6
Generellt tycker jag själv att steget upp till mellanklassen (3-serie/C-klass) ger mer bil för pengarna, men är medveten om att många tycker tvärt om och att de mindre modellerna är mycket populära. A-klass av nuvarande generation upplever jag att man sitter mycket bra i framtill och det är en trevlig bil att köra, men formen och de stora framstolarna som stjäl sikt gör att passagerare bak känner sig näst intill inburade. 1-serie är inte mycket bättre om du plockar fram ett måttband men känns luftigare där bak om ni ibland har vänner med er. Annars är den här storleksklassen snarare en bil för en till två personer med ett extra stort bagageutrymme, när baksätet har fällts.

Slutsats: Jag hade själv kikat efter en 320i (eller 328i) F30 av de modellerna som har nämnts.

Men om ni är intresserade av en mindre bil tycker jag att ni har missat en godbit i form av en BMW klädd i tweedkavaj, nämligen Mini som bygger på samma tekniska grund som delar av BMW's 2-serie. Det innebär visserligen fram eller fyrhjulsdrift, men de är kända för att vara roliga och trots att jag själv brukar reta mig på framhjulsdriftens karaktär är Mini en av de exempel där det inte stör mig. Dessutom har den senaste generationen av Mini blivit mer mogen och påkostad utan att tappa charmen. Förr kändes det som om man fick mer leksak än bil för pengarna, men dagens Clubman (F54) eller 5-door (F55) är mer allround.

Med din budget hade jag kikat på en Cooper 5-door/Clubman med Chilipaketet. Det ger dig samma trecylindriga motor som i en nyare BMW 18i, som känns piggare i en mindre och lättare bil än ettan och trean, tillsammans med en god utrustningsnivå. Det är aldrig fel med mer men Mini är ofta lite mer individuellt utrustade. Om ni är intresserade så kika på Blocket eller i deras "Bygg din Mini" på hemsidan för att se vad som finns och vad ni helst vill ha. Några snabba exempel för att du ska veta vilka modeller jag skriver om är:

5-door:
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3

Clubman:
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Mini_Club … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
8 augusti 2017
Trådstartare
#7
Rquired skrev:
Generellt tycker jag själv att steget upp till mellanklassen (3-serie/C-klass) ger mer bil för pengarna, men är medveten om att många tycker tvärt om och att de mindre modellerna är mycket populära. A-klass av nuvarande generation upplever jag att man sitter mycket bra i framtill och det är en trevlig bil att köra, men formen och de stora framstolarna som stjäl sikt gör att passagerare bak känner sig näst intill inburade. 1-serie är inte mycket bättre om du plockar fram ett måttband men känns luftigare där bak om ni ibland har vänner med er. Annars är den här storleksklassen snarare en bil för en till två personer med ett extra stort bagageutrymme, när baksätet har fällts.

Slutsats: Jag hade själv kikat efter en 320i (eller 328i) F30 av de modellerna som har nämnts.

Men om ni är intresserade av en mindre bil tycker jag att ni har missat en godbit i form av en BMW klädd i tweedkavaj, nämligen Mini som bygger på samma tekniska grund som delar av BMW's 2-serie. Det innebär visserligen fram eller fyrhjulsdrift, men de är kända för att vara roliga och trots att jag själv brukar reta mig på framhjulsdriftens karaktär är Mini en av de exempel där det inte stör mig. Dessutom har den senaste generationen av Mini blivit mer mogen och påkostad utan att tappa charmen. Förr kändes det som om man fick mer leksak än bil för pengarna, men dagens Clubman (F54) eller 5-door (F55) är mer allround.

Med din budget hade jag kikat på en Cooper 5-door/Clubman med Chilipaketet. Det ger dig samma trecylindriga motor som i en nyare BMW 18i, som känns piggare i en mindre och lättare bil än ettan och trean, tillsammans med en god utrustningsnivå. Det är aldrig fel med mer men Mini är ofta lite mer individuellt utrustade. Om ni är intresserade så kika på Blocket eller i deras "Bygg din Mini" på hemsidan för att se vad som finns och vad ni helst vill ha. Några snabba exempel för att du ska veta vilka modeller jag skriver om är:

5-door:
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3

Clubman:
https://www.blocket.se/stockholm/Mini_C … 20&w=3
https://www.blocket.se/orebro/Mini_Club … 20&w=3

Tack för ett långt utförligt svar! Är väl egentligen mest sugen på en 3-serie. Men får se lite vad som dyker upp. Mini är säkert en bra bil, men har tyvärr väldigt svårt för dem..

6 062 Inlägg
9 augusti 2017
#8
Jag har nyligen köpt en 118d F20 och visst är det en bra bil men den är inte speciellt kul. Det är inte en liten nätt bil som man kastar runt kurvor och driftar med, det är inte en E30. Bilen känns tyngre än den är. Dessutom är i princip allt elektroniskt, det är faktiskt nästan överdrivet. Det känns mer som ett handikappfordon än en bil nästa, som om dom förväntar sig att man inte klarar av att köra utan hjälp.

14 Inlägg
9 augusti 2017
Trådstartare
#9
Svarte_Orm skrev:
Jag har nyligen köpt en 118d F20 och visst är det en bra bil men den är inte speciellt kul. Det är inte en liten nätt bil som man kastar runt kurvor och driftar med, det är inte en E30. Bilen känns tyngre än den är. Dessutom är i princip allt elektroniskt, det är faktiskt nästan överdrivet. Det känns mer som ett handikappfordon än en bil nästa, som om dom förväntar sig att man inte klarar av att köra utan hjälp.

Jaså, tycker du den är så illa? Är du inte orolig ang. diesel?

1 192 Inlägg
9 augusti 2017
#10
Svarte_Orm skrev:
Jag har nyligen köpt en 118d F20 och visst är det en bra bil men den är inte speciellt kul. Det är inte en liten nätt bil som man kastar runt kurvor och driftar med, det är inte en E30. Bilen känns tyngre än den är. Dessutom är i princip allt elektroniskt, det är faktiskt nästan överdrivet. Det känns mer som ett handikappfordon än en bil nästa, som om dom förväntar sig att man inte klarar av att köra utan hjälp.

Självklart driftar man inte på torr asfalt i en bil med liten motor. Det gör man inte med en E30 318i heller smile
I snö eller våt asfalt går det dock bättre, om man nu tycker det är viktigt.
Alla bilar har elektroniska hjälpmedel idag, inklusive BMW och det är jag väldigt glad för när jag ligger och plogar nysnö på E4an. Skillnaden med BMW är dock att man kan stänga av alla hjälpmedel helt och hållet, vilket börjar bli sällsynt. BMW är alltså helt ensamma om att fortfarande sälja bilar bakhjulsdrivna bilar som kan köras nästan till 100% manuellt (dvs bortsett från styr/broms-servo osv).

Har du adaptiv fjädring i din?


6 062 Inlägg
9 augusti 2017
#11
Cracksoup skrev:
Har du adaptiv fjädring i din?

Jag vet inte men jag kan välja sportläge eller extra sportläge så den kanske ändrar fjädringen också då. Det är så mycket utrustning och elektronik att jag inte lärt mig hälften än

6 062 Inlägg
9 augusti 2017
#12
qeqq skrev:
Svarte_Orm skrev:
Jag har nyligen köpt en 118d F20 och visst är det en bra bil men den är inte speciellt kul. Det är inte en liten nätt bil som man kastar runt kurvor och driftar med, det är inte en E30. Bilen känns tyngre än den är. Dessutom är i princip allt elektroniskt, det är faktiskt nästan överdrivet. Det känns mer som ett handikappfordon än en bil nästa, som om dom förväntar sig att man inte klarar av att köra utan hjälp.

Jaså, tycker du den är så illa? Är du inte orolig ang. diesel?

Hade jag bott i Stockholm hade jag kanske undvikit diesel men jag kör mest motorvägspendling. Och det kommer ta tid innan de får igenom dieselförbud ändå, jag hinner nog byta bil på 5-7 år eller hur länge det kan ta

Forummoderator
18 008 Inlägg
9 augusti 2017
#13
Svarte_Orm skrev:
Jag har nyligen köpt en 118d F20 och visst är det en bra bil men den är inte speciellt kul. Det är inte en liten nätt bil som man kastar runt kurvor och driftar med, det är inte en E30. Bilen känns tyngre än den är. Dessutom är i princip allt elektroniskt, det är faktiskt nästan överdrivet. Det känns mer som ett handikappfordon än en bil nästa, som om dom förväntar sig att man inte klarar av att köra utan hjälp.

ESP är guds gåva till mänskligheten. Den styr upp en kinkig situation bättre än vilken förare som helst. Ta en titt på min signatur...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 062 Inlägg
9 augusti 2017
#14
ESP är väl en sak, jag syftade mer på alla andra elektroniska hjälpmedel. Jag behöver ingen backradar, växlingsindikator, start/stopp-funktion, avståndskännade farthållare, kurvljus osv. Och jag vill ha en oljesticka att kolla på, och en tempmätare, men det finns inte. Lyckligtvis är det inte elektrisk handbroms i alla fall, det är alltid något.

Forummoderator
18 008 Inlägg
9 augusti 2017
#15
Svarte_Orm skrev:
ESP är väl en sak, jag syftade mer på alla andra elektroniska hjälpmedel. Jag behöver ingen backradar, växlingsindikator, start/stopp-funktion, avståndskännade farthållare, kurvljus osv. Och jag vill ha en oljesticka att kolla på, och en tempmätare, men det finns inte. Lyckligtvis är det inte elektrisk handbroms i alla fall, det är alltid något.

Ja då så.
Visst. Mycket skit under huven nu för tiden. Har själv funderat på att köpa en riktigt gammal bil som pendlarsläde men kanske inte. Svårt val.

Elektrisk handbroms är dock djävulens påfund...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 augusti 2017
#16
qeqq skrev:
Tack för ett långt utförligt svar! Är väl egentligen mest sugen på en 3-serie. Men får se lite vad som dyker upp. Mini är säkert en bra bil, men har tyvärr väldigt svårt för dem..

Var så god, och det är fritt fram att ha svårt för Mini. Men i och med att du hade fått en rolig och så gott som ny bil för samma pengar, tänkte jag att det vore synd om du hade missat dem.

Sedan är mitt tips att du förtydligar vad du menar med "All input är välkommen". Om inte så är det tradition på Garaget.org att diskussionen spårar ur och handlar om allt annat än din ursprungliga fråga, eller i bästa fall om att du inte är vid sunda vätskor om du ens överväger att köpa en BMW eller Mercedes. Men du kanske tycker att några klipp från YouTube piggar upp? Låt dem hållas på egen risk i så fall!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
10 augusti 2017
Trådstartare
#17
Rquired skrev:
qeqq skrev:
Tack för ett långt utförligt svar! Är väl egentligen mest sugen på en 3-serie. Men får se lite vad som dyker upp. Mini är säkert en bra bil, men har tyvärr väldigt svårt för dem..

Var så god, och det är fritt fram att ha svårt för Mini. Men i och med att du hade fått en rolig och så gott som ny bil för samma pengar, tänkte jag att det vore synd om du hade missat dem.

Sedan är mitt tips att du förtydligar vad du menar med "All input är välkommen". Om inte så är det tradition på Garaget.org att diskussionen spårar ur och handlar om allt annat än din ursprungliga fråga, eller i bästa fall om att du inte är vid sunda vätskor om du ens överväger att köpa en BMW eller Mercedes. Men du kanske tycker att några klipp från YouTube piggar upp? Låt dem hållas på egen risk i så fall!

"All input välkommen" var väl egentligen ett sätt att säga "Jag kan tänka mig att kika på andra märken och modeller också, men detta är vad jag tycker bäst om." Kanske har jag missat något modell som är toppenbra. Exempelvis som nu när du visade Minin. smile

Har för övrigt börjat titta lite på 328i nu. Verkar vara riktigt trevlig och pigg.
Senast redigerat av qeqq (10 augusti 2017)

14 Inlägg
10 augusti 2017
Trådstartare
#19

Ja, IS är ju faktiskt inte så dum. Har du någon erfarenhet med Lexus? Jag har varken kört eller åkt i en Lexus.

Edit: Den var rätt törstig och släppte ut rätt mycket mer co2 jämfört med en 328i. Det är en 6a i 250n va?
Senast redigerat av qeqq (10 augusti 2017)

Evildan
10 augusti 2017
#20
qeqq skrev:

Ja, IS är ju faktiskt inte så dum. Har du någon erfarenhet med Lexus? Jag har varken kört eller åkt i en Lexus.

Mycket erfarenhet av dom.
Hållbara, driftsäkra, bekväma, tysta med en mer utstickande design än dom direkta konkurrenterna från Tyskland.
Hybriddrivlinorna är driftsäkrare än Toyotas produkter i allmänhet och det säger en hel del.
IS är enklare i utförandet än GS som har finare materialval och känsla rent generellt men därmed inte sagt att IS känns som en rebadgad Avensis utan den håller en högre känsla, dom siktade ju initialt på MB & BMW.
En del tycker att dom känns tråkigare och opersonligare än tyskarna men det är väldigt personligt hur man upplever något.

Jag tycker definitivt ni ska provköra och klämma och känna på en IS om den lockar, eller varför inte en GS450H med lägre driftkostnad och hyfsade prestanda då den gör 0-100km/ på 5.9s.


Sök